Hallo allemaal,
Ik heb momenteel een Nikon D5100 en ben op zoek naar een nieuwe camera. Ik zit te denken aan de D7100 en ben benieuwd of jullie dit een goede keuze vinden of betere ideeën hebben?!
Ik gebruik mijn camera eigenlijk alleen voor portretfotografie en dan voornamelijk binnen. Ik heb een Nikkor af-s 18-105 mm en een Nikkor af-s 50mm 1.8 lens. Die eerste gebruik ik in combinatie met flitsers in mijn 'studiootje' en de 50mm lens bij daglicht.
Zal ik met de D7100 maar met dezelfde lenzen betere foto's kunnen maken denken jullie? Fotograferen is voor mij een uit de hand gelopen hobby, ik heb geen opleidingen oid hierin gehad (wel enkele cursussen gevolgd) en ik denk dat ik nu bij het zoeken naar een nieuwe camera wel wat basiskennis mis, dus vind het een moeilijke keuze!!
Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Van D5100 naar D7100??
- ATOR
- Clublid

- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Van D5100 naar D7100??
Een van de grootste mythes in fotografenland is het idee dat je met een duurdere camera beter foto's gaat maken 
Het resultaat van een betere camera zul je alleen zien als je camera de beperkende factor is, als je bv in slechte lichtomstandigheden teveel ruis krijgt of als je erg groot afdrukt en graag iets meer detail wilt hebben.
De D7100 is wel uitgebreider dan de D5100, je krijgt wat meer mogelijkheden en meer knoppen om instellingen direct te veranderen. Ik weet bv niet of je met de D5100 tethered kunt werken, iets wat ik zelf erg handig vind bij portretten.
Betere foto's? Nah, dat denk ik niet. Daar zul je zelf aan moeten werken
Het resultaat van een betere camera zul je alleen zien als je camera de beperkende factor is, als je bv in slechte lichtomstandigheden teveel ruis krijgt of als je erg groot afdrukt en graag iets meer detail wilt hebben.
De D7100 is wel uitgebreider dan de D5100, je krijgt wat meer mogelijkheden en meer knoppen om instellingen direct te veranderen. Ik weet bv niet of je met de D5100 tethered kunt werken, iets wat ik zelf erg handig vind bij portretten.
Betere foto's? Nah, dat denk ik niet. Daar zul je zelf aan moeten werken
- LJ-Jochem
- Clublid

- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Ik heb toen der tijd dezelfde overstap gemaakt. De sensor van de D7100 is wel iets beter als die van de D5100. Wat mij voornamelijk aansprak aan de overstap was dat er meer knoppen aan de buitenkant zaten en een Fn knop beschikbaar was (activeerde ik mijn digitale horizon mee) dit resulteert in veel fijner en sneller instellen van je camera. Feit blijft dat je meer kwaliteit terug vind in je foto's bij de aanschaf van betere objectieven dan het wisselen van een body. De D7100 kan ook als master fungeren voor het aansturen van flitsers. Dit kan de D5100 niet dacht ik.
Persoonlijk vond ik het een vooruitgang toen ik overstapte naar de D7100.
Persoonlijk vond ik het een vooruitgang toen ik overstapte naar de D7100.
+1 Wat ATOR zegt
De D7100 is iets geavanceerder (beter resultaat in hogere ISO bijvb) dan jouw camera, maar dat wil niet zeggen dat het eindresultaat ineens veel beter wordt.
Ik zou het eerder zoeken in beter, lichtsterker glaswerk.
De D7100 is iets geavanceerder (beter resultaat in hogere ISO bijvb) dan jouw camera, maar dat wil niet zeggen dat het eindresultaat ineens veel beter wordt.
Ik zou het eerder zoeken in beter, lichtsterker glaswerk.
-
breimer
- Forumlid

- Foto's bewerken toestaan: Ja
voor portretten zou je b.v. de 85 1.8 kunnen kopen.
geen behoefte aan een groothoekzoom? die ook nog een beetje licht sterk is.
beter glas geeft eerder betere foto's dan een andere body
maar de fotograaf is het meest bepalend
geen behoefte aan een groothoekzoom? die ook nog een beetje licht sterk is.
beter glas geeft eerder betere foto's dan een andere body
maar de fotograaf is het meest bepalend
-
Willem v D
- Forumlid

Wat LJ- Jochem zegt de d7000 serie heeft een master functie die fijn kan zijn met flitsen
Als je al triggers hebt voor je flitsers zal dit niet veel meer waarde hebben.
tevens heb je een u1 en u2 instelling daarmee kan je je studio settings in op slaan.
Dit is fijn voor het wisselen tussen studio en buiten gebruik of iets anders.
Beter glas bereik je veel mee, hoewel je veel waarde kan of zal hechten aan gebruiks gemak.
zou ik toch een lens advies geven, dan zou ik kijken naar de sigma 50-150mm f2.8 of tamron 60mm f2.0 macro
Als je al triggers hebt voor je flitsers zal dit niet veel meer waarde hebben.
tevens heb je een u1 en u2 instelling daarmee kan je je studio settings in op slaan.
Dit is fijn voor het wisselen tussen studio en buiten gebruik of iets anders.
Beter glas bereik je veel mee, hoewel je veel waarde kan of zal hechten aan gebruiks gemak.
zou ik toch een lens advies geven, dan zou ik kijken naar de sigma 50-150mm f2.8 of tamron 60mm f2.0 macro
-
Charlotte
- Forumlid

Bedankt voor jullie snelle adviezen, blij dat ik nog even advies gevraagd heb voordat ik in een opwelling veel geld aan een nieuwe camera heb uitgegeven! 
Een nieuwe lens is dan inderdaad een beter idee denk ik
Een nieuwe lens is dan inderdaad een beter idee denk ik
- Cookie1397
- Clublid

Ik ben het met Ator eens.
Je moet jezelf afvragen waarom je die D7100 "nodig" hebt, zolang je niets mist aan de D5100 is het zonde geld.
Een duurdere camera kopen om bv te denken dat je dan betere foto's maakt is verkeerd,
Het belangrijkste onderdeel bij de camera is de persoon die de foto's maakt, zolang jij jezelf nog kunt verbeteren, nieuwe dingen kan leren zo ik dat doen.
Jij zou zoals al eerder geopperd het geld beter in betere objectieven stoppen of in het gewoon op de spaarrekening laten staan,
Je moet jezelf afvragen waarom je die D7100 "nodig" hebt, zolang je niets mist aan de D5100 is het zonde geld.
Een duurdere camera kopen om bv te denken dat je dan betere foto's maakt is verkeerd,
Het belangrijkste onderdeel bij de camera is de persoon die de foto's maakt, zolang jij jezelf nog kunt verbeteren, nieuwe dingen kan leren zo ik dat doen.
Jij zou zoals al eerder geopperd het geld beter in betere objectieven stoppen of in het gewoon op de spaarrekening laten staan,