Operatie: Tamron 28mm f/2.5 MF Adaptall-2 (#I)

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
Plaats reactie
CaptainHook

Operatie: Tamron 28mm f/2.5 MF Adaptall-2 (#I)

Bericht door CaptainHook » vr mei 08 2015 11:36 pm

[deel I]

Ik kon van iemand een Tamron 28mm f/2.5 MF Adaptall-2 objectief met Nikon AI mount overnemen.
Het objectief was in zeer goede staat en ik had afgesproken om 'm op te komen halen. Zo gezegd, zo gedaan.

Bij nadere visuele inspectie (LED zaklampje gebruikt om het objectief door te lichten) bleek er toch een klein schimmelplekje zich binnen in het lenzenstelsel te bevinden. Niet aan de zijkant, maar vrijwel in het centrum van één van de lensjes. Voor de rest zag het er allemaal prima uit. Geen poetsvlekken, nauwelijks slijtagesporen op de bajonet en voor de rest in uitstekende conditie.
De oorspronkelijke prijs (weliswaar ook niet al te hoog) hebben we in goed overleg verder naar beneden bij gesteld. Ik wilde het risiko wel nemen om dit objectief open te maken en de aanslag te reinigen. :angel:

Thuisgekomen leek in eerste instantie of de fungus achter het achterste element zat, maar dat was optisch bedrog... er zaten nog 3 andere lensjes tussen...en wat afstandsringen... :(

Grootste hindernis was om de lockring van de objectieftube (zonder destructief geweld) los te krijgen. Zoals uit diverse beschrijvingen die op het interpret te vinden waren, bleek dat met een soort locktite/bonding cement, de objectief tube afsluitring verzegeld was.

Afijn, eerst de schroefdraad weken in 99,7% isopropyl alcohol en dan hopen dat het locking cement enigszins week wordt. Dat lukte na ettelijke pogingen.
Vervolgens blijken er 4 losse elementen in te zitten, pas bij de derde zat er die schimmelplek op. Pfffff.. Met een alcohol/ammoniak oplossing (ammoniak doodt schimmel) het vlekje weggekregen, gelukkig zonder poetssporen.
Iedere keer ieder element weer poetsen, ontvetten, niet meer aanraken, stofvrij maken, weer terugplaatsen, en stap voor stap weer assembleren (in omgekeerde volgorde).
Wel lastig als je van die miniatuur lensjes (amper iets meer dan 1cm in doorsnede) terug moet plaatsen, zonder ze met je vingers aan te raken.

Uiteindelijk gelukt en zowaar alles doet 't nog steeds/weer. Viel me nog mee. :thumbup:

Het objectief blijkt uiteindelijk best goed te werken. Dus met enige handigheid, zorgvuldig en bedachtzaam werken is zo'n klusje goed te doen.
Maar als je de uren en gereedschapsbenodigdheden in rekening zou moeten brengen; werd het een kostbaar objectiefje. Nu heb ik voor vijf tientjes een leuk 28mm objectief.

...in [deel II] zal ik foto's plaatsen van dit objectief
...en in [deel III] zal ik foto's plaatsen, gemaakt met dit objectief.
Laatst gewijzigd door CaptainHook op za mei 09 2015 11:21 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Johan v. V.
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Operatie: Tamron 28mm f/2.5 MF Adaptall-2

Bericht door Johan v. V. » za mei 09 2015 12:26 am

Ach die uurtjes ..., weet je hoe duur dan die enkele (redelijk) geslaagde foto is?
Veel plezier met dit objectief Erik!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen

Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.

Ronald Jan
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ronald Jan » za mei 09 2015 6:53 am

Eindelijk een adres niet zo ver en niet zo duur.
Sony a1 Sony 200-600.

Sandervb
Forumlid
Forumlid

Bericht door Sandervb » za mei 09 2015 8:30 am

En dan nu op naar deel 2 en 3 :)
Nikon D500
Nikon AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED \ Tamron SP 17-50 2.8 \ Tamron 70-300 4-5.6 Di VC USD \ Sigma 105 2.8 Macro \
Metz Mecablitz 44 AF-1 \ LowePro 202 AW \ Vanguard Alta Pro 263AT met Manfrotto 391RC2
Carry Speed FS-Slim Prime

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » za mei 09 2015 8:45 am

@Ronald Jan: hoezo? :mryellow: Heb je nog anti-schimmel-objectief-klusjes dan?
Enne, wie zegt dat ik niet zo duur ben? :wink:

Ronald Jan
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Ronald Jan » za mei 09 2015 10:10 am

Het is altijd handig om te weten waar je wat kan vragen?
Sony a1 Sony 200-600.

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”