Lens Nikon 18-55 mm stelt niet meer scherp

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Lens Nikon 18-55 mm stelt niet meer scherp

Bericht door Léon Obers » ma mei 11 2015 12:43 pm

Wat heb je voor camera, hoe oud is de camera (en accu)?
Moeilijk te beoordelen of een hoger accugebruik alleen aan de lens zou liggen.
In die twee uur dat je aan één stuk bezig bent geweest, heb je toen veel van de LCD monitor gebruik gemaakt om je opnamen te controleren?
Bij intensief gebruik van de LCD-monitor neemt het accugebruik aanzienlijk toe. De VR-functie van een lens wellicht wat minder. De AF-S motor waarschijnlijk nog iets minder. Voor wat de lens betreft is het accugebruik met ingeschakelde VR in het gebruik meer dan wanneer de VR is uitgeschakeld.

Een extra reserve accu zou ik er altijd bijnemen. Nikon is goed, witmerk is vaak wat minder, hoeft echter niet, maar als je twee witmerk accu's' kunt kopen tegenover één Nikon, heb je meer aan die twee witmerk accu's IMO.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma mei 11 2015 7:04 pm

Ondanks misschien een elektronische afregeleing, overladen van accu's is geen goede leidraad. Klokje rond is de manier om accu's snel af te schrijven.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » ma mei 11 2015 7:08 pm

Met de huidige laders is het vrijwel onmogelijk om een Li-ion accu te overladen. Daar zorgt de ingebouwde electronica, in zowel lader als accu, zelf wel voor.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion-accu
BTW: Li-ion verliezen hun capaciteit, ook als ze NIET gebruikt worden. M.a.w. na een aantal jaren (hetzij in gebruik, hetzij gewoon in de kast) is het einde oefening.

Nog wat tips:
Bewaren:
In de koelkast (niet in de vriezer)
Ongeveer half opgeladen

Tijdens gebruik:
Niet geheel opladen (tot bijvoorbeeld 97%)
Niet geheel ontladen (in verband met diepontlaadgevaar)
Zo veel mogelijk opladen met gebruik van netvoeding

De fabrikanten leveren hun Li-ion-accu's meestal af met 40% lading. Daarbij blijft de accu het langste goed

jfbat
Forumlid
Forumlid

Bericht door jfbat » ma mei 11 2015 7:37 pm

ik vermoed dat het gewoon aan wat intensiever gebruik dan gewoonlijk bij topicstarter ligt. Nieuwe lens, nieuwsgierig of ide het wel goed doet, veel controleren, veel foto's maken... dan is het geen wonder dat de batterij wat sneller leeg is dan normaal.

Kortom: eerst maar even gewoon gebruiken.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]

denaamisiris
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door denaamisiris » ma mei 11 2015 9:20 pm

Dank jullie wel voor de reacties. Ik gebruik de camera regelmatig behoorlijk intensief, altijd zonder flits, en het probleem heeft zich nooit eerder voor gedaan. Normaal trek ik er op uit buiten voor een paar uur aan een stuk, en dan kan ik hem met gemak een andere dag, al is dat weken later, nog eens gebruiken. Ik zal de batterij nog eens proberen op te laden en kijken hoeveel shots ik ermee kan nemen. Ik vertrek haast op reis voor 4 maanden, dus ik wil zeker zijn dat het in orde is. In die optiek kan een reservebatterij misschien geen kwaad. De camera en huidige batterij zijn 3 jaar oud.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di mei 12 2015 1:13 am

Tja, het is net zoals de accu van een mobieltje. Na 3 jaar is de accu zeker nog niet dood, dus je kunt hem zeker nog wel gebruiken. Maar daarbij heb ik althans het gevoel dat het allemaal toch wat sneller leeg loopt als toen de accu nieuw was. Na pakweg 3 jaar koop ik voor mijn mobieltjes doorgaans een nieuwe accu om daarmee opnieuw weer wat langer met één acculading te kunnen doen.

Een aardige leidraad wat je ook bij digitale camera's kunt verwachten. Hoewel je daar makkelijker de accu's kunt verwisselen, en je om die reden de oude accu dan nog niet weggooit, wat je bij een mobieltje eerder zult doen.

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”