Auto fotografie

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
davyreitsma
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Auto fotografie

Bericht door davyreitsma » ma jun 22 2015 8:57 pm

Beste forum leden.

Op mijn werk (garage) heb ik de vraag gekregen of ik de auto's wil fotograferen. Hebben jullie nog do's en dont's met de locatie en belichting?

Het gaat om foto's die op de website komen voor de verkoop.

bjornc
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Auto fotografie

Bericht door bjornc » ma jun 22 2015 9:56 pm

Paar tips zoals ik zelf vaak auto's fotografeer:

1) Gebruik een polarisatiefilter. Dit haalt ongewenste schitteringen weg.
2) Probeer een brandpunt boven de 50mm te vinden, dit zorgt voor minder vertekening. (wanneer de buitenzijde gefotografeerd wordt)
3) Wanneer de auto's binnen staan, gebruik een statief.

En als laatst; maak eerlijke foto's van wat je verkoopt :)
Dus als er iets versleten of beschadigd is, niet wegshoppen, of weglaten uit de foto.

RVK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RVK » di jun 23 2015 8:56 am

In het maart nummer van het NCN blad stond een uitgebreid artikel over auto fotografie.

Polarisatie filters werken niet op metalen dus chroom blijft schitteren een oplossing kan zijn om bv je flitslicht te polariseren, dan kun je wel een polarisatie filter gebruiken.

Succes

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door justme » di jun 23 2015 9:20 am

als het op structurele basis is, zou ik vooraf bedenken welke shots je elke keer wilt laten zien ( m.a.w. : wat wil de klant graag zien bij een nieuwe (2ehands) auto )

als je het voorelkaar krijgt om consistente foto's te kunnen maken onder controleerbare omstandigheden, dan heeft je werkgever daar zeker baat bij, wat ook weer ten goede komt van jezelf! ;)

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » di jun 23 2015 9:26 am

zoek een rustige achtergrond waar je elke keer je foto's kan maken, een beetje uniformiteit komt de site ten goede
Groetjes,
Jaap

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » di jun 23 2015 9:28 am

Op de extreem luxe garages na zou ik er ook niet te veel wetenschap van maken...

Veruit de meeste garages maken gewoon snapshots buiten. Meer dan voldoende. Dan kun je consistente omstandigheden wel vergeten, is ook helemaal niet nodig... Een consistente achtergrond werkt vaak wel goed. Liefst met de naam van de garage in beeld bij een paar foto's. Verder dus niet te moeilijk maken. Tenzij je bij Hessing werkt :lol:
Fin.

justme
Forumlid
Forumlid

Bericht door justme » di jun 23 2015 9:42 am

Waarom niet uitsloven? Als je het enigszins onder de knie krijgt, en je workflow goed in de vingers hebt, kun je jezelf goed op de kaart zetten.

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » di jun 23 2015 9:50 am

Eens, maar dat hangt uiteraard erg van het doel van de opdracht en het doel van de fotograaf af. Je kunt elke foto zien als een uitdaging om je eigen kunde te vergroten, maar uit de vraagstelling blijkt voor mij niet dat dat het doel is.

Als ik voor mezelf spreek ben ik bij het zoeken naar een auto nooit af gegaan op de kwaliteit van de foto's. Wel op de kwaliteit van de auto. Dus eerste indruk moet uiteraard goed zijn, en de bijgeleverde informatie. Hoe het er verder fotografisch op staat interesseert mij helemaal niets :wink:

Dus ik zou zeggen, als het doel is om alle auto's op gewoon op de foto te zetten voor een website dan zou ik er persoonlijk niet te veel moeite in gaan steken. Gewoon strak en zo consistent mogelijk. Is het doel om de foto's als 'modellen' vast te leggen en/of om eigen kunde in autofotografie te vergroten dan zou ik alles uit de kast trekken dus met flitsers en alles :wink:

De vraag is of de baas het daar mee eens is (want ik neem aan dat het onder werktijd moet en je betaald wordt als monteur/verkoper en niet als fotograaf)
Fin.

justme
Forumlid
Forumlid

Bericht door justme » di jun 23 2015 10:20 am

hij wordt gevraagd als fotograaf, op zijn werk, dus betaald, er wordt blijkbaar 'iets' verwacht
Op mijn werk (garage) heb ik de vraag gekregen of ik de auto's wil fotograferen
:mryellow:

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » di jun 23 2015 10:49 am

zoals ik het less mag hij het naast zijn gewone werk gaan doen, geen extra inkomsten lijkt me.
Daarom ben ik het wel met Vincent eens, zoek een rustige achtergrond, misschien een pola filter voor de ergste schitteringen te kunnen weghouden en verder geen rocketscience van maken
Groetjes,
Jaap

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » di jun 23 2015 2:59 pm

Als ik een auto koop zit ik niet direct te wachten op een geweldige foto met drie topmodellen op een exotische locatie tijdens zonsondergang, belicht met een set studioflitsers met een rookmachine erbij. Dan wil ik basic shots waarbij ik de auto van binnen en van buiten goed te zien krijg waarbij ik niet afgeleid wordt door de fotografie.

Maar als je tijdens je werk de kans krijgt om lekker te fotograferen waarom zou je dan niet wat extra tijd nemen om het goed te doen? Je zou je baas best kunnen overhalen, als je eenmaal hebt laten zien dat je goede foto's kunt maken, om naast alle basic shots één sexy coverfoto te maken. Doet het altijd goed op de website.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di jun 23 2015 3:40 pm

Echt goede autofotografie is een vak apart. Lijkt me zowel voor garagehouder als de TS te hoog gegrepen en ook niet de insteek waar het voor is bedoeld. Bespaar je beter die tijd.
Buiten de algemene tips zoals ze reeds zijn gegeven om er (voor het doel) "nette" plaatje van te maken.
Vriendelijke groet, Léon Obers

justme
Forumlid
Forumlid

Bericht door justme » di jun 23 2015 3:45 pm

goh, dit lijkt wel een topic over bruidsfotografie aan het worden...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di jun 23 2015 3:55 pm

Hoe bedoel je dat? Je bent zelf degene die aangeeft om er meer moeite in te steken en je meer uit te sloven.
Terwijl het merendeel aangeeft er juist niet teveel tijd in te steken, wat voor het doel en de reeds aangegeven tips meer dan genoeg is.
Vriendelijke groet, Léon Obers

justme
Forumlid
Forumlid

Bericht door justme » di jun 23 2015 4:07 pm

ik wil maar aangeven dat als je een consistente workflow/kwaliteit kunt leveren, je er wellicht meer mee kunt gaan doen.

Ik neem als voorbeeld auto-poets-bedrijven. die hebben tegenwoordig eigen concepten en pakketten in de handel, voor particulier maar ook voornamelijk voor automobielbedrijven.

ik schat zo in dat TS een fotografieknobbel heeft, waardoor hij gevraagd is door zijn baas ( aanname ).

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”