Ik ben begin mei en afgelopen weekend naar het NADB NK 2015 stijldansen geweest om foto's te maken. Het is altijd een uitdaging om de paren goed op de foto te krijgen. Ze bewegen (duh

Alles is geschoten met de D810 + 70-200mm VRII. Dit soort dingen fotografeer ik vaak in de S stand met de auto-iso aan tot maximaal 6400 of 8000. Sluitertijden variëren meestal tussen de 1/250 en 1/400 afhankelijk van welke dans. Langzame dansen zoals wals en rumba zijn goed te doen op 1/250 en 1/320 maar voor bijvoorbeeld iets als jive ga je al snel naar 1/400 en soms 1/500. Het diafragma zit zo'n beetje vastgeroest in f2.8, gewoon omdat het licht niet voldoende is (natuurlijk kan ik dan ook net zo goed in M schieten met een diafragma van f2.8, auto-iso doet z'n werk toch wel, ook in de M stand) Als het danspaar toevallig wat dichterbij is werkt de kleine DoF maar het kan ook voor problemen zorgen (zie bijvoorbeeld de 1e foto waarbij de scherpte bij het danspaar niet van voor tot achter even scherp is).
Ik heb pas sinds kort de D810 en daarvoor werkte ik met de D700. De ISO kan ik helaas wat minder hoog zetten, hoger dan 3200 ging ik vaak niet. Dat zorgde er wel voor dat ik in post regelmatig net even de foto iets, meestal zo'n 0.5 tot 1 stop omhoog moest halen qua belichting.
Meestal zit ik zo tussen de 1200 en 2000 foto's per dag. Daar valt een hoop van af door focus problemen, "gekke" bekken, kleurproblemen door lichteffecten die je echt niet meer wilt fixen omdat het teveel tijd gaat kosten in post. Ik ga altijd eerst door alle foto's heen en markeer de foto's die ik wil hebben met nog een snelle check of er toch nog iets tussen de niet geselecteerde foto's zit.
Daarna ga ik de selecties bewerken waarbij ik tracht niet meer dan 30 tot 60 seconden per foto bezig te zijn met nabewerking, vaak kan je een aantal foto's achter elkaar in een batch goed zetten qua kleur en dat scheelt veel tijd. Per dag hou ik dan zo'n 300 tot 500 foto's over tegenwoordig, beetje afhankelijk van hoe lang de wedstrijd geduurd heeft. Bij het NK heb ik dagen gehad van ruim 10 uur.
Hieronder een (hele) kleine selectie die ik graag met jullie wil delen. Afgezien van de ruisonderdrukking, kleurbalans en hier en daar een crop komen de platen zo rechtstreeks uit de camera. En ohja, zoals je ziet gebruik ik nogal eens de "dutch angle". Op de een of andere manier brengt dat net wat meer dynamiek in de foto en zorgt het er ook voor dat het danspaar wat beter in het frame past.
Heb je vragen of opmerkingen, plaats ze gerust.
1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.