De opstelling was ook 'quick and dirty'. D7100 op statief, onderwerp een zakje napoleonnetjes, lens schuin op de tekst achterop gericht, beide objectieven op 50mm, f/2.8, 1/10e, onder (constant) kunstlicht, identieke WB en met spiegelvoorontspanning op 3 sec. vanwege de sluitertijd.
Links de 24-70, rechts de 17-55. Er zit een heel klein verschil in het beeld, dat komt omdat ik de crop iets moest verschuiven omdat het beeld iets afweek (minimale focus breathing?). Maar in beide gevallen was het scherpstelpunt op het woord 'citric'. Ik heb meerdere foto's gemaakt, het verschil bleef op het oog hetzelfde. De 100% crop, oordeel zelf:

Verdere eerste indrukken: Als ik e.a. vergelijk wordt het verschil al veel kleiner op f/4 en vanaf f/5.6 wordt het heel erg klein. Daarbij merk ik wel op dat de 24-70 iets mooiere kleuren op lijkt te leveren. Wat ik wel heel opvallend vind (en wat me bevreemdt) is dat de 24-70 een kleinere scherptediepte lijkt te hebben onder deze hoek dan de 17-55, met dezelfde brandpuntsafstand... dat vind ik wel een beetje apart. Is dat een lenseigenschap?
Ik ga het nog wel een keertje beter proberen testen, zoals gezegd, deze was 'quick and dirty' en er is wel het een en ander op af te dingen. Maar ik vond het verschil opmerkelijk...