Nikon 85mm ???
Toch een beetje vreemd dat bij 6X6 een 150mm en bij ff klb een 85 tot 105mm wordt genomen voor een portret.mikemix schreef:Als je even verder leest, staat er dit:Hanfo schreef:Nee hoor, nog even opgezocht:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Brandpuntsafstand
Hier spreken ze overigens van 100mm.
Kan goed zijn dat jou bewering geldt voor DX formaat
Bij (de meeste) digitale camera's de brandpuntsafstand vermenigvuldigen/delen met de verhouding die staat tot 24 *36 mm (opnameformaat) meestal factor 2. Het kleinbeeldformaat heeft als standaard 50mm (25mm digitale camera's), geeft een perspectief welke overeenkomt met de realiteit.
Bij een middenformaat ala Hasseblad is dit 80mm vanwege zijn 6x6 formaat.
Ik wil nog wel eens een portret zien gemaakt met een 50mm ff of 25 mm dx.
Bovendien staat er in de tekst op Wiki dit:
Een portret 100mm objectief, juiste weergave van de neus en oren, met een 50mm objectief wordt de neus twee maal groter dan- en de oren de helft van de realiteit.

Riemke,zoals we allemaal kunnen zien:een uitstekende portretlens
Wat een voordeel is met een wat langer brandpuntsafstand is dat je niet kort op het onderwerp moet ''kruipen" zodat het geheel wat relexter op de foto komt staan.
En met de 1,4 en 2,8 lenzen kun je altijd wel een portretopname maken
met een mooi bokeh.

Wat een voordeel is met een wat langer brandpuntsafstand is dat je niet kort op het onderwerp moet ''kruipen" zodat het geheel wat relexter op de foto komt staan.
En met de 1,4 en 2,8 lenzen kun je altijd wel een portretopname maken
met een mooi bokeh.
Laatst gewijzigd door Edwin op wo nov 14 2007 10:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
boekie
Dit is een belangrijke uitspraak in deze (leuke) discussie. Ik vind dat de prestaties van de 1.8 beter zijn dan die van de 1.4. (De laboratorium gegevens ondersteunen die stelling.)a90 schreef:Ik denk niet dat er veel mensen zijn die beide objectieven hebben. Heb je een .14 dan heb je de 1.8 niet nodig.
Alleen, en dat is heel belangrijk, het bokeh van de 1.4 is vele malen mooier.
De foto van Riemke vind ik mooi. Echter hier speelt "bokeh" geen enkele rol. Ik durf te stellen dat deze foto nog mooier zou zijn als hij was gemaakt met de 1.8.
Daarom zou je kunnen overwegen om de 1.4 naast de 1.8 te gebruiken.
Het hangt af van de achtergrond en het gekozen diafragma

- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Mm, ik vraag me dan af wat er 'beter' zou zijn aan de foto van Riemke als die met een 1.8 zou zijn gemaakt.
Scherpte heeft de 1.4 meer dan genoeg en vertekening nauwelijks. CA wellicht wat minder maar daa hebben we hier niet veel mee te maken. De foto is gemaakt op F11 dus zowel de bokeh van de 1.4 en de 1.8 is buiten beschouwing gelaten.
Ik zou niet durven zeggen dat ik met een foto zoals deze de 1.4 of de 1.8 zou kunnen aanwijzen.

Scherpte heeft de 1.4 meer dan genoeg en vertekening nauwelijks. CA wellicht wat minder maar daa hebben we hier niet veel mee te maken. De foto is gemaakt op F11 dus zowel de bokeh van de 1.4 en de 1.8 is buiten beschouwing gelaten.
Ik zou niet durven zeggen dat ik met een foto zoals deze de 1.4 of de 1.8 zou kunnen aanwijzen.

D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gert Wagelaar schreef:Bokeh van een 70 210 is gewoon erg onscherp? Dus geen bokeh!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bokeh
Na lang zoeken naar een 2e hands 85mm F1.4 had ik besloten de lens nieuw te gaan kopen.
2e hands prijzen rijzen de pan uit, je vind er geen onder de €900 in nette staat.
Ik keek al vaak op ebay maar durfde dit niet zo goed, omdat deze vanuit Hongkong geexporteerd worden en de kans op douanekosten aanwezig waren.
Toch vond ik iemand op ebay.nl die vanuit de UK verkocht.
Hij heeft super veel positieve feedback van vorige kopers.
Hij vroeg voor een nieuwe lens €745.
Ik heb toen met hem gemaild omdat ik met wat vragen zat.
Hij reageerde heel snel op mijn vragen.
Ipv. paypal wilde ik per bank betalen, daar kreeg ik iets van €20 korting voor.
Toen heb ik het geld overgemaakt via de bank.
4 dagen later (vandaag dus) kreeg ik de lens keurig netjes verpakt thuisgestuurd.
Spiksplinter nieuw
Dus mijn angst om iets duurs te kopen via buitenland ben ik ook kwijt.
Nu maar foto's maken.
Als jullie hier nog vragen over hebben beantwoord ik ze graag.
Gr Kees (een trotse Nikkor 85mm F1.4 bezitter.)
2e hands prijzen rijzen de pan uit, je vind er geen onder de €900 in nette staat.
Ik keek al vaak op ebay maar durfde dit niet zo goed, omdat deze vanuit Hongkong geexporteerd worden en de kans op douanekosten aanwezig waren.
Toch vond ik iemand op ebay.nl die vanuit de UK verkocht.
Hij heeft super veel positieve feedback van vorige kopers.
Hij vroeg voor een nieuwe lens €745.
Ik heb toen met hem gemaild omdat ik met wat vragen zat.
Hij reageerde heel snel op mijn vragen.
Ipv. paypal wilde ik per bank betalen, daar kreeg ik iets van €20 korting voor.
Toen heb ik het geld overgemaakt via de bank.
4 dagen later (vandaag dus) kreeg ik de lens keurig netjes verpakt thuisgestuurd.
Spiksplinter nieuw

Dus mijn angst om iets duurs te kopen via buitenland ben ik ook kwijt.
Nu maar foto's maken.
Als jullie hier nog vragen over hebben beantwoord ik ze graag.
Gr Kees (een trotse Nikkor 85mm F1.4 bezitter.)