Zooo.......Wat nu Nikon ?

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Cyrus » za jun 20 2015 8:28 am

Léon Obers schreef:Het gaat niet zozeer om het gewicht in de fototas aan lenzen en accessoires, maar wat je gewoon in je hand hebt om ermee te fotograferen.
Dan gaat die 300 gram van een body minder wel degelijk meetellen. En als je slim bent, laat je de regulieren forse DSLR lenzen in omvang liggen, en kies je juist die types aan objectieven en zelfs manuele scherpstelling en tweedehands van welk merk en type dan ook wat mooi compact aansluit op die body.
De keus aan te kiezen objectieven is namelijk gigantisch.

Wil je het onderste uit de lenzen-kan in kwaliteit, zet je er manueel Leitz of Zeiss glas op (met M-bajonet of L39). Bekend om zijn kwaliteit en compacte bouw.
Maar evengoed kun je er fraai Olympus OM Zuiko glas opzetten van weleer. stond ook bekend om zijn minieme afmetingen, gewicht en kwaliteit.
Met die elektronische hulpjes van focus peaking is het een feest om met dat materiaal te werken.

Exact mijn punt!
Groeten,
Edwin

flickr - website
Cyrus

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Cyrus » za jun 20 2015 8:49 am

@CH: Mijn vergelijk van de accu's is op basis van mijn dagelijkse praktijk. Ik verbruik op een dag schieten 1 Nikon-accu t.o.v. 2 Sony-accu's. Eind van de dag gaat het spul toch de lader in, dus de stamina op 1 dag schieten is wat telt. Niet het theoretische aantal shots per accu. De 3e Sony accu is doorgaans een echte reserve, just in case en hoef ik eigenlijk nooit aan te spreken. Overigens: met de Nikon gaat er ook altijd een extra accu mee, die eveneens doorgaans aan het eind van de dag nog ongebruikt is. Die strepen wij dan maar weg tegen die 4e en 5e Sony-accu die ik er volgens jouw CIPA-vergelijk bij op zou moeten tellen :)

En dan nog iets: als je veel Liveview gebruikt en/of de Nikon via wifi aanstuurt, haal je bij lage na niet die 1.000 CIPA-shots, dan mag je al blij zijn met de helft...
Groeten,
Edwin

flickr - website
Cyrus

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Léon Obers » za jun 20 2015 9:00 am

Om het plastisch in voorbeeld te laten zien. Twee keuzes uit dezelfde Zeiss stal.

Zoiets lijkt me niet een echt handige keus om ermee te werken. Intimiderend bovendien als je er straatfotografie mee doet.:

Afbeelding

Maar met zoiets is dat een stuk aardiger. Ook de mensen op straat zullen zich er niet echt onbehaaglijk bij voelen.

Afbeelding

En als het gaat om die halve stop lichtsterkte verschil wat bovenstaande opties mogelijk als bezwaar gezien zou kunnen worden.
Is dit met een Voigländer 50mm / 1.1 ook een alternatief:

Afbeelding

Wil je het echt compact is dit een leuk plaatje met een "inschuif" Voigtländer lensje:

Afbeelding
Bron: http://www.stevehuffphoto.com/2014/10/2 ... y-e-mount/
Test: http://www.dpreview.com/articles/128077 ... mpressions
Vriendelijke groet, Léon Obers
Léon Obers

Forumlid

Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Berichtdoor Highlander » za jun 20 2015 10:06 am

Ik heb gelezen dat het megapixel monster van Canon toch problemen heeft met haar eigen glas lijn, die schijnt in eens niet meer goed genoeg te zijn.
Als dan dat ook het geval is bij de Sony met 42 MP, dan gaat het verhaal van even een adaptertje kopen en je kunt al het glas gebruiken, zelfs het hele oude, niet op natuurlijk.
En ben je ook genoodzaakt om je hele glas verzameling te vervangen door het beste wat er nu te koop is.
Dan denk ik dat het voor velen toch op een teleurstelling gaat aflopen.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Highlander

Clublid

Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor CaptainHook » za jun 20 2015 10:13 am

Highlander schreef:....
En ben je ook genoodzaakt om je hele glas verzameling te vervangen door het beste wat er nu te koop is.
...

Inderdaad, dat iets past, wil nog niet zeggen dat het passend is... :think:

Als ik zo al die lofzang alhier lees, dan snap ik niet wat mensen nog doen met die 'oude' spullen van Canon en Nikon; is allemaal te zwaar, inferieur, niet scherp, te langzaam, miskleun qua gebruik, etc, etc. :lol:
Jeetje zeg, nog ff en Sony verkleint het spul uit de A7RII tot slimfeun formaat, dan kunnen we wel helemaal inpakken met onze intimiderende objectiefkanonnen...
CaptainHook

Onderwerp:

Berichtdoor Léon Obers » za jun 20 2015 10:20 am

Je hoeft niet perse het 42 MP model van Sony aan te schaffen. Voor de meeste is de 24 MP van de a7 II meer dan genoeg.
Daar geldt dezelfde adapter problematiek.

Verder geldt uiteraard dat hoe hoger het aantal MP om daar profijt van te hebben, hoe beter de kwaliteit van het glas moet zijn. Dat is bij Nikon ook zo.
In de voorbeelden die ik in mijn vorige reactie laat zien, heb ik bewust moderne nieuwe lenzen getoond, geen oudjes van 20-30 jaar geleden.
Zelfs dat "inschuif-lensje" van Voigtländer betreft een nieuw huidig geproduceerd objectiefje.

Zeiss heeft verder ook fantastisch mooie kleine compacte objectieven met Leica M-bajonet die op zo'n Sony prima tot hun recht komen.
http://www.zeiss.nl/camera-lenses/nl_nl ... 815zm.html
Bij de sterk groothoekige brandpunten moet je wel kijken of het met de kortere registerafstand en de schuine hoek in de hoeken van het beeld nog geschikt is om digitaal geen kleurverschuiving teweeg te brengen. In die gevallen zou een meer retrofocus ontwerp misschien beter tot zijn recht komen.
Maar daar is inmiddels genoeg informatie over bij allerlei fora om je daar op te oriënteren, welke de beste opties zijn.

Verder blijken in de praktijk een aantal oudjes nog steeds goed mee te kunnen tegenover hedendaags geproduceerde objectieven.
Als ik me niet vergis schijnt in het groothoeksegment de Olympus Zuiko 24 of 28mm (?) groothoek weinig onder te doen voor een hedendaags geproduceerd Leica objectief.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za jun 20 2015 10:50 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Léon Obers

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor Highlander » za jun 20 2015 10:37 am

Oke nu had ik begrepen dat dit draadje over de nieuwe 42 mp, ging.

Ik denk dat ook ergonomie voor velen, zeker voor professionals, toch een groot deel in hun beslissing zal zijn, zij lopen er tenslotte de hele dag mee.
Zelf vind ik die kleine camera`s helemaal niets in mijn grootte handen, laatst nog een Leica in handen gehad, mooie camera maar ik vind het helemaal niets, te klein, te licht.
Vorige week een paar foto`s gemaakt met de D3 van René, die past je als een handschoen.

En je hebt ook nog te maken met een bepaald gevoel van mensen, bij KE vertelde die man dat China of Japan echte systeemcamera landen waren.
Maar dat bijvoorbeeld America, waar alles groot moet zijn er in verhouden geen systeem camera wordt verkocht.
Met vriendelijke groet,
Chris

Highlander

Clublid

Onderwerp:

Berichtdoor Léon Obers » za jun 20 2015 10:39 am

America is juist een land waar bijv. de Leica erg succesvol is.
Met een betere body van Sony dan de Leica zelf kan bieden, zie je juist daar een opkomende markt voor Sony in combinatie met Leitz glas.
Met name de Leica wide angle Tri Elmar 16-18-21mm schijnt ongeveer het beste te zijn wat je voor een dergelijke camera kunt gebruiken.
http://3d-kraft.com/index.php%3Foption= ... s&Itemid=2

Update:
Hier meer gedifferentieerde testresultaten van enkele objectieven in het groothoekbereik, met voor- en nadelen afhankelijk van het het gekozen type.
De Zeiss 16-35mm (die Flandria gebruikt) schijnt dan toch een erg goede allround keus te zijn in het gekozen bereik.
Het Leica objectief meer vignetering (teveel in mijn opinie) en kleurverschuiving, door wellicht die korte registerafstand waar ik in mijn vorige reactie aan refereerde.
http://3d-kraft.com/index.php%3Foption% ... Itemid%3D2
Léon Obers

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor ATOR » za jun 20 2015 11:06 am

Weet je wat een enge gedachte is, dat Nikon letterlijk hun core business: de sensor, uitbesteed heeft aan Sony. Want wat als Sony nee verkoopt als Nikon komt shoppen voor een dikke sensor voor de D820 :shock:
ATOR

Clublid

Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Frank B » za jun 20 2015 11:36 am

Chris, als je de leica al te licht vind, begin dan nooit aan de Fuji of Sony equivalenten. De Sony 7II heeft voor mij de juiste grip - lees afdrukknop die nu veel meer naar voren zit dan de reguliere A7 - bovendien 'voelt' deze grip zoals ik dat bij Nikon (D3) gewend was. Ander voordeel van de 7II body is juist het wat grotere gewicht t.o.v. bijvoorbeeld de Fuji XE's - bij gebruik van wat zwaardere objecteiven geeft dit een veel betere balans i.t.t. de Fuji's. Mijn mening.

De leica is een camera die je echt een maand intensief moet 'leren' gebruiken. Of je raakt eraan gewend of je vind het helemaal niets. Gisteren met schel licht en donkere wolken de 7II buiten gebruikt. Het kijken door de zoeker is dan best lastig, zeker bij handmatig scherpstellen. Laat staan kijken op het schermpje. De leica blinkt dan juist weer uit met zijn heldere meetzoeker, in alle weersomstandgheden heeft deze een perfect zoekerbeeld.

nog een plaatje van mijn 7II met 50 summilux

AfbeeldingSony A7M2 with novoflex and Leica 50 summilux asph by Frank Brand, on Flickr
Frank B

Forumlid

Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Léon Obers » za jun 20 2015 11:44 am

ATOR schreef:Weet je wat een enge gedachte is, dat Nikon letterlijk hun core business: de sensor, uitbesteed heeft aan Sony. Want wat als Sony nee verkoopt als Nikon komt shoppen voor een dikke sensor voor de D820 :shock:

Daar ben ik niet zo bang voor. Het produceren en bijblijven in die sensortechniek is een zodanige kostbare aangelegenheid, dat het alleen maar rendabel en interessant is om die investeringen terug te verdienen door de sensors aan zoveel mogelijk camerafabrikanten te verkopen.
Of met andere woorden beperkt men zich tot enkel de eigen Sony markt, produceert men waarschijnlijk te weinig aantallen om die op het huidige prijspeil te kunnen aanbieden. Dus daarmee gaat ook de kostprijs van de eigen geproduceerde Sony camera omhoog.
Léon Obers

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor Highlander » za jun 20 2015 2:24 pm

@Frank, ik heb nog nooit een Sony in de hand gehad, hint hint, :wink:
Maar als jij zegt dat het qua grip overeenkomt met een D3 hebben ze dus ook voor de mensen waar de ergonomie belangrijk, geen na deel.

Ben het wel eens met Leon, je ziet het in alle producten weer, er blijven maar één of twee spelers over, waar de hele markt gebruik van maakt.
Het is bijna onmogelijk geworden om alles in eigen huis te ontwikkelen en te produceren.
Op een exclusief merk na, wat dan weer verkoopt om zij exclusiviteit, dan om kwaliteit.
Met vriendelijke groet,
Chris

Highlander

Clublid

Onderwerp:

Berichtdoor CaptainHook » vr jun 26 2015 1:51 pm

Hier vindt ook een interessante discussie plaats:
http://www.dpreview.com/forums/post/56044171

of Sony nou wel of niet goed bezig is... of Nikon/Canon de boot gaan missen, of niet?

Er worden wel een aantal valide punten genoemd. Zomaar een greep:
-accuduur valt erg tegen in de praktijk (en nee, meer accu's meenemen is lang niet altijd praktisch)
-consistentie v.d. support. Denk maar eens aan wat Sony de afgelopen jaren nog meer op de markt heeft gegooid en vervolgens een stille dood is gestorven...
-de onduidelijkheid v.d. levensduur, op langere termijn, van de nieuwste Sony, zoals de A7RII.
-etc.

Dus er valt nog veel te doen/discussiëren/uit te zoeken... :think:
CaptainHook

Onderwerp:

Berichtdoor Vincent » vr jun 26 2015 1:59 pm

Maar de reputatie van Nikon heeft natuurlijk ook wel een deukje opgelopen met de vele kinderziektes in de afgelopen modellen... Al is de support zodra men het erkent wel goed te noemen (op individuele slechte ervaringen na dan)
Vincent

Clublid

Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Flandria » vr jun 26 2015 6:39 pm

Mijn combi:

AfbeeldingSony Alpha 7II by DamenFotografie, on Flickr
Flandria

Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”