Advies/tips: D7000 vervangen of objectieven vervangen
- stefan007
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Advies/tips: D7000 vervangen of objectieven vervangen
Beste mensen,
Graag jullie advies en tips voor het volgende.
Ik heb het gevoel dat ik meer kan halen uit mijn shoots dan nu gebeurt. Het overgrote deel doe ik portret en model fotografie zowel onder studio condities als in de buitenlucht.
Daarbij gebruik mijn D7000 met daarop meestal de Tamron AF 28-75 of de Sigma 50-150 en buiten ook wel de Tamron 70-200.
Om nu meer kwaliteit te kunnen halen had ik bedacht of de body te vervangen of een objectief.
Als alternatief voor de D7000 dacht ik de overstap naar FX te maken door een D610.
Of er een Objectief bij te kopen bijvoorbeeld de Nikkor AF-S 85mm f/1.8G of de Tamron SP AF 24-70 f/2.8 DI VC USD
Een andere optie is om de overstap naar FX niet te maken en een D7100 te kopen (zijn nu erg betaalbaar) of misschien de D7200 dan blijft er nog wat geld beschikbaar voor een objectief.
Om nog wat budget te creëren, zou ik afhankelijk van de keus die ik maak, wat van mijn huidige glaswerk kunnen verkopen of inruilen.
Hebben jullie tips, voor dit vraagstuk?
Graag jullie advies en tips voor het volgende.
Ik heb het gevoel dat ik meer kan halen uit mijn shoots dan nu gebeurt. Het overgrote deel doe ik portret en model fotografie zowel onder studio condities als in de buitenlucht.
Daarbij gebruik mijn D7000 met daarop meestal de Tamron AF 28-75 of de Sigma 50-150 en buiten ook wel de Tamron 70-200.
Om nu meer kwaliteit te kunnen halen had ik bedacht of de body te vervangen of een objectief.
Als alternatief voor de D7000 dacht ik de overstap naar FX te maken door een D610.
Of er een Objectief bij te kopen bijvoorbeeld de Nikkor AF-S 85mm f/1.8G of de Tamron SP AF 24-70 f/2.8 DI VC USD
Een andere optie is om de overstap naar FX niet te maken en een D7100 te kopen (zijn nu erg betaalbaar) of misschien de D7200 dan blijft er nog wat geld beschikbaar voor een objectief.
Om nog wat budget te creëren, zou ik afhankelijk van de keus die ik maak, wat van mijn huidige glaswerk kunnen verkopen of inruilen.
| Nikon D850 | Tamron SP 15-30mm f/2.8 Di VC USD| Tamron SP AF 24-70mm f/2.8 Di VC USD G2| Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD | Sigma 50mm f/1.4 DG HSM Art | Sigma f/1.4 DG HSM Art | Tamron AF SP 150-600 f/5.0-6.3 Di VC USD
- a vgastel
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Advies/tips: D7000 vervangen of objectieven vervangen
Zou zeker eens op zoek gaan naar een paar goede prime lenzen .
Dan merk je het verschil wel heb je het forum hier al op na gezocht.
De D7000 is zeker goed over stap naar fx is niet direct nodig.Maar wat je wil beslis je zelf.
Dan merk je het verschil wel heb je het forum hier al op na gezocht.
De D7000 is zeker goed over stap naar fx is niet direct nodig.Maar wat je wil beslis je zelf.
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Maar wat bedoel je met "meer kwaliteit"?stefan007 schreef:
Om nu meer kwaliteit te kunnen halen...
[...]
In wat voor een opzicht?
Hogere resolutie? Betere kleurweergave? Hoger dynamisch bereik? Betere gevoeligheid? Andere compositie(s). Meer beelden achter elkaar? Stevigere body? etc, etc.
Het is al vaker ter sprake gekomen, maar van duurder/ander fotomateriaal worden niet ineens je foto's beter c.q. van hogere kwaliteit...

Wat jaartjes geleden heb ik eens een artikel geschreven over mijn overstap naar FullFrame:
http://www.chasa-imago.nl/nl/referentie ... tikel.html" onclick="window.open(this.href);return false;
veel van die zaken zijn nog steeds geldig.

-
- Clublid
- Contacteer:
Meer kwaliteit is iets wat in meerdere oorzaken gezocht kan worden. Ben het met mijn voorganger eens. Misschien kun je een voorbeeldje plaatsen en daarbij schrijven wat je daaraan beter wilt. Welke versie van de Sigma 50-150 heb je ? De laatste versie wordt bij veel testen beschouwd als het beste mid range DX zoom objectief wat te verkrijgen was. De Tamron 70-200 is ook geen pruts ding en de 28-75 ken ik zelf niet maar even gecheckt op google en reviews geeft ook aan dat het een heel redelijk objectief is. Een 85mm 1.8 van Nikon AFs G zou ik voor portretten aanraden. Dat is echt een heel mooi exemplaar. De D7000 is niet veel mis mee. Zeker bij controleerbare situatie's zou die prima moeten voldoen.
- stefan007
- Forumlid
- Contacteer:
Beste mensen,
In eerste instantie dank voor jullie meedenken.
Persoonlijk vindt ik de autofocus van dit exemplaar wat traag en niet altijd trefzeker.
In eerste instantie dank voor jullie meedenken.
Ik heb (helaas) niet die laatste versie maar de 50-150f2.8 EX DC HSM, dat is volgens mij de tweede versie van dit objectief.Welke versie van de Sigma 50-150
Persoonlijk vindt ik de autofocus van dit exemplaar wat traag en niet altijd trefzeker.
Ik ervaar dat mijn foto's niet altijd even scherp zijn, soms is de autofocus wat traag, voor dat moment (zie eerste punt), soms mis ik wat scherpte diepte. En bij een laatste shoot , in een waterpartij, was de body voor mijn gevoel te traag. na zo'n 7 opnames, houd het op zeg maar. Met als resultaat dat ik mooie momenten mis.wat bedoel je met "meer kwaliteit"?
| Nikon D850 | Tamron SP 15-30mm f/2.8 Di VC USD| Tamron SP AF 24-70mm f/2.8 Di VC USD G2| Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD | Sigma 50mm f/1.4 DG HSM Art | Sigma f/1.4 DG HSM Art | Tamron AF SP 150-600 f/5.0-6.3 Di VC USD
- ATOR
- Clublid
- Contacteer:
Scherpte zit hem vooral in je objectieven, al haal je met een D7100 en D7200 zonder anti-aliasing filters en met meer megapixels wel meer detail tevoorschijn, wat je vooral gaat zien op grote prints.
Dit is een 100% crop van een D7000 foto met de AF-S 50mm f/1.4 (is al wel nabewerkt)

Trage autofocus ligt bij objectieven met een eigen AF motor aan het objectief. Zet een Nikon AF-S 70-200 VRII op je D7000 en je AF is supersnel.
Schiet je nu al vaak met wijd open diafragma dan geeft een FX camera je nog een kleinere DOF, al lijkt me de DOF van een DX met een AF-S 85mm op f/1.8 meer dan klein genoeg. Voordeel van FX is dat je met een 70-200 f/2.8 zoom een wat kleinere DOF kunt creëren dan met DX.
Als je graag met een kleine DOF werkt zul je wel wat extra budget moeten inplannen voor objectieven die vol open al scherp zijn. Het scherpteverschil vol open tussen een Nikon AF-S 50mm 1.4 en een Sigma 50mm ART 1.4 is groot, net als het prijsverschil.
Je hebt nogal wat dubbel in je objectieven, ik zou dat wat opruimen en voor elk bereik één goede aanschaffen.
Wil je een grotere buffer dan valt de D7100 af, de buffer daarvan is kleiner dan de D7000 dus dan kom je bij een D7200 uit. De D610 heeft ook een wat groter buffer. Al zal het neem ik aan niet vaak voorkomen dat je bij een modelshoot bufferruimte tekort komt. Er is maar één mooiste moment.
Dit is een 100% crop van een D7000 foto met de AF-S 50mm f/1.4 (is al wel nabewerkt)

Trage autofocus ligt bij objectieven met een eigen AF motor aan het objectief. Zet een Nikon AF-S 70-200 VRII op je D7000 en je AF is supersnel.
Schiet je nu al vaak met wijd open diafragma dan geeft een FX camera je nog een kleinere DOF, al lijkt me de DOF van een DX met een AF-S 85mm op f/1.8 meer dan klein genoeg. Voordeel van FX is dat je met een 70-200 f/2.8 zoom een wat kleinere DOF kunt creëren dan met DX.
Als je graag met een kleine DOF werkt zul je wel wat extra budget moeten inplannen voor objectieven die vol open al scherp zijn. Het scherpteverschil vol open tussen een Nikon AF-S 50mm 1.4 en een Sigma 50mm ART 1.4 is groot, net als het prijsverschil.
Je hebt nogal wat dubbel in je objectieven, ik zou dat wat opruimen en voor elk bereik één goede aanschaffen.
Wil je een grotere buffer dan valt de D7100 af, de buffer daarvan is kleiner dan de D7000 dus dan kom je bij een D7200 uit. De D610 heeft ook een wat groter buffer. Al zal het neem ik aan niet vaak voorkomen dat je bij een modelshoot bufferruimte tekort komt. Er is maar één mooiste moment.
- Highlander
- Forumbeheerder
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Zelf net voor die keuze gestaan, en naar advies van aantal hier, gekozen om eerst in goed glas te investeren.
Je kan het verschil wel merken, maar het natuurlijk niet zo dat alle foto`s nu gelijk 100punten zijn.
Wat betreft je buffer, zou je eens kunnen kijken wat je allemaal hebt aanstaan in je camera, "opnamesnelheid"staat die max, 5 b/sec,
zo`n beetje alle bewerkingen die je in je "opname menu" hebt aanstaan zorgen voor een vertraging, dus allemaal uitzetten en later in nabewerking bewerken.
@Ator,
De AF van de AF-S 70-200 VRII op mijn D7000, goed, maar de op de Nikon D3 van Rene, tjonge wat een verschil.
Dus je kunt wel stellen dat de AF verwerking van de camera het verschil maakt.
Je kan het verschil wel merken, maar het natuurlijk niet zo dat alle foto`s nu gelijk 100punten zijn.
Wat betreft je buffer, zou je eens kunnen kijken wat je allemaal hebt aanstaan in je camera, "opnamesnelheid"staat die max, 5 b/sec,
zo`n beetje alle bewerkingen die je in je "opname menu" hebt aanstaan zorgen voor een vertraging, dus allemaal uitzetten en later in nabewerking bewerken.
@Ator,
Dat dachten wij ( Rene en Ik ) gisteren dus ook, maar de AF van de AF-S 70-200 VRII op de Nikon DF is een drama.Trage autofocus ligt bij objectieven met een eigen AF motor aan het objectief. Zet een Nikon AF-S 70-200 VRII op je D7000 en je AF is supersnel
De AF van de AF-S 70-200 VRII op mijn D7000, goed, maar de op de Nikon D3 van Rene, tjonge wat een verschil.
Dus je kunt wel stellen dat de AF verwerking van de camera het verschil maakt.
- ATOR
- Clublid
- Contacteer:
Dat verbaast me dat verschil in snelheid van een AF-S objectief tussen bodies. Dan zouden de bodies een andere spanning moeten leveren aan de AF motor in het objectief. Bedroevend dat sommige Nikon bodies niet aan de Nikon specs voldoen om hun eigen objectieven maximaal te laten presteren.
Net even getest maar tussen mijn D7000 en D800E merk ik met de AF-S 70-200vrII geen verschil in AF snelheid.
Net even getest maar tussen mijn D7000 en D800E merk ik met de AF-S 70-200vrII geen verschil in AF snelheid.
- stefan007
- Forumlid
- Contacteer:
Dank voor jullie bruikbare tips en suggesties.
Daarvan uitgaand, is de aanschaf van een Tamron SP AF 24-70 f2.8 Di VC USD dan de juiste keus? Kan ik mijn huidige AF 28-75 f2.8 inruilen.
En zou dan een Nikkor AF-S 85 f/1.8G iets toevoegen? Of raden jullie me aan eerst dit objectief te kopen en dan even afwachten of ik de 24-70 zou missen.
Dat is ook het plan, althans als ik (voorlopig) mijn D7000 blijf gebruiken.Je hebt nogal wat dubbel in je objectieven, ik zou dat wat opruimen en voor elk bereik één goede aanschaffen
Daarvan uitgaand, is de aanschaf van een Tamron SP AF 24-70 f2.8 Di VC USD dan de juiste keus? Kan ik mijn huidige AF 28-75 f2.8 inruilen.
En zou dan een Nikkor AF-S 85 f/1.8G iets toevoegen? Of raden jullie me aan eerst dit objectief te kopen en dan even afwachten of ik de 24-70 zou missen.
- ATOR
- Clublid
- Contacteer:
Of je een 24-70 f/2.8 en/of een 85 f/1.8 aan moet schaffen is een vraag waarop je zelf het beste antwoord op kunt geven.
- Schiet je nu vaak op 85mm?
- Is dan f/2.8 te weinig?
- Schiet je nu vaak tussen 24 en 70mm of zit je bv. meestal rond de 50mm?
- Is f/2.8 dan genoeg?
- Werk je liever met een zoom of met een vast brandpunt?
Niemand die je daar antwoord op kan geven, we kunnen hooguit zeggen wat voor onze stijl van fotograferen werkt.
De objectieven die je noemt zijn in ieder geval allebei goed.
- Schiet je nu vaak op 85mm?
- Is dan f/2.8 te weinig?
- Schiet je nu vaak tussen 24 en 70mm of zit je bv. meestal rond de 50mm?
- Is f/2.8 dan genoeg?
- Werk je liever met een zoom of met een vast brandpunt?
Niemand die je daar antwoord op kan geven, we kunnen hooguit zeggen wat voor onze stijl van fotograferen werkt.
De objectieven die je noemt zijn in ieder geval allebei goed.