Hotshoe problemen Nikon D750

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: D750 ook niet foutloos...

Bericht door Léon Obers » vr mei 08 2015 5:44 pm

Nu dwalen we af met lens-bajonetten waar helemaal geen aparte ISO-normen voor zijn vastgelegd, anders dan het gebruik van een metrisch stelsel in de gebruikte afmetingen. Voor wat betreft het middencontact blijf ik erbij dat Nikon wel degelijk "in de fout gaat". Met wat ik eerder schreef.

Een locking pin zoals Nikon die toepast om binnen die marge te blijven, is namelijk geen onderdeel van die ISO-norm.
Dat is alleen maar een Nikon oplossing. Echter accessoires zonder locking pin horen ook gewoon correct te werken.
Daar is die ISO-norm namelijk voor bedoeld.
Vriendelijke groet, Léon Obers

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr mei 08 2015 7:48 pm

Die ISO-norm gaat alleen maar over de maten van het schoentje zelf en de plaats van het middencontact.

Alle fabrikanten hanteren verschillende plaatsen in de schoen voor aanvullende contacten.
Een Nikon-flitsschoen is geen Canon-flitsschoen is geen Sony-flitsschoen is geen Pentax-flitsschoen.

Het is dus een goede gedachte van Nikon om de het fysieke contact op de plaatsen van hun aanvullende contacten te fixeren middels de bekende uitdraaiende borgpen.

En het gaat ook mij dus veel te ver om te stellen dat Nikon in de fout zou gaan of zelfs, zoals hier gesuggereerd wordt, een "niet-foutloze D750" op de markt zou brengen.
Nikon is geen verantwoording schuldig aan welk ander secundair of tertiair merk dan ook.

Sterker: als Phottix stelt een Nikon-compatible accessoire op de markt te brengen zullen ze ook dat borgpinnetje moeten gebruiken, anders heeft de gehele exercitie geen enkele zin.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr mei 08 2015 8:05 pm

emdeklerk schreef:Die ISO-norm gaat alleen maar over de maten van het schoentje zelf en de plaats van het middencontact.
Nee, o.a. ook de maximale spanningen zijn beschreven die op de flitscontacten mogen staan. En er zullen nog wel wat stringente details beschreven zijn waaraan het moet voldoen.
emdeklerk schreef: Alle fabrikanten hanteren verschillende plaatsen in de schoen voor aanvullende contacten.
Een Nikon-flitsschoen is geen Canon-flitsschoen is geen Sony-flitsschoen is geen Pentax-flitsschoen.
Maar daar gaat het ook niet over, want dat valt buiten die ISO-norm.
emdeklerk schreef: En het gaat ook mij dus veel te ver om te stellen dat Nikon in de fout zou gaan of zelfs, zoals hier gesuggereerd wordt, een "niet-foutloze D750" op de markt zou brengen.
Nikon is geen verantwoording schuldig aan welk ander secundair of tertiair merk dan ook.
Ze zijn verantwoording schuldig op die zaken die WEL betrekking hebben op die ISO-norm, anders zijn ze die norm niet waardig en mogen ze die niet dragen. Zo simpel is het.
emdeklerk schreef: Sterker: als Phottix stelt een Nikon-compatible accessoire op de markt te brengen zullen ze ook dat borgpinnetje moeten gebruiken, anders heeft de gehele exercitie geen enkele zin.
Nee, want de borgpen heeft niets met die ISO-standaard te maken.
De plaats, afmetingen en tot hoever de voet in de schoen geschoven kan worden wel. En alleen daarom, kan men de claim doen dat als die plaats niet wordt gegarandeerd (door een verkeerde eindstop bij Nikon), Nikon in de fout gaat.

pveenstra
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door pveenstra » vr mei 08 2015 8:22 pm

Een ISO norm is geen wetgeving. Het staat Nikon vrij om af te wijken. Zonder daarover verantwoording af te leggen. Als ze claimen dat de flitsschoen voldoet aan de ISO norm en je kunt ze betrappen op een afwijking, dan heb je een reden voor een klacht oid. Maar dan moet je wel de tekst van de norm kennen. Heeft iemand die norm?
Hartelijke groet,
Peter Veenstra

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr mei 08 2015 8:29 pm

ISO is geen wetgeving, maar wel een zeer strenge certificatie. Bedrijven mogen die norm beslist niet claimen eraan te voldoen als je daaraan NIET voldoet. Ik denk zelfs dat er boetes op staan als je zegt de norm te hanteren, en het bewust niet wordt waargemaakt. Het komt in de praktijk ook geregeld voor dat bedrijven een gecertificeerde ISO-norm weer moeten inleveren omdat ze er niet aan voldoen. Nikon mag op de punten die betrekking hebben op die ISO-norm dus ook zeer beslist NIET afwijken.
Als dat zo zou zijn, het vrij mogen afwijken van die certificering, heeft die ISO-certificering namelijk geen enkele zin.

De uitvoerige beschrijving, welke specificaties ten grondslag liggen aan die ISO-norm kun je downloaden tegen betaling van pakweg € 35,-
http://www.isoregister.nl/Certificering ... icaat.html" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.nen.nl/NEN-Shop/Norm/NENISO-5182006-en.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr mei 08 2015 8:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr mei 08 2015 8:42 pm

Schrijf ik ergens dat er een ISO-norm voor aanvullende contacten is?
Schrijf ik ergens dat wie dan ook zich voor de aanvullende contacten aan een ISO- of andere norm moet houden?
De plaatsen van aanvullende contacten vallen dan ook per definitie niet onder de ISO-norm, dat is nu net waar het om gaat.
Iedere fabrikant lost dat anders op: je ziet flitsschoenen met wel vier of vijf aanvullende contactpuntjes. Als men het fysieke contact met de Nikon-aanvullende contacten wil waarborgen moet men gewoon dat pinnetje gebruiken. En ik vind het nog steeds te ver gaan hier te stellen dat een D750 "niet foutloos" zou zijn als een derde partij weigert het goede fysieke contact te borgen middels een inmiddels al decennia door Nikon gebruikt pinnetje. Dat in sommige gevallen een reepje karton kan worden gebruikt is heel mooi, dan werkt het alsnog. Net zo goed als wanneer - even voortbordurend op een hier gegeven voorbeeld - een caravanspiegel op een andere dan de voorziene auto met duct-tape moet worden vastgezet.
Het forum komt weer lekker vol met citaten, trouwens. Ik miste de blauwe lettertjes al.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr mei 08 2015 8:47 pm

Het gaat om het te ver doorschuiven van het voetje, en dat is ISO gerelateerd omdat de eindstop van Nikon niet voldoet.

Precies vergelijkbaar dat een auto die op diesel loopt, je er geen benzine in moet doen.
Dat de motor niet loopt en je niet vooruitkomt, is niet de oorzaak van het probleem, maar enkel de brandstof (in blauw). Daar ligt de basis van het probleem.
Phottix neemt exact de afmetingen over van die extra contacten die Nikon gebruikt. Dat is NIET het probleem. Alleen Nikon is niet secuur genoeg in de ISO gecertificeerde plaats van de eindstop waar het voetje tegenaan schuift. DAAR ligt het probleem.

pveenstra
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door pveenstra » vr mei 08 2015 9:02 pm

@Leon: een ISO norm is absoluut geen certificering. Alleen een afspraak tussen fabrikanten, waaraan niemand gehouden kan worden. Tenzij Nikon claimt zich te houden aan deze norm en zich voor die claim laat certificeren.
Blijft voor mij de vraag wat de norm precies inhoudt. Ik ga er geen 35 euro voor betalen. Totdat aangetoond is dat Nikon zegt zich te houden aan de norm én de flitsschoen van de D750 niet voldoet aan de norm, ben ik van mening dat third party's een probleem hebben en niet Nikon.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra

jfbat
Forumlid
Forumlid

Bericht door jfbat » vr mei 08 2015 9:29 pm

Léon Obers schreef:De uitvoerige beschrijving, welke specificaties ten grondslag liggen aan die ISO-norm kun je downloaden tegen betaling van pakweg € 35,-
De hamvraag is natuurlijk: heb jij deze norm? Heeft iemand hier überhaupt die norm of kan hem inzien?

Zo nee, dan kunnen we denk ik even ophouden met discussieren over of Nikon zich aan de norm houdt waaraan ze zich zeggen te houden.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr mei 08 2015 9:43 pm

pveenstra schreef:@Leon: een ISO norm is absoluut geen certificering. Alleen een afspraak tussen fabrikanten, waaraan niemand gehouden kan worden. Tenzij Nikon claimt zich te houden aan deze norm en zich voor die claim laat certificeren.
Een ISO-norm is wel degelijk een certificering. Ik geef je niet voor niets een link waar je er meer informatie over kunt terugvinden.
En je dient je als fabrikant wel degelijk aan die normen te houden. Dat is nu precies de reden dat bijvoorbeeld Nikon voor hun laagste en 2 hoogste "ISO"- waarden voor wat betreft de gevoeligheid in het systeem van een digitale sensor "Low" en "High 1 en High 2" worden gebruikt, en geen expliciete ISO-waarden. Omdat ze er volgens de vastgelegde voorwaarden er niet aan kunnen voldoen.

Het lijkt hier wel de omgekeerde wereld.
Als je benzine gaat tanken, verwacht je toch ook dat als de teller 50 liter aangeeft dat het 50 liter is, en niet 45 liter omdat het tankstation zich niet gebonden voelt zich aan de norm te houden van wat internationaal als liter wordt beschouwd.

Nee, ik ga ook geen 35,- uitgeven om exact de voorwaarden van een hot shoe ISO-norm op te vragen, en ik denk niemand op het forum.

Nikon schrijft in haar specificaties dat ze voldoen aan die ISO-norm 518 voor hun hot shoes.
http://search.nikon.com/search?access=p ... &x=37&y=14" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar het is vrij simpel met gezond verstand te beredeneren.
Als 10 bedrijven van accessoires zich exact houden aan de afmetingen van het voetje wat in de Nikon hot shoe moet worden geschoven, en op basis van de verkeerde eindstop van de D750 dat voetje te ver naar voren wordt geschoven, en op basis daarvan er problemen optreden, die niet zouden optreden als de eindstop wel netjes aan het eind van het schoentje zit, is het toch duidelijk waar het probleem ligt?

jfbat
Forumlid
Forumlid

Bericht door jfbat » vr mei 08 2015 10:02 pm

Kan zijn, maar dat zegt nog niet dat Nikon zich dus niet aan de ISO-norm houdt. En daar leek de discussie om te gaan draaien, en met dat deel van de discussie kunnen we stoppen tot iemand die ISO-norm wel tot zijn beschikking krijgt en kan kijken of Nikon er daadwerkelijk aan voldoet.

Voor de rest: het zou niet de eerste keer zijn dat "het altijd werkte", tot een partij - zich houdende aan de industrienorm (ISO, zo je wilt) - het iets ander deed en sommige dingen ineens niet meer werkten. En ja, meestal is het een "leuke bijkomstigheid" dat dát vooral third-party spullen treft.
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr mei 08 2015 10:07 pm

Laat ik het dan anders stellen. Breng helemaal geen eindstop aan als je denkt dat het buiten de ISO-norm valt. Kun je flitsers en accessoires zo doorschuiven en er aan de andere kant weer uithalen. Ik ben benieuwd hoeveel mensen bij Nikon gaan klagen over de "eigen koers" die Nikon denkt te kunnen maken. Gewoon gezond verstand is een hele goede leidraad in dit soort kwesties.

jfbat
Forumlid
Forumlid

Bericht door jfbat » vr mei 08 2015 10:13 pm

Kijk, en zo kunnen we gewoon stoppen met discussieren. Dat scheelt weer! :thumbup:

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Vincent » wo mei 20 2015 9:57 pm

ter info/aanvulling:

De Profoto Air Remote TTL-N (met locking pin) geeft ook problemen met HSS/TTL als de trigger geplaatst wordt en de lockingring aangedraaid. Pas na het op en neer bewegen van de trigger en een zachte 'click' van de borgingspin die op zijn plek valt werkt alles naar behoren. De trigger schuift dus inderdaad te ver door in het hotshoe contact waardoor de borgingspin ook niet in het bestemde gat valt en schijnbaar niet alle cameracontacten goed contact maken met de trigger.

Gewone (niet TTL en niet HSS) triggering (ik neem aan alleen via het midden contact) gaat wel gewoon direct naar behoren.

Los van bovenstaande discussie over ISO normen, standaarden, etc, want ik durf niet weer te beweren dat de D750 hotshoe 'fout' is, maar bij de andere geteste camera's (D800, D3 en D3s) werkt het systeem wel gewoon direct na het plaatsen van de trigger en na (maar ook zonder) aandraaien van de locking ring. Er hoeft op deze camera's dus niet op en neer bewogen te worden met de trigger voordat alles goed functioneert...
Fin.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo mei 20 2015 10:57 pm

Bedankt voor de terugmelding van deze info.
djunclesam schreef: Gewone (niet TTL en niet HSS) triggering (ik neem aan alleen via het midden contact) gaat wel gewoon direct naar behoren.
Het middencontact heeft een grotere afmeting als contact tegenover de aanvullende contacten. Daarmee heeft dat contact een grotere marge voordat het storingen veroorzaakt.

Plaats reactie

Terug naar “D600, D610, D750 en D780”