Nikon objectieven i.c.m. voorzetlens?
-
oalammers
- Forumlid

- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Nikon objectieven i.c.m. voorzetlens?
Hallo allemaal,
Ik had even een vraagje over een voorzetlens.
Nu houdt ik mij voornamelijk bezig met luchtvaartfotografie, maar merk dat mijn interesses voor macro fotografie ook steeds groter wordt.
Ik ben in het bezit van een Nikon D5200 met de volgende objectieven:
AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR
AF-S DX NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6G VR
AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR
Nu lees ik steeds meer over het gebruik van een voorzetlens, maar ik kom er toch niet helemaal uit. Ik weet dat een macro voorzetlens je brandpuntafstand aanzienlijk kleiner maakt. Qua kwaliteit is het beter om een macro objectief te kopen, maar om hiermee te beginnen lijkt me wel interessant.
Is alleen een voorzetlens dan genoeg i.c.m. 1 van mijn Nikon objectieven en wat voor een voorzetlens zouden jullie dan aanraden i.c.m. 1 van mijn lenzen?
Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.
Alvast bedankt voor de reacties!
Ik had even een vraagje over een voorzetlens.
Nu houdt ik mij voornamelijk bezig met luchtvaartfotografie, maar merk dat mijn interesses voor macro fotografie ook steeds groter wordt.
Ik ben in het bezit van een Nikon D5200 met de volgende objectieven:
AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR
AF-S DX NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6G VR
AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR
Nu lees ik steeds meer over het gebruik van een voorzetlens, maar ik kom er toch niet helemaal uit. Ik weet dat een macro voorzetlens je brandpuntafstand aanzienlijk kleiner maakt. Qua kwaliteit is het beter om een macro objectief te kopen, maar om hiermee te beginnen lijkt me wel interessant.
Is alleen een voorzetlens dan genoeg i.c.m. 1 van mijn Nikon objectieven en wat voor een voorzetlens zouden jullie dan aanraden i.c.m. 1 van mijn lenzen?
Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.
Alvast bedankt voor de reacties!
-
Jacob_O
- Forumlid

- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Nikon objectieven i.c.m. voorzetlens?
Als je een voorzetlens koopt, schaf dan in ieder geval een achromatische voorzetlens aan.
Gemakkelijk verkrijgbare en goede exemplaren zijn:
Canon 500D - +2
Marumi Achromat DHG 330 - +3
Canon 250D - +4
Marumi Achromat DHG 200 - +5
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de Canon 500D omdat deze met een sterkte van +2 het gemakkelijkst is om mee te werken.
Sterkere exemplaren zoals bijv. +5 geven dusdanig weinig scherptediepte dat het een stuk lastiger is om daar mee te werken.
Dit type voorzetlenzen is het best te gebruiken bij lange(re) brandpuntsafstanden in jouw geval is de 55-300mm het meest geschikte objectief.
Gemakkelijk verkrijgbare en goede exemplaren zijn:
Canon 500D - +2
Marumi Achromat DHG 330 - +3
Canon 250D - +4
Marumi Achromat DHG 200 - +5
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de Canon 500D omdat deze met een sterkte van +2 het gemakkelijkst is om mee te werken.
Sterkere exemplaren zoals bijv. +5 geven dusdanig weinig scherptediepte dat het een stuk lastiger is om daar mee te werken.
Dit type voorzetlenzen is het best te gebruiken bij lange(re) brandpuntsafstanden in jouw geval is de 55-300mm het meest geschikte objectief.
-
oalammers
- Forumlid

Beste Jacob,
Bedankt voor je duidelijke reactie!
Ik neem aan dat met de goede filtermaat de Canon lens ook gewoon op een Nikon objectief past?
Bedankt voor je duidelijke reactie!
Ik neem aan dat met de goede filtermaat de Canon lens ook gewoon op een Nikon objectief past?
-
Jacob_O
- Forumlid

Ja hoor, geen probleem, als je maar de juiste maat schroefdraad kiest.
Voor een 55-300 is dat 58mm als ik het goed zie op de site van Nikon.
Voor een 55-300 is dat 58mm als ik het goed zie op de site van Nikon.
-
oalammers
- Forumlid

Top bedankt voor je snelle reactie!
-
Jacob_O
- Forumlid

Als je nog wat voorbeelden wilt zien van een Canon 500D i.c.m. o.a. een 70-300 VR: https://www.flickr.com/photos/85218567@ ... 2214923434
Overigens als je "echt" macro wilt..... Ik heb nog een Sigma 105mm macro te koop staan.
Overigens als je "echt" macro wilt..... Ik heb nog een Sigma 105mm macro te koop staan.
-
oalammers
- Forumlid

Ik heb gelijk even op "follow" gedrukt op je Flickr account.
Even puur informatief, maar wat kost die lens 2e hands?
Even puur informatief, maar wat kost die lens 2e hands?
-
Vincent
- Clublid

- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Overtuigende voorbeelden!!Jacob_O schreef:Als je nog wat voorbeelden wilt zien van een Canon 500D i.c.m. o.a. een 70-300 VR
Mooi ook hoe dit topic al zover ontwikkeld is voordat er mensen zonder praktijk ervaring zoals zo vaak hun plasje komen doen op dergelijke oplossingen terwijl de voorbeelden laten zien dat het meer dan uitstekende platen kan opleveren!
Fin.
-
Jacob_O
- Forumlid

Dank je en inderdaad, vaak wordt dit goedkoop alternatief, als kennismaking met macrofotografie, aan de kant geschoven.
Het blijft wel zaak om op te letten wát je koopt.
De hele goedkope setjes van 4 lenzen staan kwalitatief niet in verhouding tot deze, op zich best nog prijzige, achromatische voorzetlenzen.
Het blijft wel zaak om op te letten wát je koopt.
De hele goedkope setjes van 4 lenzen staan kwalitatief niet in verhouding tot deze, op zich best nog prijzige, achromatische voorzetlenzen.
-
oalammers
- Forumlid

Ik heb de voorzetlens besteld! Als het goed is krijg ik hem morgen in huis! Ben erg benieuwd.
Nogmaals bedankt voor je advies en je voorbeeld foto's zeggen genoeg!
Nogmaals bedankt voor je advies en je voorbeeld foto's zeggen genoeg!
- JvdKooij
- Forumlid

- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
zowel de sigma lens als de voorzetlens werken prima weet ik uit eigen ervaring.
Voor mijn panasonic g5 gebruik ik de voorzetlens, lekker licht setje voor citytrips en met het filter ervoor kun je mooi nog een beetje macrofotografie doen
Voor mijn panasonic g5 gebruik ik de voorzetlens, lekker licht setje voor citytrips en met het filter ervoor kun je mooi nog een beetje macrofotografie doen
Groetjes,
Jaap
Jaap
-
oalammers
- Forumlid

Vandaag voor het eerst de voorzetlens Canon 500D gebruikt i.c.m. mijn Nikon AF-S 55-300 mm lens.
Ondanks geen ervaring met macro of close up fotografie ben ik toch blij met de 1e resultaten.
Hebben jullie verder nog tips om tot een beter resultaat te komen? Vooral de scherpte is wennen om die goed te krijgen.
Het is een hele andere ervaring dat de luchtvaartfotografie die ik goed onder de knie heb dus qua instellingen van de camera valt er nog het een en ander te leren.
Onderstaand een 3 tal foto's als voorbeeld die ik vandaag gemaakt hebt.

Als ik deze onderstaande foto van Jacob zie dan ben ik heel erg benieuwd hoe ik ook tot deze resutaten kan komen.

Ik zie jullie reacties en/of tips met veel leergierig plezier tegemoet!
Ondanks geen ervaring met macro of close up fotografie ben ik toch blij met de 1e resultaten.
Hebben jullie verder nog tips om tot een beter resultaat te komen? Vooral de scherpte is wennen om die goed te krijgen.
Het is een hele andere ervaring dat de luchtvaartfotografie die ik goed onder de knie heb dus qua instellingen van de camera valt er nog het een en ander te leren.
Onderstaand een 3 tal foto's als voorbeeld die ik vandaag gemaakt hebt.

Als ik deze onderstaande foto van Jacob zie dan ben ik heel erg benieuwd hoe ik ook tot deze resutaten kan komen.

Ik zie jullie reacties en/of tips met veel leergierig plezier tegemoet!
- Léon Obers
- Forumlid

- Ervaringsniveau: *****
Veel oefenen en doen. Inspirerend filmpje, zie:oalammers schreef: Als ik deze onderstaande foto van Jacob zie dan ben ik heel erg benieuwd hoe ik ook tot deze resutaten kan komen.
https://www.youtube.com/watch?v=wqRn3at0H60" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers