Ik heb een Nikon D5100 vier jaar bij release gekocht met de standaard de 18-55 mm objectief (Mei 2011). Ik gebruik op manual een Nikon 80-200 2.8 objectief erbij, die ik in de tijd bij de Nikon D70 had gekocht. De D70 is nu echt stuk, en ga verder met de D5100. Omdat de D5100 geen autofocus in de body heeft, ging ik met de Nikon 80-200 2.8 nat. Nu is dat nu jammer, en ben er wel aan gewend om manual te werken, maar dat wil ik niet met de opvolger voor de 18-55mm objectief. Dat objectief is nu brak, trilt op 25 mm, en scherpstellen heeft hij veel moeite mee.
Nu dan, een nieuwe objectief. Ik wil graag groothoek (ondanks crop factor van 1.5). Ik fotografeer landschap, Stedelijk en doe creatief met HDR. Wil binnenkant stedelijk gaan doen. Alles heeft een budget van 1250 euro. Rekening houden dat er wel een Hoya of B+W filter op moet.
Ik heb twee opstellingen in gedachten. Ik stoei wel met alle termen.
Opstelling 1
(DX)Nikon AF-D 10.5mm F/2.8G ED DX
(FX)Sigma 10-20mm F3.5 EX DC HSM
Prijs is boven budget 1367,-
Opstelling 2
(FX)Tokina 11-16mm F/2.8 AT-X DX II Nikon
(FX)Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM (Nikon)
Prijs is er onder budget 1132 euro
Probleem is volgende. Omdat ik niet weer "nat" wil gaan als me dure 80-200 2.8 objectief wil gaan, heb ik begrepen, als je een DX camera heb (dat is de D5100), je beter geen FX objectief kan nemen, omdat de vignettenring erger is, en de autofocus Objectief meestal niet aanwezig is, of niet functioneer. Dat laatste twee word verschillend beweerd. Kan ik op de D5100 een FX objectief doen, en is de autofocus dan op objectief?
Dan het verhaal over VR en HSM, VR is niet optisch, dus het is kwalitatief mindere stabiliteit dan de HSM. Daar zijn bewering ook nogal verschillend, en las ergens weer, dat HSM niet weggelegd is voor DX camera. Ik kwam bij Nikon lenzen alleen uit op VR en zag niet zo snel HSM ofzo. Kijk ik verkeerd? Als je de opstelling ziet, bij allebei de opstellingen zit HSM bij, werkt dat op een Nikon D5100?
Dan eigenlijk de eindvraag. Het heeft 3 jaar geduurd, voordat ik het bedrag nu heb, en wil nu een goede opvolging hebben voor de brakke lens (die eigenlijk al 2 jaar slecht doet

Alvast bedank voor de reacties.
Martin