Welke objectieven voor een D5500

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
José Veenje
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Welke objectieven voor een D5500

Bericht door José Veenje » ma jun 01 2015 9:33 pm

Beste mensen van de Nikon fotoclub,
Ik heb erg genoten van de mooie fotoreportage van de wandeling rond Geijsteren.
Het lijkt me gezellig om ook een keer mee te wandelen.
Omdat ik net 2 dagen lid ben, en een nieuwe camera wil kopen, wil ik jullie iets vragen.
Mijn oog was gevallen op een Nikon D5500 camera, dus die ben ik van plan te gaan kopen.
Nu nog 1 of 2 lenzen d'r bij.
Ik kan erg genieten van scherpe foto's, vooral van personen of b.v. bloemen.
Wie kan mij iets bij de evt. D5500 camera aanbevelen?
Ik heb er zelf niet zo veel verstand van.
Liefst niet zo erg zwaar spul.
Ik hoop op een goede reactie.
Alvast bedankt.
Een vriendelijke groet van José Veenje

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Welke objectieven voor een D5500

Bericht door gijs sandberg » di jun 02 2015 12:56 pm

Beste José,
Welkom.
De 18-105 is voor velen een veilige keuze (en vaak ook tweedehands te koop)
Mocht je er toch op uitgekeken raken, is het verlies niet zo groot.
Laat je niet verleiden tot de zgn kitlens van 18-55mm, tenzij die echt te geef is.
Echter: de 18-105 is niet gemaakt voor dichtbij, daarvoor zijn lenzen als de Micro-Nikkors.
De range varieert van 40 tot 200mm, helaas gaat de prijs redelijk lineair mee.
De beste manier om je nader te beraden is een NCN bijeenkomst, zoals de landelijke Nikon dag, en de Glasdag; bovendien gezellig en leerzaam.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Highlander
Forumbeheerder
Forumbeheerder

Bericht door Highlander » di jun 02 2015 2:48 pm

Nogmaals welkom José.
Leuk te lezen dat de foto`s van Geijsteren jou inspireren om ook mee te gaan.
Qua objectief zou je ook naar een Tamron 18-270 II UC PZD kunnen kijken, heb ik zelf ook veel lol van gehad.
Maar ook Sigma heeft hele leuke objectieven , je zou kunnen denken aan de 18-200 DC Macro OS HSM Contemporary.
Je schrijft dat je er kan genieten van scherpe foto`s, bedenk dat alle waar is naar zijn geld, en dat daarbij meestal het gewicht ook omhoog gaat.
Daarmee wil ik niet zeggen dat je met de voorgestelde objectieven geen scherpe foto`s kunt maken.
Voor de rest wil ik je nog de link van Hans Braakhuis geven waar ik heel veel van geleerd http://www.hansbraakhuis.nl/
Veel succes met jou keuzes
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER

LJ-Jochem
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door LJ-Jochem » di jun 02 2015 3:27 pm

Welkom José.

Waar je ook naar kunt kijken is inderdaad de eerder genoemde 18-105mm met daarbij de Tamron 90mm f2.8 VC USD macro. perfect voor bloemen en ook goed bruikbaar voor portretten.
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jun 02 2015 4:33 pm

Portretten kan je inderdaad goed combineren met macrowerk in een objectief.

De bovengenoemde Tamron is erg mooi. Nikon heeft ook uitstekende alternatieven. De 85mm f3.5 VR DX is een prima keuze die nog een beetje betaalbaar is. De 105mm f2.8 VR is nog een stuk duurder een groter. De AFS 60mm f2.8G is wat korter en compacter, maar de werkafstand is ook wat kort wat niet altijd fijn is.

Keuze genoeg dus! Een keer naar een uitje gaan is inderdaad handig. Zeker als je even vraagt of mensen die komen en over zo'n objectief beschikken ze mee willen nemen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

JurjenF
Forumlid
Forumlid

Bericht door JurjenF » di jun 02 2015 7:18 pm

Die genoemde Sigma 18-200 is inderdaad een super lensje voor een super prijsje. Erg scherp, heel licht en een prima bruikbaar bereik. Past perfect bij de D5xxx serie.
Voor de macro is de genoemde 85 mm VR van Nikon een hele mooie instapper. Toevalligerwijs heb ik er nog 1 in de verkoop want bij ons wordt-ie niet gebuikt. Kan je wel een pb sturen
als je geinteresseerd bent.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jun 02 2015 7:42 pm

Ik zou persoonlijk nooit kiezen voor zo'n superzoom. Veel te veel een compromis. Nooit hoogvliegers, alleen maar handig.

Ik zou zelf kiezen, als het budget het toelaat, voor de 85mm en iets als een Tamron 17-50 f2.8 (Sigma maakt een soortgelijk objectief). Daarmee kan je heel veel schieten en heb je goede kwaliteit voor een betaalbare prijs.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

JurjenF
Forumlid
Forumlid

Bericht door JurjenF » di jun 02 2015 7:54 pm

Ik heb de Sigma 18-200 C op mijn D7100 getest. En op de D3200 en op de D5100. Waar ik de Nikon 18-200 verkocht heb omdat deze door mand viel kwa scherpte. De 18-200 van Sigma is op alle manieren geslaagd voor de test. Gewoon een prima objectief. Je kunt ook geen hoogvliegers kopen voor een kleine 350 euries.Van geen enkel merk. Maar een miskoop heb je er zeer beslist niet aan. In tegendeel.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jun 02 2015 8:12 pm

Dan nog, persoonlijk zou ik kiezen voor wat minder bereik. Lichtsterk optisch goed objectief hoeft je niet zo veel te kosten. Maar dat zijn natuurlijk keuzen die je voor jezelf maken moet...

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”