500mm
- Hilda
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
500mm
Hallo,
Ik kan een Nikon 500mm 4.0 P F4 met TC16A inc schommelkop kopen voor €1750.00 Inc met de teleconverter stelt de lens wel scherp maar dan heb je wel altijd 800mm en daarmee kan je natuurlijjk niet altijd uit de voeten. Zonder TC alleen manueel.
Wat is wijsheid?
Ik kan een Nikon 500mm 4.0 P F4 met TC16A inc schommelkop kopen voor €1750.00 Inc met de teleconverter stelt de lens wel scherp maar dan heb je wel altijd 800mm en daarmee kan je natuurlijjk niet altijd uit de voeten. Zonder TC alleen manueel.
Wat is wijsheid?
Niet iedere foto laat zich maken.
- jantom
- Clublid
Re: 500mm
Die versie is volgens mij geen AF-objectief. Met of zonder converter maakt dus niet uit (geen autofocus).
Als het objectief er erg goed uitziet lijkt de prijs niet te hoog.
F4 zegt mij in deze niets...
Succes. Jan
Als het objectief er erg goed uitziet lijkt de prijs niet te hoog.

F4 zegt mij in deze niets...
Succes. Jan
Laatst gewijzigd door jantom op za mei 30 2015 11:26 am, 2 keer totaal gewijzigd.
- Ed Post
- Clublid
De TC16-A werkt niet op alle Nikon camera's.
Ook werkt hij alleen op camera's met ingebouwde AF motor.
Ik weet niet welke Nikon je wil gebruiken, dus daar zou ik eerst eens naar kijken.
Verder is de TC16-A wel wat beperkt in het gebruik omdat je toch wel eerst ongeveer moet hebben scherpgesteld.
Het ingebouwde lensje heeft niet zo'n grote AF instelmogelijkheid.
Ook werkt hij alleen op camera's met ingebouwde AF motor.
Ik weet niet welke Nikon je wil gebruiken, dus daar zou ik eerst eens naar kijken.
Verder is de TC16-A wel wat beperkt in het gebruik omdat je toch wel eerst ongeveer moet hebben scherpgesteld.
Het ingebouwde lensje heeft niet zo'n grote AF instelmogelijkheid.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
- jantom
- Clublid
Ed Post gaf (terecht) aan dat er autofocus is (onderdeel van de werking van de converter)... dit wist ik niet.
Ik ben nooit gek geweest op teleconverters en dan kan dit gebeuren
Ik ben nooit gek geweest op teleconverters en dan kan dit gebeuren

- Hilda
- Forumlid
Ik heb een D7100, de verkoper ook. Hij heeft ook nog een Nikon ED AF 300mm 4.0 te koop (gaat over op een ander merk) voor € 250, het schroefdraad aan de voorzijde is stuk, kan dus geen filter meer op, maar dat boeit mij niet zo. Als de rest maar goed is.
Ik twijfel erg maar denk niet dat ik voor 500mm ga, handmatig scherpstellen is niet echt mijn ding zeker met vogelfotografie niet.
Ik twijfel erg maar denk niet dat ik voor 500mm ga, handmatig scherpstellen is niet echt mijn ding zeker met vogelfotografie niet.
Niet iedere foto laat zich maken.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Ik heb hem een tijd lang gehad en de handmatige scherpstelling loopt vrij soepel.
Helaas is de lens een aantal jaar geleden gestolen. Als je goed handmatig kunt scherpstellen heb je er echt een fijn objectief aan welke ook nog eens een stuk lichter is dan de af objectieven.
Inmiddels vervangen voor een af variant dat werkt toch ook wel fijn.
Helaas is de lens een aantal jaar geleden gestolen. Als je goed handmatig kunt scherpstellen heb je er echt een fijn objectief aan welke ook nog eens een stuk lichter is dan de af objectieven.
Inmiddels vervangen voor een af variant dat werkt toch ook wel fijn.
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Hilda,
De AF-D f/4 300mm is een mooi objectief, maar als ik jou was zou ik ook nog eens kijken naar de opvolger daarvan: de AF-S Nikkor 300mm f/4D IF-ED. Voordelen: nog iets scherper, snellere en bijna geruisloze scherpstelling, kortere kleinste instelafstand. Inmiddels is er ook voor dat objectief een opvolger, maar ik gebruik dit objectief intussen al zo'n jaar of 13 en ben er behoorlijk aan verknocht geraakt. Eigenlijk geen behoefte aan de nieuwste versie.
Kijk HIER voor een recent voorbeeld van een met dit objectief gemaakte foto.
Hartelijke groet,
De AF-D f/4 300mm is een mooi objectief, maar als ik jou was zou ik ook nog eens kijken naar de opvolger daarvan: de AF-S Nikkor 300mm f/4D IF-ED. Voordelen: nog iets scherper, snellere en bijna geruisloze scherpstelling, kortere kleinste instelafstand. Inmiddels is er ook voor dat objectief een opvolger, maar ik gebruik dit objectief intussen al zo'n jaar of 13 en ben er behoorlijk aan verknocht geraakt. Eigenlijk geen behoefte aan de nieuwste versie.
Kijk HIER voor een recent voorbeeld van een met dit objectief gemaakte foto.
Hartelijke groet,
Jur
- EdvandeZilver
- Forumlid
- Contacteer:
Wellicht het mosterd na de maaltijd:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 36#p777736" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 36#p777736" onclick="window.open(this.href);return false;