Ik werk als inkoper bij Belvilla en ga 7 keer per jaar (mei t/m oktober, daarbinnen) naar Zuid Frankrijk om huizen te bezoeken en foto's te maken.
Tot voor kort deed ik dat met een Nikon D90 en lens 16-85mm (nikor). Daar was ik op zich tevreden mee. Moest vaak wel achteraf wat fotoshoppen (contrast te hoog). Binnen, ook met weinig licht mooie foto's. Enige nadeel: in de badkamers kwam ik soms te kort.
Afgelopen zondag in Sainte Maxime is mijn camera gestolen

Voordat ik koop wat ik had ben ik benieuwd of er een combinatie is die beter is?
Ik zoek een camera (body en een lens) die multifunctioneel is: zowel in staat om buiten te fotograferen in het felle zonlicht als binnen met weinig licht (ik wil niet flitsen, zet de camera wel op een tafel/stoel wat maar voor handen is).
Ik werk het liefste met autofocus. dan ben ik puur bezig met de compositie en dat gaat eigenlijk best goed (indien het iets toevoegt kan ik wel wat foto's uploaden die ik heb gemaakt). Ik heb vaak maar een uur voor de foto's per huis (tuin, zwembad, terrassen, en binnen reglematig meer dan 10 kamers).
Ik heb wel een cursus gedaan, maar lichtbalans, sluitertijd, diafragma: ik moet er nog teveel bij nadenken en dat kost te veel tijd. Omdat de camera/lens het goed deden hoefde ik dat ook niet.
Wie kan en wil mij een advies geven over een nieuw (of tweedehands) aan te schaffen body en lens? die Nikorlens was goed, maar het mag van mij nog iets groter ivm de badkamers. In verband met praktische overwegingen wil ik 1 lens. Ik zoek een knappe camera met lens die alles voor mij doen

En mocht er een camera zijn die mij ook nog helpt om rechte foto's te maken dan zou dat super zijn (het raster in mijn zoeker vind ik niet prettig).
Ik heb gelezen over de D7100?
Hartelijke groet,
Sas