Polafilter niet te draaien in grote zonnekap

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Plaats reactie
AppieHappie
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Polafilter niet te draaien in grote zonnekap

Bericht door AppieHappie » ma mei 04 2015 1:03 am

Ik heb onlangs een 2.8/24-70 gekocht. Een prachtig objektief, maar met de zonnekap erop is een polarisatiefilter niet te draaien. En iedere keer de kap er af is zo'n gehannes.
Ik wil in de onderkant van de kap een sleuf maken, maar weet niet hoe: boren, zagen? Ooit heb ik er een artikel over gelezen, maar waar? En plastic is kwetsbaar....
Bij Nikonians las ik een "How to", maar alleen het begin. Voor het gehele artikel moet je lid worden (kost geld want Amerikaans) en alleen daarvoor vind ik niet nodig.
Heeft iemand goede ideeën of ooit zelf gedaan?
D4s, 2.8/14-24, 3.5/24PC, 2.8/24-70, 1.4/50, 2.8/55, 2.8/105, 2.8/70-200, 5.6/200-500, TC17E, SB-400, SB-800

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Re: Polafilter niet te draaien in grote zonnekap

Bericht door Patrick » ma mei 04 2015 1:11 am

Het is niet makkelijk, maar je jan een filter best draaien is mijn ervaring.

Ik zou me niet wagen aan zaagwerk; het is een prijzige kap!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

ATOR
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door ATOR » ma mei 04 2015 1:20 am

Als je pola-filter schroefdraad heeft zou je kunnen kijken naar een inschroef zonnekap. Dan kun je gewoon de zonnekap draaien om het filter in te stellen. Geen kap met gaten én geen gepruts.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » ma mei 04 2015 10:53 am

Ik heb de Nikkor 24-70mm samen met z'n originele zonnekap een aantal jaren gebruikt, MET CPL erop.

En idd, da's niet zo makkelijk draaibaar, maar is zeker te doen. Voordeel is, is dat het frontelement niet draait bij het scherpstellen. M.a.w. je kunt eerst met je vinger (gewoon om 't hoekje in de zonnekap steken) je CPL draaien in de positie die je wilt, en daarna je richten op het scherpstellen.

Andere mogelijkheid; zoals al geopperd, is een schroefbare zonnekap gebruiken en die stapelen, samen met je CPL. Let wel op eventuele vignettering.

Er zijn zelfs kappen met openingen verkrijgbaar:

Afbeelding
Afbeelding

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » ma mei 04 2015 11:20 am

CaptainHook schreef: Andere mogelijkheid; zoals al geopperd, is een schroefbare zonnekap gebruiken en die stapelen, samen met je CPL. Let wel op eventuele vignettering.
Dan kun je net zo goed je hand gebruiken om de zon af te dekken. Het voordeel van het Nikon ontwerp tov het Canon (24-70mm L II) ontwerp is nu JUIST dat er optimaal gebruik wordt gemaakt van de zonnekap. Op tele is de lens op zijn kortste en dus diep verborgen in de zonnekap. Op groothoek is het objectief op zijn langste en is er daardoor nauwelijks vignetering door de zonnekap. Een slim ontwerp als je het mij vraagt. Als de zon een probleem is dan wil je juist bij filtergebruik optimale afscherming want filters zorgen juist vaak voor extra flares!!

Daarnaast is juist het bewegende deel van het objectief erg gevoelig voor stootschade omdat dit de stoot direct doorgeeft aan het zoommechanisme. Het objectief is dus veel beter beschermd doordat de zonnekap aan de buitenkant van het objectief schroeft en niet aan het bewegende deel.

Een third party (JJC, Caruba, etc) HB-40 kost nog geen 25 euro. Om bovenstaande redenen zou ik dan persoonlijk zo'n zonnekap kopen en daar een gat in zagen.
Fin.

AppieHappie
Clublid
Clublid

Bericht door AppieHappie » ma mei 04 2015 6:54 pm

Allen bedankt voor de reakties en tips. De kap met luikje vind ik de meest elegante oplossing. Welk merk is dat?
Kappen van JJC en Caruba zijn schaars in Nederland. Bij Konijnenberg kost een HB-40 slechts €29, niet veel duurder dus. Misschien ga ik nog fröbelen! :D
D4s, 2.8/14-24, 3.5/24PC, 2.8/24-70, 1.4/50, 2.8/55, 2.8/105, 2.8/70-200, 5.6/200-500, TC17E, SB-400, SB-800

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » ma mei 04 2015 8:14 pm

Ehhh...een alternatieve HB-40 kost nog geen tientje hoor...
Voor 6 a zeven euro zijn ze al verkrijgbaar (gratis verzenden) en dan niet is het ook niet 'erg' om er zelf een venstertje in te zagen met de dremel. :)

Maar ja, als je graag het drievoudige wilt betalen voor een merknaampje op een stukkie plastiek. :frown:

Frankie
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Frankie » di mei 05 2015 10:40 am

Je moet het filter niet met twee vingers proberen te draaien. Met alleen je wijsvinger is de voorzijde van de filterrand prima te draaien als het draaimechanisme niet te stroef loopt.

AppieHappie
Clublid
Clublid

Bericht door AppieHappie » wo mei 06 2015 4:22 pm

Frankie, bedankt voor het advies. Ik heb B&W F-Pro filters en ik kan ze met heel veel moeite met één vinger draaien.
Of het op lokatie lukt weet ik niet, maar het is de moeite van het proberen waard.

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”