@Jaap,
Begrijp jouw gezonde terughoudendheid inzake mijn "bewijsmateriaal", ikzelf neem ook niet klakkeloos iets anders aan. De Spechten zijn niet s 'nachts genomen (Spechten slapen net als wij normaliter doen s 'nachts) maar gewoon overdag, het was toen nog eens extra donker door het slechte weer waarbij het gebruik van flitslicht technisch gezien gewoon noodzakelijk was. Zat er ook nog eens zo'n 20 mtr. vandaan.
Ook die Zwarte Spechten reageerden totaal niet op het flitslicht, en evenzo reageerden de jongen (die zo wie zo al normaliter schrikachtig zijn) op de flits.
In mijn fotografie leven (nu zo'n 45 jaar) heeft nog NOOIT een vogel schrikachtig gereageerd als ik "noodgedwongen" moest flitsen.
Kan echter slecht van alle vogels "bewijsmateriaal" gaan verzamelen, heb hier ook geen zin in om mijn bevinding ook nog eens te moeten verdedigen.
Ik stoor en verstoor onbedoeld als ik mij in de natuur begeef, als dit nu die zeldzame grassoort of bloem is die ik vertap, insecten, zoogdieren, doch NOOIT met opzet want heb met heel mijn hart en ziel
RESPECT voor alles wat leeft en bloeit in de natuur!
Dat er echter altijd "wereldverbeteraars" zijn (vooral in dit wereldje) die hun ongefundeerde onderbuikgevoel in de vorm van kritiek kenbaar moeten maken is voor mij in elk geval misselijk makend en krijg er spontaan kots neigingen van (het liefst zou ik dit recht in hun gezicht zeggen).
JA, ben gekwetst door sommige opmerkingen hier, dat
IK de natuur schade zou berokkenen, in welke vorm dan ook.