De kalibratie van het scherm is bij elk van de afbeeldingen hetzelfde dus dat kunnen we uitsluiten als oorzaak van de verschillen. Zelfs zonder gekalibreerd scherm zouden de afbeeldingen in de browsers er hetzelfde uit moeten zien.
Hetzelfde geldt voor de grafische kaart.
Dat het per browser iets verschilt zit hem denk ik in de manieren waarop het afbeeldingsprofiel naar het monitorprofiel vertaald wordt. Binnen photoshop kun je voor een aantal verschillenden engines en intents kiezen zoals perceptual, saturation, relative colorimatric en absolute colorimetric. Elk geeft een iets ander resultaat. Er is geen absolute waarheid/standaard bij het vertalen naar een ander profiel.
Het probleem bij mij en Jaap zou hem kunnen zitten in de incompatibiliteit van Firefox met v4 monitor profielen. Het begon bij mijn nieuwe monitor en de enige variabele die voor Firefox veranderde is het nieuwe monitorprofiel wat inderdaad een v4 versie is.
Het vertaal mechanisme van v4 afbeeldingsprofielen is blijkbaar niet goed geïmplementeerd in Firefox. Er zijn geen instellingen die dat verhelpen.
FireFox: color management configureren.
Re: FireFox: color management configureren.
Naar aanleiding van de opmerking van Léon over de v2 versus v4 ICC profielen die de calibratiesoftware aanmaakt.
Ik heb nog eens gekeken naar de settings bij colormunkiDisplay 1.1.1, die ik gebruik.
Voorheen stonden mijn Profile settings op ICC profile version Version 2. Inmiddels heb ik die setting op Version 4 gezet en de beeldschermen opnieuw gecalibreerd en het profiel nadrukkelijk gesaved onder een nieuwe naam.
Uiteraard de settings in FireFox ook laten verwijzen naar die nieuwe profielen.
En dan gebeurt er iets NOG VREEMDER:

VerschilFFIE3 by Erik Haak, on Flickr
Het blauwgrijzige (linkerbovenkwadrant) behoudt dezelfde kleur, maar het rechtsbovenkwadrant wordt ineens donkerblauw!
gfx.color_management.enablev4
Firefox 8 brings a new feature: ICC v4 profiles support. To enable it, change this variable to true.
Maar die setting heeft bij mij alleen tot gevolg dat het rechterbovenkwadrant van tint verandert. Of, nog erger, zoals hierboven bij het gebruik van een v4 ICC monitor profiel, ineens donkerblauw wordt...
Ik heb nog eens gekeken naar de settings bij colormunkiDisplay 1.1.1, die ik gebruik.
Voorheen stonden mijn Profile settings op ICC profile version Version 2. Inmiddels heb ik die setting op Version 4 gezet en de beeldschermen opnieuw gecalibreerd en het profiel nadrukkelijk gesaved onder een nieuwe naam.
Uiteraard de settings in FireFox ook laten verwijzen naar die nieuwe profielen.
En dan gebeurt er iets NOG VREEMDER:

VerschilFFIE3 by Erik Haak, on Flickr
Het blauwgrijzige (linkerbovenkwadrant) behoudt dezelfde kleur, maar het rechtsbovenkwadrant wordt ineens donkerblauw!
Er is wel een enable/disable setting in FireFox:ATOR schreef:
Het vertaal mechanisme van v4 afbeeldingsprofielen is blijkbaar niet goed geïmplementeerd in Firefox. Er zijn geen instellingen die dat verhelpen.
gfx.color_management.enablev4
Firefox 8 brings a new feature: ICC v4 profiles support. To enable it, change this variable to true.
Maar die setting heeft bij mij alleen tot gevolg dat het rechterbovenkwadrant van tint verandert. Of, nog erger, zoals hierboven bij het gebruik van een v4 ICC monitor profiel, ineens donkerblauw wordt...
- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Dank je CaptainHook, zo ziet het er bij mij ook uit zoals je op pagina 1 van dit topic kunt zien. Je hebt mijn veronderstelling bewezen dat FF niet overweg kan met v4 afbeeldingsprofielen in combinatie met een v4 monitor profiel.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Komen we stilaan toch aan de oorzaak.
Misschien met de ontwikkelaar van FirFox contact opnemen en het fenomeen voorleggen?
Misschien met de ontwikkelaar van FirFox contact opnemen en het fenomeen voorleggen?
Vriendelijke groet, Léon Obers
Blijkbaar zijn er dus TWEE problemen:
https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=880271" onclick="window.open(this.href);return false;
en nog geen oplossing: Assigned To:
Nobody; OK to take it and work on it
En ook Safari draaiend op OS X schijnt dit niet correct af te handelen...
- -v4 ICC profielen worden niet correct ondersteund, ondanks de bewering dat er wel ondersteuning zou zijn... (te zien aan die extreem blauw verkleuring bij het rechtsbovenkwadrant, YCC-RGB)
-verschil tussen kleurtinten v2 en v4 RGB (linksboven en linksonderkwadrant)
https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=880271" onclick="window.open(this.href);return false;
en nog geen oplossing: Assigned To:
Nobody; OK to take it and work on it

En ook Safari draaiend op OS X schijnt dit niet correct af te handelen...
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
De versie 2 profiel plaatjes worden op zichzelf correct getoond.
De problemen zitten hem dus enkel in de versie 4 profielen.
Omdat die test-website ook al weer diverse jaren oud is, zou het misschien ook nog kunnen dat de opgenomen profielen in die plaatjes niet helemaal stroken met de profielen van "tegenwoordig". (Hoewel een standaard voor een bepaalde versie natuurlijk niet zou mogen afwijken).
Wat gebeurt er als als je een RAW-opname bestand zelf naar zo'n vreemd versie 4 profiel omzet, en dat online zet?
Misschien komen daarin niet de problemen naar voren, zoals getoond op die test-website?
Dat is ten slotte ook maar één referentie.
De problemen zitten hem dus enkel in de versie 4 profielen.
Omdat die test-website ook al weer diverse jaren oud is, zou het misschien ook nog kunnen dat de opgenomen profielen in die plaatjes niet helemaal stroken met de profielen van "tegenwoordig". (Hoewel een standaard voor een bepaalde versie natuurlijk niet zou mogen afwijken).
Wat gebeurt er als als je een RAW-opname bestand zelf naar zo'n vreemd versie 4 profiel omzet, en dat online zet?
Misschien komen daarin niet de problemen naar voren, zoals getoond op die test-website?
Dat is ten slotte ook maar één referentie.
Vriendelijke groet, Léon Obers