D90 (witbalans) en Lightroom (temperatuur en kleurtint)

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
janjan33
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

D90 (witbalans) en Lightroom (temperatuur en kleurtint)

Bericht door janjan33 » zo mei 03 2015 4:02 pm

Goedendag,

Mijn Witbalans in D90 staat eigenlijk altijd op handmatig.
In Lightroom pas ik dan de temperatuur en kleurtint aan.
Soms fotografeerde ik een kleurenkaart mee en gebruikte
dan software om de juiste kleuren uit te lezen.

Als de witbalans op 4000 staat in de camera komen
op een zonnige dag komen de foto's er dan magenta-achtig gekleurd uit.

Eigenlijk wil ik dit veranderen.
Ik wil dat de foto's die ik op het camera beeld te zien zijn zo goed mogelijk de
werkelijk benaderen. Ik heb daarom de witbalans op automatisch gezet.
Toch ben ik niet helemaal tevreden over het resultaat van de foto's.

Ik zie soms een hoge kleurtemperatuur als ik de foto's binnenhaal in Lightroom.

Ik vraag me af of je ook de kleurtint op je camera kunt instellen zoals bijvoorbeeld in Lightroom.
Ik kan dat niet vinden in de gebruiksaanwijzing en ook niet in de camera.

Wie kan mij helpen hiermee?
Laatst gewijzigd door janjan33 op do mei 07 2015 8:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: D90 (witbalans) en Lightroom (temperatuur en kleurtint)

Bericht door Léon Obers » zo mei 03 2015 4:36 pm

Op de camera de witbalans instellen heeft eigenlijk niet zoveel zin als je in RAW-fotografeert en de bestanden in Ligtroom verwerkt. Veel van de instellingen in de camera worden namelijk toch niet overgenomen in Ligtroom. Die maakt er zijn eigen interpretatie van.

Magenta zweem is wel heel apart.
Er zitten toch schuifjes in Lightroom voor enerzijds de kleurtemperatuur, anderzijds de magenta-groen correctie.
Magenta zweem corrigeer je met die laatst genoemde instelling.
Vriendelijke groet, Léon Obers

janjan33
Forumlid
Forumlid

Bericht door janjan33 » zo mei 03 2015 4:46 pm

Hallo Leon,
Dank voor je antwoord.
De magenta zweem ontstaat altijd tijdens de opname als de witbalans op bijv 4000 staat. Deze zeem corrigeer ik dan in lightroom door de kleurtint terug te schuiven en de temperatuur op te schroeven.

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » zo mei 03 2015 5:20 pm

Aannemend dat je in NEF schiet: is het niet zo dat je met
* een handmatige witbalans-instelling in de camera en
* wéér een correctie in Lr
meer "forceert" dan nodig? Met WB op Auto heb je per saldo toch minder aanpassing achteraf nodig?

En heb je de Tint in Picture Control misschien per ongeluk wat teveel verschoven?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

M@rcel
Forumlid
Forumlid

Bericht door M@rcel » zo mei 03 2015 5:47 pm

De witbalans op automatisch laten staan is prima, in de meeste gevallen krijg je dan een goede belichting op het scherm van de camera. Alleen in uitzonderlijke situaties zoals TL licht en bij sfeer verlichting krijg je een duidelijke afwijking te zien.

De magenta zweem kan ik niet goed verklaren, ik herken in elk geval niet van de foto's die ik gemaakt heb met de D90.

In Lightroom is er nog een instelling die de kleuren standaard wijzigen en dat is het profiel van de camera. Standaard staat dat op die van Adobe, maar je hebt de mogelijkheid om te kiezen voor de nikon picture control profielen. Dat wil zeggen, het benaderd de profielen, ze zijn niet gelijk.

Oud filmpje, maar deze is het Nederlands...
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... ruiken.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik weet niet welke kleurenkaart je gebruikt, maar als je de colourchecker passport gebruikt, dan kun je profielen van de camera reproduceren en deze gebruiken om de witbalans en kleuren af te stemmen op de camera. Deze kun je dan ook opslaan.

De temperatuur en tint aanpassen in de camera kan niet met de picture controls.

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » zo mei 03 2015 6:02 pm

M@rcel schreef:(...)
Temperatuur niet, maar tint wel degelijk. Zie p 109 handleiding D90.
De "eigen" picture controls van de camera heten dan Beeldinstellingen, maar het is hetzelfde.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952

M@rcel
Forumlid
Forumlid

Bericht door M@rcel » zo mei 03 2015 8:30 pm

JaapV schreef:
M@rcel schreef:(...)
Temperatuur niet, maar tint wel degelijk. Zie p 109 handleiding D90.
De "eigen" picture controls van de camera heten dan Beeldinstellingen, maar het is hetzelfde.
Heb de handleiding van de D90 erbij gepakt (internet) en daar staat inderdaad tint. Maar daarmee veroorzaak je niet een magenta-achtige kleur waarmee janjan33 problemen mee heeft, daar iets wijzigen veroorzaakt het probleem niet. De benaming in de picture controls (beeldinstellingen) zou kleur moeten zijn, niet tint.

In de Engelse taal staat op de plek van tint de benaming hue (kleur). En hue is niet gelijk aan tint. Tint is namelijk een variatie op hue (er wordt wit toegevoegd aan de kleur) en het tegenovergestelde van shade (er wordt zwart toegevoegd aan de kleur). En dan heb je nog tone, dat is een combinatie van tint en shade, dus er wordt zowel wit als zwart (oftewel grijs) toegevoegd.

De uitleg in de handleiding bevestigd het. Er wordt bijvoorbeeld genoemd dat blauw groener of paarser wordt en dat is een wijziging van de kleur. Als je de hue in de camera wijzigt, dan verdraai je de 'colour wheel' naar links of recht; begin bij blauw en ga met de klok mee, dan wordt blauw paarser, ga je tegen de klok in dan wordt blauw groener.

De 'tint' wijzigen in de camera is dus in werkelijkheid de kleur wijzigen, een verdraaiing van het kleurenwiel waarmee je alle kleuren wijzigt. Deze optie kun je het beste altijd in de default stand laten staan, dus op 0.

Afbeelding

Om het nog leuker te maken en de vraag van janjan33 te beantwoorden:

Als je de 'tint' wijzigt in de picture control (of beeldinstellingen) in de camera, dan is dat ook niet gelijk aan de 'tint' slider in Lightroom. Met de 'tint' slider wijzig je de kleuren over de groen-paars as (G-M, Green-Magenta), en de witbalans gaat over de blauw-geel as (A-B, Amber-Blue). De 'tint' slider is een soort van fine tuning. Je kunt het bijvoorbeeld gebruiken bij foto's met kunstmatige verlichting.

Als je de kleuren in de camera wilt wijzigen gelijk aan de 'tint' slider in lightroom, dan kun je een eigen witbalans aanmaken en een correctie uitvoeren op de standaard witbalansen. Zie pagina 97 van de D90 handleiding.

En dat zou mogelijk ook de oplossing kunnen zijn voor janjan33, om een eigen gecorrigeerde witbalans te maken in de camera, waarmee je zowel de temperatuur als de 'tint' zoals dat kan in lightroom kunt aanpassen.

Afbeelding

janjan33
Forumlid
Forumlid

Bericht door janjan33 » zo mei 03 2015 9:54 pm

JaapV Ja ik fotografeer normaal gesproken altijd in RAW, dan worden er foto's in NEF opgeslagen
Handmatige instelling is voor mij handig als ik de kleuren precies wil hebben. Ik fotografeer dan een kleurenkaart mee van ColourChecker. Daarna maak ik
een profiel aan met behulp van Colour checker en koppel dit profiel in Lightroom
Beeldinstellingen staan bij mij in de camera van de D90 op Neutraal. Als ik daar een scherm verder kijk zie ik een grafiekje met op de x-as contrast en de y-as Saturation
Verder staan er daar ook nog wat letters N en S en L en Y. Ik weet niet of ik dat zou kunnen/moeten veranderen of niet.
Marcel Het Lightroom profiel staat op Adobe

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » zo mei 03 2015 10:27 pm

M@rcel schreef: Heb de handleiding van de D90 erbij gepakt (internet) en daar staat inderdaad tint. Maar daarmee veroorzaak je niet een magenta-achtige kleur waarmee janjan33 problemen mee heeft, daar iets wijzigen veroorzaakt het probleem niet. De benaming in de picture controls (beeldinstellingen) zou kleur moeten zijn, niet tint.
In de Engelse taal staat op de plek van tint de benaming hue (kleur). En hue is niet gelijk aan tint. Tint is namelijk een variatie op hue (er wordt wit toegevoegd aan de kleur) en het tegenovergestelde van shade (er wordt zwart toegevoegd aan de kleur). En dan heb je nog tone, dat is een combinatie van tint en shade, dus er wordt zowel wit als zwart (oftewel grijs) toegevoegd.
De uitleg in de handleiding bevestigd het. Er wordt bijvoorbeeld genoemd dat blauw groener of paarser wordt en dat is een wijziging van de kleur. Als je de hue in de camera wijzigt, dan verdraai je de 'colour wheel' naar links of recht; begin bij blauw en ga met de klok mee, dan wordt blauw paarser, ga je tegen de klok in dan wordt blauw groener.
1) Mijn Prisma woordenboekje E/N zegt: hue zn tint, kleur. Ik ben zelf overigens vrij goed thuis in o.m. de Engelse taal.
Verder deed ik gewoon een suggestie aan de TS en dat was geen opening tot discussie. Alleen vond ik dat ik je ontkenning van wat ik schreef even moest rechtzetten
2) Ik begrijp dus niet helemaal wat je met dit opstel probeert te bewijzen: dat jij gelijk hebt, dat de handleiding gelijk heeft, dat de handleiding ongelijk heeft, dat ik ongelijk heb, dat je graag over kleuren schrijft, of nóg iets anders. Maar dat is mijn eigen probleempje en ik laat het er verder bij.
Groet, Jaap

M@rcel
Forumlid
Forumlid

Bericht door M@rcel » zo mei 03 2015 10:31 pm

janjan33 schreef: Marcel Het Lightroom profiel staat op Adobe
Die kun je dan op de gemaakte profiel zetten die je gemaakt hebt met de colour checker!

JurjenF
Forumlid
Forumlid

Bericht door JurjenF » ma mei 04 2015 8:56 pm

Pffffff, mijn witbalans staat altijd op auto enin LR hoef ik haast nooit iets na te regelen. Muv sommige menglicht situaties. De auto instellingen van de huidige camera's zijn gewoon erg goed. Dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » ma mei 04 2015 9:06 pm

Omdat hier véél mensen zijn die erg kritisch kijken naar hoe de foto er uiteindelijk uitziet. Ook qua kleur. :wink2:
Niet dat ik dat bijvoorbeeld bij de gemiddelde snapshot van onze kleinkinderen doe, maar bij de helft van mijn foto's zeker wel.
Groet, Jaap

M@rcel
Forumlid
Forumlid

Bericht door M@rcel » ma mei 04 2015 9:38 pm

JaapV schreef: 1) Mijn Prisma woordenboekje E/N zegt: hue zn tint, kleur. Ik ben zelf overigens vrij goed thuis in o.m. de Engelse taal.
Verder deed ik gewoon een suggestie aan de TS en dat was geen opening tot discussie. Alleen vond ik dat ik je ontkenning van wat ik schreef even moest rechtzetten
2) Ik begrijp dus niet helemaal wat je met dit opstel probeert te bewijzen: dat jij gelijk hebt, dat de handleiding gelijk heeft, dat de handleiding ongelijk heeft, dat ik ongelijk heb, dat je graag over kleuren schrijft, of nóg iets anders. Maar dat is mijn eigen probleempje en ik laat het er verder bij.
De kleurtint die janjan33 aanpast in LR is niet gelijk aan de 'tint' in de picture controls instellingen. Jij suggereert dat je dat wel kan doen in de picture controls en dat is niet juist. Dat ik daar dan een uitleg bij geef waarom het niet klopt is ter onderbouwing bedoeld.

Waarom je het zo persoonlijk op vat is mij niet duidelijk, mijn reactie is zeker niet beledigend bedoeld.

oud0001

Bericht door oud0001 » di mei 05 2015 12:41 am

Beste Jan,

Het scherm achter op je camera is een indicator. Het geeft een JPG weer na alle JPG bewerkingen die je in de camera voor JPG hebt ingesteld. Het scherm is in indicator en niet een exacte weergave voor kleuren. Je kunt je compo, scherpte en je histo ff checken en verder eigenlijk alleen nog goed voor liveview.

Zelf staat mijn camera ook in RAW en de WB standaard op daglicht.
Ik gebruik het scherm om de compo en scherpte te controleren en ook dat niet bij elke foto maar enkel bij twijfel.
Ik gebruik ook de CCP en LR. Ik heb voor elk objectief een schaduw, een zon en een flits profiel gemaakt.
Dat scheelt al een hoop gedoe. Die kun je dan in LR gewoon aanprikken. Behalve bij mix licht. Dan schiet ik de CCP nog even bij aanvang voor de nabewerking.

Wil je het persé op je schermpje in de juiste kleuren zien kun je met de grijskaar van je CCP toch een custom profiel maken door er een foto van de schieten en die als Custom WB in te stellen. Dan ben je er toch? En ook dan zal het schermpje afwijken van de werkelijkheid. Het is geen gekalibreerde Eiso monitor. Dichterbij zul je niet bij je wens komen, lijkt mij. :wink:

De magenta kleurzweem zal te maken hebben met een mis instelling in je camera. Vertrouw gewoon je CCP.

iefie
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door iefie » di mei 05 2015 2:42 am

Heel simpel dit. Haal hem in lightroom van adobe af en zet m op camera neutraal. Nu is de magenta zweem weg. Ik heb ook een D90 en inderdaad op acr en adobe is hij roder het beeld. Zet je hem op camera standaard of neutraal is de zweem weg. Probeer maar. Heeft niet veel met witbalans te maken dit.

ief
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”