Stand A + flitser buiten: zwaar overbelicht... Wat te doen?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Intruder1400
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Stand A + flitser buiten: zwaar overbelicht... Wat te doen?

Bericht door Intruder1400 » di mei 19 2015 12:24 pm

Beste forumleden,

Zoals ik vaker doe, gebruik ik een standaard flitser buiten bij tegenlicht om bij voorbeeld schaduwen uit de gezichten te halen. Echter als ik dat nu doe, is de foto zwaar overbelicht. Alle lichte delen zijn uitgemeten, zowel op de voor- als achtergrond. Ik gebruik stand A op f3.2. Als ik S of P gebruik, werkt het wel goed. D-lightning op auto of uit maakt niet uit.

Iemand een idee met welke instelling ik dit kan aanpassen?

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Stand A + flitser buiten: zwaar overbelicht... Wat te do

Bericht door gijs sandberg » di mei 19 2015 12:33 pm

Beste I,
Kan je een voorbeeld met EXIF informatie laten zien?
Diafragma 3.2 en zonlicht lijkt me het recept voor overbelichting.
Ik schat dat je in S of P modus op een ander diafragma uitkomt.
Afhankelijk van kamera en fltiser kan er een optie voor FP flits zijn, onderzoek dat eens.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

justme
Forumlid
Forumlid

Bericht door justme » di mei 19 2015 12:33 pm

als je je kleine scherpte diepte wilt bewaren, zul je moeten inleveren met je flitsen. snellere flitstijd ( high speed sync? als dat haalbaar is ) Staat je Auto ISO uit, en iso op 100 of minder?

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di mei 19 2015 12:49 pm

Ik wed dat het door die D-Lightning komt.
Een bliksem geeft gegarandeerd overbelichting.

Misschien wel met D-Lighting, maar de suggesties van anderen hebben mijn voorkeur...

Intruder1400
Forumlid
Forumlid

Bericht door Intruder1400 » di mei 19 2015 1:05 pm

Dit probleem ervaart ik sinds ik een lichtsterke lens heb. Als ik de diafragma waarde omhoog gooi wordt de overbelichting steeds minder.

Heb een d7100. Iemand een idee of ik nog iets met de flitsinstellingen kan doen? (geen externe flitser dus)

Ferry55k
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ferry55k » di mei 19 2015 1:11 pm

kan je je exif sturen? Sluitertijd, iso, diafragma en flitssetting? zijn er nog compensatie settings actief? welke meet methode?

Als je bijvoorbeeld op 1.8 op een zwart opbject spotmeter meet is het niet gek dat hij gaat overbelichten.

justme
Forumlid
Forumlid

Bericht door justme » di mei 19 2015 1:26 pm

ok! vergeet de opmerkingen dan over FP Sync of High Speed Sync, want met de interne flitser is dit niet haalbaar.

Intruder1400
Forumlid
Forumlid

Bericht door Intruder1400 » di mei 19 2015 1:31 pm

Exif lukt vanaf vakantie adres niet.

Zal inderdaad nog eens proberen met lichtmeting een ander resultaat te bereiken.

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door weimaraner » di mei 19 2015 8:03 pm

Euhm, je kan je basis exif toch ook gewoon typen hier?

Mijn idee (al werk ik eigenlijk nooit met een flitser op mijn camera) is dat de camera door het gebruik van je flitser de sluitertijd begrenst tot 1/60ste of tot de syncsnelheid (die afhankelijk van de camera tussen de 1/125 en 1/250 zal liggen). Zo'n relatief langzame sluitertijd in combinatie met het door jouw gekozen wijde diafragma (f3.2) geeft bij zonlicht (en tegenlicht) gegarandeerd overbelichting.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo mei 20 2015 8:37 am

Ik gebruik stand A op f3.2. Als ik S of P gebruik, werkt het wel goed.

Bij de stand P gaat de camera de sluitertijd en het diafragma aanpassen en zal er dan wel uit komen.
Bij de stand S zou het nog kunnen werken, maar je laat me gissen op welke S (Sluitertijd) je dan werkt!
Met de A stand zit de camera vast aan je grote diafragma, en dan komt er dus teveel licht op de sensor.

Oplossing: hogere ISO, want ik neem aan dat je bewust met een groot diafragma werkt. Als je met de standen A, S en P werkt hoor je iets te weten over de relatie tussen ISO, Diafragma, Sluitertijd.

Boem
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Boem » wo mei 20 2015 10:24 am

Ik heb dezelfde ervaring als de TS, ook met de d7100, en onderschrijf de verklaring van weimaraner. Dat kun je ook zien onderin de zoeker, daar wordt dan al aangegeven dat bij 1/60 en f2.8 met flits de foto overbelicht wordt.
Waarom de camera in de A stand dan niet zelf met een hogere sluitertijd komt (de maximale sync tijd is wel wat hoger dan 1/60) snap ik ook niet, maar dat is wel de beste oplossing; daarvoor moet je dan wel in M gaan fotograferen. Minimale ISO 100 en de max sync snelheid (1/250?) op de d7100 zijn daarbij wel duidelijke beperkingen. Gelukkig kun je een redelijk overbelichte foto nog prima corrigeren in RAW, zie ook de discussies over ETTR.

Wat mij hierbij trouwens ook helpt is het gebruik van spotmeting icm enkel-veld AF (af-s) omdat het belichtingsveld dan wordt gekozen op/rond het scherpstelvlak.

Tot slot is mijn ervaring dat voor portretten vaak een diafragma van f4 ipv f2.8 een mooie balans oplevert tussen scherpte in het gezicht en achtergrondonscherpte. Levert je weer een stop speelruimte op.

O ja, en naar de laatste vraag van de TS, je kunt ook de invulflits onderbelicht instellen, zie daarvoor de manual. Dat levert je echter niet geheel de controle die je óók nodig hebt met flitsen.
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo mei 20 2015 10:58 am

Hans Braakhuis schreef: Oplossing: hogere ISO, want ik neem aan dat je bewust met een groot diafragma werkt.
Lijkt me een tikfoutje.
Hoe hoger de ISO, hoe meer problemen buiten met (zon) tegenlicht als je daarbij tevens de flitser gebruikt.
Je bent nu eenmaal beperkt aan de minimale flits-synchronisatietijd, die bij grote diafragma-openingen gegarandeerd te lang is onder de gegeven lichtomstandigheden.

Bij gebruik van een grote diafragma-opening:
- Ofwel een losse flitser gebruiken met PF hoge flitssynchronisatie
- Ofwel een neutraal grijsfilter voor de lens, zodat de sluitertijd omlaag kan. Heb je relatief wel weer meer vermogen van een flitser nodig om dat grijsfilter te compenseren.

Hier een "ouderwets" schemaatje hoe de ISO - sluitertijd - diafragma combinatie zich verhoudt onder zonnige omstandigheden. Zonder flits. Dan weet je ook waar je een probleem zult krijgen bij gebruik van een flitser en je minimaal 1/200 of 1/250 sec. of langer moet gebruiken om een flitser in te zetten (niet bedoeld high sync flits).

Afbeelding

Dit soort omstandigheden was "vroeger" bij analoge camera's voor "bruidsfotografen" reden om bijvoorbeeld een Hasselblad te gebruiken waar doorgaans een centraalsluiter in de lens werd gebruikt, die een snellere flits sync tijd heeft van 1/500 seconde.
De tegenwoordige Phase One digitale camera's uitgerust met "Schneider Kreuznach leaf shutter lenses" hebben een flits synchronisatie van 1/1600 sec.

http://www.phaseone.com/Camera-Systems.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=UnSYpKc-Vx8" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do mei 21 2015 8:12 am

:oops:

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”