Welke telezoom lens adviseren jullie?

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
JoyBelDi
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Welke telezoom lens adviseren jullie?

Bericht door JoyBelDi » di jun 23 2015 4:52 pm

Beste allemaal,

Ik heb sinds ongeveer een maand de Nikon D3200 met de kitlens 18-105. Nu ben ik op zoek naar een leuke telelens voor erbij. Ik heb al op verschillende plekken wat informatie ingewonnen, maar kan nog niet echt zelf een keuze maken.

Ik ben op zoek naar een 55-200 of 55-300 telelens van Nikon of Sigma. Mijn budget is maximaal €350. Een goed voorbeeld om te duiden hoe ik mijn camera gebruik: ik ga zo'n 3 keer per jaar naar Disneyland Parijs en fotografeer daar shows/parades/vuurwerk. Dat wil dus zeggen soms bij slecht licht, met vaak redelijk snelle beweging, en ook op aardige afstand. Het is voor mij een vereiste uit de hand te kunnen fotograferen, omdat ik rugpatiënt ben en dus geen zwaar statief mee kan sjouwen. Dat geldt ook voor de lens; ik wil en kan geen gigantische toeter op mijn camera hebben. Voor alsnog trek ik er namelijk niet op uit om alléén maar te fotograferen, dat is "slechts" één van de dingen die ik doe. Overigens hou ik ook wel van portretfoto's maken (c.q. op feestjes van mensen) en de bekende vakantiekiekjes, maar dat is misschien hier niet zo relevant.

Uiteraard begrijp ik dat voor voorgaande fotosituaties er behoorlijk dure lenzen te krijgen zijn die prachtige plaatjes knippen. Zoals gezegd moet ik echter kijken naar een beperkt budget en wat leuk blijft voor de hobby-fotograaf. Ik ben ook nog niet zo ervaren. Uiteraard wil ik wel het beste wat mogelijk is voor mijn geld. Het maakt me niet zoveel uit of het een Sigma of Nikon of ander merk lens is, als het maar goed is. :) Ik sta er ook voor open om bijvoorbeeld via Marktplaats te kijken, dus dat biedt wellicht ook meer opties.

Ik hoor graag de adviezen. Alvast bedankt! :clap:

Groetjes,
Joyce
Laatst gewijzigd door JoyBelDi op di jun 23 2015 5:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon D3200 18-105 / 55-300

jacobus
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Re: Welke telezoom lens adviseren jullie?

Bericht door jacobus » di jun 23 2015 5:14 pm

Afbeelding

Gemaakt met de Tamron 70-300 mm op 300 mm. Ben erg tevreden met dit objectief en de prijs is prima. Verder krijg je 5 jaar garantie

Marcel
Sony RX100 Mark4

JoyBelDi
Forumlid
Forumlid

Bericht door JoyBelDi » di jun 23 2015 5:18 pm

jacobus schreef:Gemaakt met de Tamron 70-300 mm op 300 mm. Ben erg tevreden met dit objectief en de prijs is prima. Verder krijg je 5 jaar garantie

Marcel
Dankjewel voor je reactie Marcel. Mooie foto!
Is dit de lens die je bedoelt? http://www.cameranu.nl/nl/p9172/tamron- ... oCU9Hw_wcB" onclick="window.open(this.href);return false;

Richard
Serverbeheerder
Serverbeheerder
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Richard » di jun 23 2015 5:28 pm

De Tamron 70-300 mm zonder beeldstabilisatie weegt 440 g en is ruim binnen je budget, de Tamron 70-300 mm met beeldstabilisatie weegt 770 g en is net binnen je budget.

Gegevens van Coolblue:
http://www.camerashop.nl/product/27893/ ... ifications
http://www.camerashop.nl/product/108849 ... ifications

Ik heb geen ervaring met deze objectieven, wel met tweedehands 28-200 mm en 200-500 mm. De laatste is voor een reparatie geweest omdat er intern een schroefje was los geraakt, een euvel van zoom objectieven wel eens hebben.

Een punt om ook op te letten bij tweedehands objectieven is dat het objectief een scherpstelmotor heeft, niet alle objectieven hebben dat.
Met vriendelijke groet,

Richard

JoyBelDi
Forumlid
Forumlid

Bericht door JoyBelDi » di jun 23 2015 5:52 pm

richhanz schreef:De Tamron 70-300 mm zonder beeldstabilisatie weegt 440 g en is ruim binnen je budget, de Tamron 70-300 mm met beeldstabilisatie weegt 770 g en is net binnen je budget.

Gegevens van Coolblue:
http://www.camerashop.nl/product/27893/ ... ifications
http://www.camerashop.nl/product/108849 ... ifications

Ik heb geen ervaring met deze objectieven, wel met tweedehands 28-200 mm en 200-500 mm. De laatste is voor een reparatie geweest omdat er intern een schroefje was los geraakt, een euvel van zoom objectieven wel eens hebben.

Een punt om ook op te letten bij tweedehands objectieven is dat het objectief een scherpstelmotor heeft, niet alle objectieven hebben dat.
Bedankt voor je reactie! In hoeverre is het aan te raden beeldstabilisatie te hebben? Ik neem aan dat dit wel verstandig is, zeker als je maximale zoom gebruikt. Maar 770g...

amstel
Forumlid
Forumlid

Bericht door amstel » di jun 23 2015 6:05 pm

Ik denk dat u beter had kunnen kiezen voor coolpix p610 of de coolpix p900 ipv de d3200.

Richard
Serverbeheerder
Serverbeheerder
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Richard » di jun 23 2015 6:16 pm

Zowel de P610 als P900 kunnen foto's niet in de NEF indeling opslaan.
JoyBelDi schreef: Bedankt voor je reactie! In hoeverre is het aan te raden beeldstabilisatie te hebben? Ik neem aan dat dit wel verstandig is, zeker als je maximale zoom gebruikt. Maar 770g...
Het kan een verschil zijn tussen een scherpe of bewogen foto bij kritieke omstandigheden. Alleen is dat het gewicht en geld waard?
Met vriendelijke groet,

Richard

JoyBelDi
Forumlid
Forumlid

Bericht door JoyBelDi » di jun 23 2015 6:28 pm

amstel schreef:Ik denk dat u beter had kunnen kiezen voor coolpix p610 of de coolpix p900 ipv de d3200.
Ik heb de COOLPIX S6800. Ik heb niet voor niets gekozen voor een spiegelreflex, in mijn eerste post geef ik slechts een voorbeeld van een fotografie situatie, maar er zijn zeker meer dingen die ik fotografeer/wil gaan fotograferen.

richhanz schreef:Zowel de P610 als P900 kunnen foto's niet in de NEF indeling opslaan.

Het kan een verschil zijn tussen een scherpe of bewogen foto bij kritieke omstandigheden. Alleen is dat het gewicht en geld waard?
Dat is nou precies wat ik me afvraag. :lol:

JoyBelDi
Forumlid
Forumlid

Bericht door JoyBelDi » di jun 23 2015 6:49 pm

En deze van Nikon, is die beter/slechter?
http://www.camerashop.nl/product/109352 ... vr-dx.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik hoop dat iemand me nog advies kan geven of het hebben van beeldstabilisatie ja of nee slim is en waarom.

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » di jun 23 2015 6:55 pm

Bij een foto op 300mm moet je om niet bewogen foto's te krijgen ongeveer een sluitertijd aanhouden van 1.5x300 = 1/450s (1/500s). Dat gecombineerd met een diafragma van f/5.6 zorgt er voor dat je je ISO omhoog moet draaien om een goed belichte foto te krijgen. Bij slecht licht is dat al snel een te hoge ISO dus een foto met erg veel ruis. Wil je weten hoeveel ruis dan kun je je huidige lens gebruiken op f/5.6 met 1/500s en kijken of je het resultaat acceptabel vindt.

Stabilisatie zorgt er voor dat je een langere sluitertijd kunt gebruiken en wordt meestal uitgedrukt in aantal stops. Elke stop stabilisatie zorgt ervoor dat je een twee keer langere sluitertijd kunt gebruiken en je dus je ISO kunt halveren. Bij snel bewegende onderwerpen waarvan je de beweging wilt bevriezen heb je er niet veel aan omdat je dan sowieso een hoge sluitertijd moet gebruiken.

Vier stops stabilisatie als bij de Nikon hierboven houdt in dat je de foto die je zonder stabilisatie maakt op 1/500s kunt maken op 1/125s en je ipv ISO 800 op ISO 100 kunt schieten.
Laatst gewijzigd door ATOR op di jun 23 2015 6:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » di jun 23 2015 6:58 pm

Joyce,
re: beeldstabilisatie ja of nee
Ik ben er zelf niet zo''n voorstander van, het is en blijft een hulpmiddel.
Aan de andere kant: 200 of 300mm op een DX kamera is een hele hand vol (om stil te houden).
Ik zou uitzien naar de Nikon 55-200 of 70-300 met VR, let wel dat je voor een D3nnn de AF-S versie moet hebben.
Bij diverse winkels zijn die lenzen regelmatig tweedehands te koop.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » di jun 23 2015 7:14 pm

Wellicht is dit dan iets voor je 2e hands Nikon AF-S 70-300: klik
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

JoyBelDi
Forumlid
Forumlid

Bericht door JoyBelDi » di jun 23 2015 7:45 pm

Bedankt voor alle tips iedereen!

Als ik het goed heb, is dit een "occasion" van de eerder geadviseerde Tamron...
http://www.cameratools.nl/shop/product/ ... il=OCC0130" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat scheelt toch €100 ten opzichte van de nieuwprijs. Iemand ervaring met deze site?

Er blijven eigenlijk 3 opties voor nu over, in mijn ogen..
1 Tamron 70-300 zonder beeldstabilisatie http://www.cameratools.nl/shop/product/ ... il=OCC0042" onclick="window.open(this.href);return false;
2 Tamron 70-300 met beeldstabilisatie http://www.cameratools.nl/shop/product/ ... il=OCC0130" onclick="window.open(this.href);return false;
3 En ik geloof dat deze ook vergelijkbaar is? Nikkor 55-300 http://www.cameratools.nl/shop/product/ ... il=OCC0037" onclick="window.open(this.href);return false;
Alle drie even via cameratools.nl en alledrie een "occasion".

Ik neig nu naar 2 of 3. Iemand die mij tips kan geven waarom voor een van deze 3 te gaan? Is de Nikkor beter in vergelijking met de Tamrons?

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » di jun 23 2015 8:45 pm

Joyce,
re: is N beter
Ja natuurlijk, anders was dit een Tamron forum :oops:
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

JoyBelDi
Forumlid
Forumlid

Bericht door JoyBelDi » di jun 23 2015 8:53 pm

gijs sandberg schreef:Joyce,
re: is N beter
Ja natuurlijk, anders was dit een Tamron forum :oops:
Groeten, Gijs
Hahaha, dat is waar Gijs! :prost:

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”