Afgezien van een algehele kalibratie van een beeldscherm, is dat toch feitelijk de actuele situatie waarin het zich toont binnen een aantal "deelvensters" van verschillende programma's.CaptainHook schreef:Lijkt me bovendien een zeer bizarre situatie; je hebt b.v. (ik tenminste wel) soms op één scherm zowel een browservenster, alsmede een stukje tekst en b.v. een bewerkingsprogramma openstaan... hoe zou je dan in vredesnaam daar verschillende kleurprofielen, tegelijkertijd, aan moeten toekennen?
Binnen Lightroom toont een opname RAW-bestand zich als zijnde een "Wide gamut" beeld (terug geconverteerd naar de mogelijkheden van de kleurruimte van het beeldscherm ----> anders zou je het beeld niet kunnen zien).
Toch kun je tegelijkertijd tevens in een deelvenster FireFox hebben geopend waarbinnen een "sRGB (of Adobe RGB) plaatje wordt getoond, wat met de functies van FireFox tevens meteen correct wordt weergegeven in de juiste conversie binnen dat FireFox venster. Verder bijv. een (deel)venster van IrfanView die helemaal niet overweg kan met afwijkende profielen (en dan bijv. de lucht "groen" laat zien).
Juist het feit dat jij met die "kwadrant" voorbeelden op http://www.color.org/version4html.xalter" onclick="window.open(this.href);return false; daar verschillen in krijgt, nota bene binnen FireFox verbaast me.
Die voorbeelden betreffen namelijk niet eens "Wide Gamut" plaatjes, zijn beperkt in contrast, kleur, dynamisch bereik, met bovendien een bitdiepte die niet verder gaat dan 8 bits per kanaal (JPG is per definitie net meer dan 8 bit per RGB kanaal).
ELKE monitor zou dat zonder problemen "correct" moeten kunnen weergeven binnen die test als simpel wordt voldaan aan een juiste kalibratie en instellingen. En juist een "Wide Gamut" monitor die veel breder van kleurdiepte en kleuromvang is, toont in jouw geval daar verschillen in. Dan lijkt het me toch dat er ergens een discrepantie is in die kalibratie en/of gebruikte instellingen?