Tips gevraagd voor workflow

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Myriad

Tips gevraagd voor workflow

Bericht door Myriad » wo nov 14 2007 9:11 pm

Ik werk met de volgende software:
A. Capture NX, versie 1.2
B. Adobe PhotoShop Elements, versie 6.0
C. ShiftN, versie 2.7.1 (freeware)

Individuele techieken beheers ik snel, maar van een juiste workflow heb ik nog geen kaas gegeten.
In het uitvoeren van mijn workflow kom ik wat zaken tegen die mij niet bevallen, maar ik weet niet hoe het anders moet.

Om een aantal (RAW) foto's gemaakt met een D70s te bewerken, die onder ongeveer dezelfde omstandigheden zijn gemaakt met een Tokina 12-24 f/4 @12mm,
volg ik de volgende workflow(stappen):

1.(CNX): Levels & curves (begin- en eindpunt van de histogram aan de voet van de berg ...), lichte S-curve voor wat meer contrast
2.(CNX): D-Lighting (dit levert veel verbetetering)
3.(CNX): Auto Levels (dit levert veel verbetering; haalt in dit geval blauwzweem weg)
4.(CNX): Een of meerdere nodige Color Control Points voor wat accenten (H en S)
5.(CNX): High Pass (Radius op 1 px, met Overlay als Blending Mode) voor verscherping
6.(CNX): de RAW saven
7.(CNX): de RAW saven als uncompressed 16-bit TIFF

8.(PSE): CloneStamp voor stof op de foto en kleine storende beeldelementen (helaas moet de TIFF hiervoor terug naar 8-bit)
9.(PSE): de TIFF saven

10.(SHN): Automatic Correction om de meeste vertekening van het objectief op 12mm weg te werken (dit werkt heel goed)
11.(SHN): de TIFF saven

12.(PSE): Minimaal croppen (tot dezelfde 2:3 aspect ratio)
13.(PSE): Resize tot 20x30cm voor print (op 300 dpi) + bicubic resample
14.(PSE): de TIFF saven

Ik doe de High Pass verscherping in CNX niet als laatste stap. Kan ik dat beter als allerlaatste stap doen?
Dan moet ik weer terug in CNX. De file is dan inmiddels wel maar 8-bit (a.g.v. PSE CloneStamp).
De teruggang naar 8-bit door PSE lijkt me zonde. Kan dat ook op de een of andere manier in Capture NX?
Wat is het effect van Resize na minimale High Pass verscherping?
Ik ben uitgeweken naar ShiftN omdat de vertekening zodanig is (objectief naar beneden gericht), dat dat niet met Capture NX (Correct - Distortion Control) lukt.
ShiftN zet de foto wel mooi recht, echter verlies ik stukken foto en de aspect-ratio is anders. Dat heb ik moeten herstellen door te croppen.

Wat kan beter in de volgorde/technieken?

Bij voorbaat dank voor enkele nuttige tips!

Maerlant

Bericht door Maerlant » wo nov 14 2007 10:03 pm

Hoi Pasemi,

Als ik even kort kijk, dan vallen me twee dingen op:

A. Je past handmatig in stap 1 Levels (and Curves) aan, waarna je in stap 3 Autolevels toepast. Een van de twee lijkt me dan overbodig.

B. Ik zou eerst lens correctie toepassen, voor naar PSE over te stappen voor het betere cloonwerk.

Wat betreft het verscherpen, dat is altijd het best aan het eind. Als je eerste verscherpt, alvorens stof- en lensaanpassingen te doen, dan wordt de 'verscherping' meegewogen in in de volgende stappen.

Hoop dat je hiermee iets kan,

Groet

Myriad

Bericht door Myriad » wo nov 14 2007 10:31 pm

Maerlant: Bedankt voor je tips!
Ik zal de verschillen in volgorde eens minitieus vergelijken.

Zijn er eigenlijk boeken speciaal over workflow ontwerp met do's en don't s?

Ik heb namelijk het idee dat er meer mensen zijn zoals ik, die individuele bewerkingen wel beheersen, maar niet goed weten waarom ze bepaalde zaken in welke volgorde zouden moeten doen.
Van verscherpen snap ik dat. Zo zijn er wellicht meer basis/gouden regels waaraan je je beter kunt houden voor het beste resultaat.

Marco

Bericht door Marco » wo nov 14 2007 10:40 pm

:shock: Oeps, en als je 200 foto's hebt geschoten, waarvan je een groot deel wil bewerken ?

Op advies van Arthur heb ik hiervoor nog eens beter gekeken naar DxO en eerste indrukken zijn positief voor een snelle serieverwerking. Voor enkele speciale foto's gebruik dan wel Capture NX, maar kan nu in de vakantie wel elke dag een en ander snel verwerken tot zeer acceptabele jpg's.

groet,
Marco

Dennis.

Bericht door Dennis. » do nov 15 2007 8:37 am

Probeer Bibble Pro eens ( http://www.bibblelabs.com ).

Myriad

Bericht door Myriad » do nov 22 2007 7:14 pm

Voor mij zijn het 6 speciale foto's, waar ik het uiterste uit wilde halen. Met de tips in de juiste stappenvolgorde bewerkt.
Een paar dagen geleden van Profotonet de 20x30cm prints terug gekregen: mooi! :D
Ze zijn voor een opdracht van de foto-opleiding die ik in de avond-uren volg. Resultaten pas over een paar weken te zien; na beoordeling. :roll:

Wat ook prettig is: de foto's zijn precies zoals ik ze had willen hebben (als op mijn monitor met NX). :o
Mijn fijne IBM T42p (1600x1200 resolutie) scherm is namelijk niet door mij gecalibreerd.

Heeft iemand goede boekentips over voornamelijk workflows voor digitale fotobewerking?

Ik werk dus met de volgende (betaalde) software: Capture NX, PhotoShop Elements 6 en een enkel los tooltje. Ik heb geen behoefte aan het voor mij overcomplete (en dure) PhotoShop.
De individuele bewerkingen in genoemde pakketten beheers ik wel. Ik zoek de do's en don't s en met name de volgorde van workflows,
maar ook het waarom daarvan. Als het kan, ook over meerdere tools.

Bij voorbaat dank voor tips!

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”