Heb hem maar even hier gezet.. sorry als ie hier niet thuishoort!
Naar aanleiding van mijn topic over de Nikon 70-200 f/2.8 vs f/4 ben ik eens gaan nadenken. Want hoe groot is de kans dat ik hem echt optimaal ga gebruiken? Ik weet het niet..
De reden dat ik dit objectief aan wilde schaffen is mijn opleiding; Fotografie en Beeldcommunicatie FVS Rotterdam. Ik dacht namelijk dat dit zo'n typische lens was die overal wel goed voor is. Maar wat een gewicht! Ik denk dat dat nogal een obstakel is. Ik fotografeer graag mensen en portretten en om nou portretten te gaan schieten met een lens van bijna anderhalve kilo..
Ik begin dus graag zo goed voorbereid mogelijk aan deze opleiding, zodat ik met opdrachten en (eventuele) stages alle kanten op kan.
Nu even het materiaal dat ik wél heb (dankzij pa met zijn analoge-hobby uiteraard)
Nikon D7000
Manfrotto statiefje
SB900
Nikon 18-105mm f/3.5-5.6
Nikon 36-72mm f/3.5 series E [analoog]
Nikon 50mm f/1.4 [analoog]
Nikon 135mm f/2.8 [analoog]
En vast nog meer in de tas.
Sigma 50-200mm f/3.5 [analoog]
Sigma 24mm f/2.8 [analoog]
Sigma 50-500mm f/4.5-6.3
Zeggen we 'ho, stop met kopen, hiermee kom je ver zat' of is er iets dat eigenlijk niet mag ontbreken? Punt is gewoon dat ik geen idee heb van wat ik moet verwachten en ik misschien een totaal verkeerd beeld heb van de opleiding. Maak ik er weer veel te veel werk van en was ik er ook al geweest met een 50mm en een kitlens.
Welke objectieven nodig voor opleiding?
- HannahV
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Welke objectieven nodig voor opleiding?
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Welke objectieven nodig voor opleiding?
Je hebt sowieso al veel objectieven, maar wel een heel apart setje.
Een beetje van alles wat maar er ontbreken ook weer zaken die je in ieder geval zou verwachten bij iemand die zoveel objectieven heeft. Ik neem aan dat je een en ander bij elkaar hebt "gescharreld" omdat het weinig kostte? Waar natuurlijk niets mee mis is, als je weet wat je nodig hebt en wat wel en wat niet bruikbaar is op moderne digitale bodies. Er zitten in ieder geval heel wat objectieven in je set die je niet snel zal gebruiken bij zo'n opleiding...
Ik zou er een AFS 85mm f1.8G bij kopen. Een fanatisch objectief voor portretten, lichtsterk en nog betaalbaar. De 1.4 versie kost iets van 1000 Euro meer en is niet echt heel veel beter/mooier wat betreft beeldkwaliteit. Als geld een issue is, dan zou je een mooie tweedehand AF 85mm f1.8D kunnen zoeken. Die zie je regelmatig langskomen. Nog steeds een topper, maar mijn voorkeur gaat zeker uit naar het nieuwe model.
Beide wegen een fractie van wat de 70-200 f2.8 weegt.
De 70-200 is trouwens wel een van de belangrijkste objectieven bij heel veel takken van fotografie. Dat is natuurlijk niet voor niets!

Een beetje van alles wat maar er ontbreken ook weer zaken die je in ieder geval zou verwachten bij iemand die zoveel objectieven heeft. Ik neem aan dat je een en ander bij elkaar hebt "gescharreld" omdat het weinig kostte? Waar natuurlijk niets mee mis is, als je weet wat je nodig hebt en wat wel en wat niet bruikbaar is op moderne digitale bodies. Er zitten in ieder geval heel wat objectieven in je set die je niet snel zal gebruiken bij zo'n opleiding...
Ik zou er een AFS 85mm f1.8G bij kopen. Een fanatisch objectief voor portretten, lichtsterk en nog betaalbaar. De 1.4 versie kost iets van 1000 Euro meer en is niet echt heel veel beter/mooier wat betreft beeldkwaliteit. Als geld een issue is, dan zou je een mooie tweedehand AF 85mm f1.8D kunnen zoeken. Die zie je regelmatig langskomen. Nog steeds een topper, maar mijn voorkeur gaat zeker uit naar het nieuwe model.
Beide wegen een fractie van wat de 70-200 f2.8 weegt.
De 70-200 is trouwens wel een van de belangrijkste objectieven bij heel veel takken van fotografie. Dat is natuurlijk niet voor niets!
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Waarom wacht je dan niet totdat de opleiding werkelijk start en je vanuit de opleiding daar de begeleiding krijgt om met gedegen achtergrond een goede keus te maken wat aansluit op die opleiding?HannahV schreef: Ik begin dus graag zo goed voorbereid mogelijk aan deze opleiding, zodat ik met opdrachten en (eventuele) stages alle kanten op kan.
..... // .....
Punt is gewoon dat ik geen idee heb van wat ik moet verwachten en ik misschien een totaal verkeerd beeld heb van de opleiding.
Met wat je nu aan objectieven hebt kun je voorlopig als start prima uit de voeten. Aanvullingen zijn snel genoeg te maken als het in de opleiding aan de orde komt.
Het zou best kunnen zijn, dat de behoefte om bijv. FX formaat in te zetten tegenover DX als meer zinvol wordt ervaren, dan nu op voorhand extra objectieven erbij te nemen die misschien meer zijn afgestemd op DX ?
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Neem aan dat je met analoog - manueel bedoeld.
Met je Nikon 18-105mm f/3.5-5.6 heb je een actueel een redelijk goed functionerend objectief met AF-S en VR. Kun je voorlopig alle kanten mee uit. Wil je een betere kwaliteit: kijk hier: http://www.hansbraakhuis.nl/Test-Nikkor-Objectieven.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Je opleiding zal vast een wensenlijstje hebben. Verwacht dat vast brandpunt verplicht is, omdat je dan kunt leren met een bepaalde beeldhoek om te gaan. In mijn tijd was dat de 50mm, met je DX camera is dat 35mm, Nikon heeft een AF-S DX 35 f/1,8 G, maar dat is dus wel een DX. Ga je ooit over naar FX, dan is dat objectief vrijwel overbodig. Het voordeel van een vast brandpunt is naast de hogere kwaliteit, dat je je er op kunt vast bijten. Je weet op een gegeven moment waar te gaan staan om je onderwerp vast te kunnen leggen. De beeldhoek veranderd niet, en dat het leren met de overige variabelen makkelijker.
Tweedehands is al genoemd. Speciaal voor het nieuwe school seizoen: op zondag 23 augustus 2015, zo van 09:00 tot 16:00 uur is er in Doesburg de Openlucht Fotografica Markt. Toegang gratis.
http://www.fotograficamuseumdoesburg.nl/23.html" onclick="window.open(this.href);return false;
kijk eens: http://www.google.nl/search?q=fotografi ... ch&sa=X&ei" onclick="window.open(this.href);return false;
Neem wel je camera mee, om een en ander uit te proberen.
Op zoek naar een objectief, maar je weet nog niet welke:
http://www.hansbraakhuis.nl/Help-zoek-een-objectief.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Met je Nikon 18-105mm f/3.5-5.6 heb je een actueel een redelijk goed functionerend objectief met AF-S en VR. Kun je voorlopig alle kanten mee uit. Wil je een betere kwaliteit: kijk hier: http://www.hansbraakhuis.nl/Test-Nikkor-Objectieven.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Je opleiding zal vast een wensenlijstje hebben. Verwacht dat vast brandpunt verplicht is, omdat je dan kunt leren met een bepaalde beeldhoek om te gaan. In mijn tijd was dat de 50mm, met je DX camera is dat 35mm, Nikon heeft een AF-S DX 35 f/1,8 G, maar dat is dus wel een DX. Ga je ooit over naar FX, dan is dat objectief vrijwel overbodig. Het voordeel van een vast brandpunt is naast de hogere kwaliteit, dat je je er op kunt vast bijten. Je weet op een gegeven moment waar te gaan staan om je onderwerp vast te kunnen leggen. De beeldhoek veranderd niet, en dat het leren met de overige variabelen makkelijker.
Tweedehands is al genoemd. Speciaal voor het nieuwe school seizoen: op zondag 23 augustus 2015, zo van 09:00 tot 16:00 uur is er in Doesburg de Openlucht Fotografica Markt. Toegang gratis.
http://www.fotograficamuseumdoesburg.nl/23.html" onclick="window.open(this.href);return false;
kijk eens: http://www.google.nl/search?q=fotografi ... ch&sa=X&ei" onclick="window.open(this.href);return false;
Neem wel je camera mee, om een en ander uit te proberen.
Op zoek naar een objectief, maar je weet nog niet welke:
http://www.hansbraakhuis.nl/Help-zoek-een-objectief.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;