Sd2 jpeg als standaard in weergavemodus?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Intruder1400
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Sd2 jpeg als standaard in weergavemodus?

Bericht door Intruder1400 » ma mei 18 2015 2:15 pm

Beste forumleden,

Ik heb mijn d7100 zo ingesteld dat hij op sd1 NEF en sd2 JPEG wegschrijft. Ik gebruik altijd jpeg, wat voor mij ruim voldoende is. De NEF bestanden gebruik ik als backup mocht een sdkaartje het begeven. Daarbij houd ik zo de mogelijkheid meer uit een foto te halen in de nabewerking als ik daaraan behoefte heb.

Waar ik nu tegenaan loop is dat wanneer ik een foto maak en in de weergavemodus de foto bekijk, dit het NEF bestand is. Ik zou graag willen dat de weergavemodus automatisch sd2 JPEG laat zien. Daar wil ik slechte foto's direct kunnen verwijderen. Sd1 NEF dient, zoals eerder gezegd, slechts als back-up.

Weet iemand of, en zo ja, hoe dit in te stellen is. In de gebruiksaanwijzing heb ik het niet kunnen vinden. Behalve dat met bkt en pijltje omhoog in de weergavemodus je de kaart kan kiezen die hij laat zien. Echter, na het maken van een foto laat hij gewoon weer het NEF bestand zien.

Wie kan me verder helpen?

oud0001

Re: Sd2 jpeg als standaard in weergavemodus?

Bericht door oud0001 » ma mei 18 2015 3:21 pm

In je weergave scherm achter op je camera zie je nooit de NEF maar een ingesloten JPG van die NEF.
Daar zitten dan exact de zelfde JPG instellingen in die je hebt gemaakt voor je JPG foto's.
Eigenlijk kijk je al gewoon naar de zelfde JPG alleen vanaf het andere kaartje. :wink:

Kun je niet gewoon beide in JPG zetten en dan vanaf sd1 selecteren en sd2 puur als backup me laten draaien?
Volgens mij kun je kiezen welke van de 2 RAW of JPG opslaat. Daar moet ik even een manual op naslaan.
Dan zou je van sd1 de JPG kunnen maken en van sd2 de RAW backup.

[edit] dat kan dus niet.
.
Laatst gewijzigd door oud0001 op ma mei 18 2015 4:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

oud0001

Bericht door oud0001 » ma mei 18 2015 4:48 pm

Blz 67 en blz 69 in de manual. Het staat er een beetje vaag in dus ik hoop dat ik het goed begrijp..
sd1 is je main en sd2 is je backup. Dat is niet om te draaien.

Je kunt dus gewoon in RAW of in JPG schieten en sd2 als backup gebruiken.
Het dichtst bij de door jou gezochte methode is het bekijken op sd1 en het selecteren en verwijderen op sd2
Dan heb je het resultaat dat je zoekt.
Het maakt namelijk niets uit of je nu de foto van sd1 bekijkt of sd2.
Je ziet gewoon het zelfde.

Dus quick and dirty chimping via sd1 tijdens de shoot en achteraf selecteren en weggooien op sd2.

Je maakt het je zelf wel ingewikkeld zo.

Mijn tip: Schiet alles in RAW (voorkeur) of in JPG en gooi pas iets weg als je het op een pc monitor hebt bekeken.
Gebruik sd2 gewoon puur als backup.

Intruder1400
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Intruder1400 » ma mei 18 2015 9:55 pm

Allen, bedankt voor het meedenken. Mijn conclusie is dat wat ik wil niet mogelijk is. Ik volg de tips over het schieten in NEF/RAW op omdat deze mijn 'probleem' wel oplossen. Ik wilde dit vermijden omdat dat weer eea uitzoekwerk oplevert met lightroom dat ik gebruik. Maar daar zijn vast genoeg draadjes over te vinden...

Qua ruimte en snelheid is het volgens mij geen beperking. Genoeg GB's op de NAS en de sd kaartjes.

Allen dank!

Richard
Serverbeheerder
Serverbeheerder
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Richard » ma mei 18 2015 10:21 pm

Waarom uitzoekwerk met Lightroom en niet bijvoorbeeld Xnview?
Met vriendelijke groet,

Richard

oud0001

Bericht door oud0001 » ma mei 18 2015 10:31 pm

Uitzoeken met Lightroom is juist beter.
Wel erst importeren. Als je niet weet hoe dat werkt kun je op Youtube tutorials volgen waar het haarfijn wordt uitgelegd.
Dan komt het helemaal goed. Je zou eventueel ook en cursus kunnen doen.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”