Duidelijk, niet alle kluisjes zijn brandbestendig.
Ter verduidelijking - voor mij is het vanzelfsprekend - ik gebruik LTO 3 drive en tapes. De LTO 3 tapes kunnen door nieuwere generatie LTO 5 drives worden gelezen. LTO 3 drives zijn nog steeds gangbaar.
Ook een NAS heeft backup nodig
- Richard
- Serverbeheerder
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Ook een NAS heeft backup nodig
Met vriendelijke groet,
Richard
Richard
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Dan heb je er niks aan.Peter schreef:Leon
Upload extern is begrenst op 2M/bit door de dienst die ik afneem. Mijn eigen snelheden zijn dus niet relevant.
Meerdere aanbieders hanteren een upload begrenzing.
De beperkte uploadsnelheid vanuit de server is waarschijnlijk de reden om niet bang te zijn "onbeperkte" opslag aan te bieden. Een realistisch iemand zal van die "onbeperkte" opslag dan beter geen gebruik maken. Het moet namelijk ook praktisch te behappen zijn. Zowel heen als terug van data.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Peter
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik voel me eerlijk gezegd best wel realistisch.
Verknal jij me goede dag even.
Mij bevalt het prima, zeker voor privé doeleinden
Verknal jij me goede dag even.

Mij bevalt het prima, zeker voor privé doeleinden
- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Hoe snel heb jij jouw 8TB via jouw aanbieder weer gerestored als je het zelf kwijtraakt?
Pas op met syncen. Eigen fouten worden ook gesynchroniseerd, dus het is geen backup. Ik heb dit opgelost door een synology cloudsync bovenop een timebackup te zetten. Google Drive (betaald) is best snel overigens.
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G
- Roy Kersbergen
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
- Contacteer:
M.i. is de dubbele NAS in combinatie met glasvezel nog steeds de beste optie. Als je een 100/100 verbinding hebt op beiden locaties (in mijn geval thuis en bij mijn schoonouders). Ik heb hier een NAS staan en een zelfde exemplaar bij mijn schoonouders, beiden hebben we een 100/100 verbinding en syncen gaat dus lekker snel. Elke nacht word er automatisch een kopie gemaakt van mijn NAS naar die gene die bij mijn schoonouders staat. Nix geen cloud, mijn data staat niet ergens in een wolk en het is heerlijk snel. Het enige nadeel is dat het niet de goedkoopste oplossing is, maar ook deze kun je zo duur maken als je zelf wilt.
- Richard
- Serverbeheerder
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Met "shadowcopy" op een dubbele NAS zou je compleet zijn. Shadowcopy of reservekopie is bij Windows aan te zetten. Hiermee zijn verwijderde bestanden of vorige versies terug te halen. QNAP heeft dat nog niet op zijn NAS'en. Het bestandssysteem btrfs heeft ook zo iets.
Met vriendelijke groet,
Richard
Richard