In donker fotograferen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Bbas

In donker fotograferen

Bericht door Bbas » vr nov 09 2007 7:15 pm

Hallo allemaal,

Door de bomen zie ik het bos niet meer. Sinds een jaar heb ik een Nikon D70s camera. Bevalt me prima maar in het donker heb ik veel moeite met fotograven.

Ik fotograveer bv een ongeval en heb de camera op de p stand. Echter wil ik dit zonder flits doen maar alles is dan onscherp terwijl ik na mijn idee de hand wel stil heb. Ook op automatisch gezet en ook stil gehouden met flits is het nog onscherp. Tenslotte op landschap nachtstand gezet en weer onscherp. Overdag is het prima maar wie heeft voor mij tips om met een D70s te fotograveren in de donkere tijd. En bv hoe in te stellen. Als ik mijn maat zie met een d40 camera zijn die foto's veeeeel mooier en duidelijker.

Alvast bedankt voor jullie andwoord.

evertfoto

Bericht door evertfoto » vr nov 09 2007 7:29 pm

Ruil de D70 in voor een D40 :mrgreen:
Fotograferen in het donker zal niet lukken zonder de flits te gebruiken.
De ingebouwde flits reikt echter niet verder dan een metertje of 5.
Waarom een ongeval fotograferen zonder flits? In het donker zal je scherpstelmechanisme het niet doen.

Paul Demo

Re: In donker fotograven

Bericht door Paul Demo » vr nov 09 2007 7:29 pm

Bbas schreef:Hallo allemaal,

Door de bomen zie ik het bos niet meer. Sinds een jaar heb ik een Nikon D70s camera. Bevalt me prima maar in het donker heb ik veel moeite met fotograven.

Ik fotograveer bv een ongeval en heb de camera op de p stand. Echter wil ik dit zonder flits doen maar alles is dan onscherp terwijl ik na mijn idee de hand wel stil heb. Ook op automatisch gezet en ook stil gehouden met flits is het nog onscherp. Tenslotte op landschap nachtstand gezet en weer onscherp. Overdag is het prima maar wie heeft voor mij tips om met een D70s te fotograveren in de donkere tijd. En bv hoe in te stellen. Als ik mijn maat zie met een d40 camera zijn die foto's veeeeel mooier en duidelijker.

In het donker zonder flits zul je allereerst een statief nodig hebben. Daarna met tijd als voorkeur de sluitertijd op 5,10,15....? seconden moeten zetten en dan afdrukken. Maar P gaat in dit geval gewoon fout.
Alvast bedankt voor jullie andwoord.

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » vr nov 09 2007 10:42 pm

Bbas schreef:Ik fotograveer bv een ongeval en heb de camera op de p stand. Echter wil ik dit zonder flits doen maar alles is dan onscherp terwijl ik na mijn idee de hand wel stil heb. Ook op automatisch gezet en ook stil gehouden met flits is het nog onscherp. Tenslotte op landschap nachtstand gezet en weer onscherp. Overdag is het prima maar wie heeft voor mij tips om met een D70s te fotograveren in de donkere tijd. En bv hoe in te stellen. Als ik mijn maat zie met een d40 camera zijn die foto's veeeeel mooier en duidelijker.
Hallo Bbas,
Wat leuk dat je zoveel plezier beleeft met je camera.
Om even een misverstand uit de wereld te helpen: de camera maakt echt helemaal niets uit! Met een D40 maak jij even "beroerde" foto's als met je D70s en andersom zal jouw maat met een D70s net zulke mooie foto's maken als met z'n D40.

Tweedes: Jij hebt het idee dat je je hand stil hebt. Helaas denkt de camera daar heel duidelijk anders over. Je schrijft er niet bij welk objectief (of objectieven) je gebruikt, maar ik ga even uit van het kit-objectief, de 18-70 f3.5-4.5 Dit is geen bijster lichtsterk objectief. Je zult met ongelukken in het donker dus behoorlijk lange sluitertijden moeten gebruiken om iets op je foto te krijgen. Ga ervan uit dat je onder de 1/60 sec niet meer een voldoende vaste hand hebt om zonder statief te fotograferen. Stap 1 lijkt me dus om eens wat van jouw foto's te bekijken en te lezen in de opnamedata welke sluitertijd je gebruikt hebt. Als deze langer is dan 1/60 is het volkomen logisch dat je opnamen bewogen zijn en weet je zeker dat het uitgeven van (veel) geld aan een andere camera je niets verder zal helpen.

Oplossingen:
Available light fotografie is een van de moeilijkste dingen. Vooral omdat je lichmeter de grote donkere partijen in je foto niet zo goed kan meten met de kleine, verlichte delen. Les 1: geen P-stand, want je wilt zoveel mogelijk controle zelf in de hand hebben. kies dus voor de A of S-stand of nog liever: de M-stand. Dit vergt wel wat training. Meet het licht met je camere op de punten die je goed belicht wilt hebben en stel daar je camera op in. Als je aan lange sluitertijden komt, verhoog dan je ISO-waarde zover als je verantwoord vindt. Als je dan nog op lange tijden uitkomt heb je 2 mogelijkheden: flits of statief. Zeker bij dit soort "nieuws"-foto's lijkt flits me geen enkel probleem. Ik zou je dus aanraden een goede reportageflitser te kopen en daar lekker mee te gaan oefenen. Je kunt ook vanaf statief werken. Daarmee voorkom je de camerabeweging. Het helpt echter niet tegen "bewegende onderwerpen". Als je ook bewegende mensen scherp wilt vastleggen zul je dus aan een flitser moeten.

Groeten en succes!
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Frederix

Bericht door Frederix » di nov 13 2007 9:11 pm

Bbas schreef:= knip =====
Als ik mijn maat zie met een d40 camera zijn die foto's veeeeel mooier en duidelijker.
Heb je al aan jouw maat gevraagd hoe hij het doet, fotograferen in het donker bedoel ik?? :oops:

yoyo

Bericht door yoyo » di nov 13 2007 9:49 pm

Frederix schreef:
Bbas schreef:= knip =====
Als ik mijn maat zie met een d40 camera zijn die foto's veeeeel mooier en duidelijker.
Heb je al aan jouw maat gevraagd hoe hij het doet, fotograferen in het donker bedoel ik?? :oops:
Met z'n ogen dicht...? :D

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di nov 13 2007 9:53 pm

Ik denk dat het hier gaat om het misfocussen van de camer/ lens. Ik denk dus dat je camera in deze nachtsituatie niet goed kan focussen. Als dat wel zo is is het waarschijnlijk toch de te lange sluitertijd. Ik zou zeggen laat eens een voorbeeld zien :), want onscherp en bewogen zijn toch wel 2 hele verschillende dingen.

Ps.: het is fotograferen en fotografen met een F dus :!:
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

yoyo

Bericht door yoyo » di nov 13 2007 9:55 pm

Opgezetfan schreef:Ik denk dat het hier gaat om het misfocussen van de camer/ lens. Ik denk dus dat je camera in deze nachtsituatie niet goed kan focussen. Als dat wel zo is is het waarschijnlijk toch de te lange sluitertijd. Ik zou zeggen laat eens een voorbeeld zien :), want onscherp en bewogen zijn toch wel 2 hele verschillende dingen.

Ps.: het is fotograferen en fotografen met een F dus :!:

Je kunt je foto's toch opgraven in het donker...? Wat zeur je nou...? :wink:
:D

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » di nov 13 2007 10:05 pm

Je zult ook je iso omhoog moeten gooien en je zult je diafragma moeten aanpassen. Maar in het donker word het toch moeilijk om licht te krijgen als die er niet is om te fotogra[glow=red]F[/glow]eren.
:roll: Lekker belangrijk die F niet iedereen schrijft goed Nederlands.. Ik zeg het er alvast ff bij ik ben dislex.. dus niet over mij struikelen. En ik vind het totaal niet belangrijk spelfouten op een fotografie forum.
lekkere bromsnor... :lol:
NAS Buikpijn

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » di nov 13 2007 10:10 pm

Bbas, een simpele vraag die Marnix ook al stelde. Gebruik je wel een statief ? je kunt eigenlijk geen foto's in het donker maken zonder statief en ook kun je de camera uit de hand niet stil genoeg houden.

:)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Paul Demo

Bericht door Paul Demo » di nov 13 2007 10:34 pm

Kom zaterdag gezellig naar Eindhoven en ga mee de Glow te ontdekken, zie aktiviteiten hier elders. Er zijn vast wel mensen die je ff op weg kunnen helpen.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » di nov 13 2007 11:46 pm

je kunt helemaal geen Voto's in het donker maken :D ..

Serieus, gebruik een statief, focus op manual (lens meestal op oneindig vooral bij groothoek) en gebruik lage ISO 100 of 200 dus.
Heb je last van een ruis Vobie dan kun je ook de long EXP ruisonderdrukking in de camera inschakelen kost je wel dubbele tijd om een foto te maken.
en gebruik een draadontspanner of de zelfontspanner op bijv. 3 seconden.

verder nu een dikke jas en een thermoske met koffie mee.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Frederix

Bericht door Frederix » di nov 13 2007 11:49 pm

luc schreef:je kunt helemaal geen Voto's in het donker maken :D ..

Serieus, gebruik een statief, focus op manual (lens meestal op oneindig vooral bij groothoek) en gebruik lage ISO 100 of 200 dus.
Heb je last van een ruis Vobie dan kun je ook de long EXP ruisonderdrukking in de camera inschakelen kost je wel dubbele tijd om een foto te maken.
en gebruik een draadontspanner of de zelfontspanner op bijv. 3 seconden.

verder nu een dikke jas en een thermoske met koffie mee.
. . . . . . of werk lekker analoog! :evil:

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

onscherp

Bericht door George Fennes » wo nov 14 2007 6:49 am

Bbas, in de eerste plaats heb je een lichtsterk objectief nodig.
Je kan de Nikkor 50mm 1.8 proberen is het goedkoopste alternatief 120 euro.
Verder de Tamron 17-50mm 2.8 geeft je meer bewegingsvrijheid en kost je 380 euro.
Maar ik wil je voorstellen om foto's van zowel je vriend als van jou die jullie beide in het donker gemaakt hebben van dezelfde situatie hier te plaatsen met de EXIF gegevens erbij.
Dan kunnen we een beter advies geven.
We horen van je.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

alfredo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door alfredo » do nov 15 2007 11:08 am

Nicole schreef:Je zult ook je iso omhoog moeten gooien en je zult je diafragma moeten aanpassen. Maar in het donker word het toch moeilijk om licht te krijgen als die er niet is om te fotogra[glow=red]F[/glow]eren.
:roll: Lekker belangrijk die F niet iedereen schrijft goed Nederlands.. Ik zeg het er alvast ff bij ik ben dislex.. dus niet over mij struikelen. En ik vind het totaal niet belangrijk spelfouten op een fotografie forum.
lekkere bromsnor... :lol:
Mensen hebben de neiging elkaar na te doen.... als 70% van de mensen fotograven schrijft (wat jij niet erg vindt, alleen omdat je zelf niet weet hoe je iets schrijft) , nemen mensen zo'n fout over!!
Als woorden heel vaak en consequent verkeerd geschreven worden, gaan anderen twijfelen of ze het zelf wel goed geschreven hebben...
Bijvoorbeeld... als iedereen TWEIFELEN schrijft, gaan mensen dat steeds vaker kopiëren.... Zo goed mogelijk Nederlands schrijven is WEL belangrijk, op IEDER forum... het voorkomt miscommunicatie... en het bevordert wederzijds begrip...
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”