Daarnaast mis ik nog steeds licht (en kleur) op het vogeltje... kun je met een brush er zo inpoetsen

Bijna alle mooie vogelfoto's die we te zien krijgen zijn (grote) crop's door de schuwheid van deze dieren en wie dat begrijpt en daar dagelijks mee werkt begrijpt ook dat iso 640 wel degelijk ruis geeft maar op een acceptabel niveau bij die waarde. Om jullie draadje niet verder te vervuilen laat ik het hier maar bij.Highlander schreef:Maar een vraag stellen doe ik inderdaad niet meer. Ik doe het om kennis te vergaren, maar volgens mij moet je meer kennis hebben om een vraag te stellen.
Maar als er dan iemand reageert die volgens eigen zeggen uit een D610 op Iso 640 nog geen ruisvrije foto kan maken, snap ik dat je verwart bent.
Ruisreductie had zeker netter gekund. Ik heb ook wel in mijn post aangegeven dat het meer om het totaal beeld ging dan de details. Daar moet ik langer voor zitten.JvdKooij schreef: Vincent, hoe goed je landschap en concertfoto's ook zijn, de ijsvogel is dramatisch omdat er totaal geen detail meer in zit.
Dat dus, de meesten doen het al met verscherpen, niet iedereen met ruisreductieWat ik altijd doe met mijn bewerking om zware ruis rte verwijderen is in PS een extra laag te maken en daar de ruisonderdrukking op uit te voeren, dan een masker er overheen zodat je de originele vogel weer ziet.