Macrofotografie met flits: waarom altijd kleurzweem ?
Macrofotografie met flits: waarom altijd kleurzweem ?
Bij macrofotografie gebruik ik het liefst daglicht, want ik ben erg kritisch op natuurlijke kleuren.
Maar voor insecten flits ik ook vaak, met twee draadloze macroflitsers van Nikon R1C1.
Invulflitsen bij daglicht gaat dan nog goed, maar als de flitsers het dominante-licht worden, krijg ik altijd een onnatuurlijk, maar licht kleurzweem (gelig of magenta)
Of de witbalans van de camera nu op auto staat of op flitslicht (dan nog erger).
Wat doe ik verkeerd? Ligt het aan het type flitsers?
Aan het cameratype zal het vml niet liggen, D70, D200 en D5000 gaven allemaal het zelfde beeld
Maarten
Maar voor insecten flits ik ook vaak, met twee draadloze macroflitsers van Nikon R1C1.
Invulflitsen bij daglicht gaat dan nog goed, maar als de flitsers het dominante-licht worden, krijg ik altijd een onnatuurlijk, maar licht kleurzweem (gelig of magenta)
Of de witbalans van de camera nu op auto staat of op flitslicht (dan nog erger).
Wat doe ik verkeerd? Ligt het aan het type flitsers?
Aan het cameratype zal het vml niet liggen, D70, D200 en D5000 gaven allemaal het zelfde beeld
Maarten
Re: Macrofotografie met flits: waarom altijd kleurzweem ?
Niet het antwoord wat je zoekt misschien. Maar ook ik vind kleur belangrijk en in mijn beleving moet je (bijna) altijd kleur corrigeren. Ook als je geen flits gebruikt. Witbalans helpt. Maar de enige die het echt goed kan dat ben je zelf. 
En het is niet zo moeilijk. Mijn basis recept voor kleur en contrast correctie:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 20#p255120" onclick="window.open(this.href);return false;

En het is niet zo moeilijk. Mijn basis recept voor kleur en contrast correctie:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 20#p255120" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Clublid
- Berichten: 4525
- Lid geworden op: vr nov 21 2008 9:29 am
- Locatie: Ellecom
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Macrofotografie met flits: waarom altijd kleurzweem ?
Kleurzweem komt door het mixen van lichtbronnen met verschillende kleurtemperatuur.
Probeer eens een CTO gel te gebruiken om de kleurtemperatuur van het flitslicht op te warmen naar zonl/dagicht!
Dat ben je problemen kwijt met menglicht. Of je moet het zonlicht helemaal 'killen' door de sluitertijd omhoog te gooien maar dat geeft ook een heel ander beeld!
Probeer eens een CTO gel te gebruiken om de kleurtemperatuur van het flitslicht op te warmen naar zonl/dagicht!
Dat ben je problemen kwijt met menglicht. Of je moet het zonlicht helemaal 'killen' door de sluitertijd omhoog te gooien maar dat geeft ook een heel ander beeld!
Fin.
- Patrick
- Clublid
- Berichten: 27169
- Lid geworden op: do nov 01 2007 7:24 pm
- Locatie: Velserbroek
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Macrofotografie met flits: waarom altijd kleurzweem ?
NEF formaat schieten en achteraf naar smaak instellen?
Re: Macrofotografie met flits: waarom altijd kleurzweem ?
Kleur management.
Met een grijskaartje en kleurencorrectie pads kun je de kleuren naar natuurlijke kleuren trekken.
Het verlies van rood, problemen met blauw en paars herstel je er mee.
Never leave home without it by André van der Molen, on Flickr
Met een grijskaartje en kleurencorrectie pads kun je de kleuren naar natuurlijke kleuren trekken.
Het verlies van rood, problemen met blauw en paars herstel je er mee.

Laatst gewijzigd door oud0001 op za jun 27 2015 1:30 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- a90
- Forumlid
- Berichten: 4882
- Lid geworden op: di nov 07 2006 10:20 pm
- Locatie: Nieuw Vennep
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Macrofotografie met flits: waarom altijd kleurzweem ?
Precies wat Patrick zegt. De witbalans is weliswaar in de camera in te stellen maar als je in RAW foto's maakt kun je achteraf heel precies de witbalans corrigeren.
Je zou zelfs bij de macro opnames een grijskaart kunnen gebruiken die je mee fotografeert met het onderwerp. Op die manier heb je een referentie voor de correctie achteraf en crop je de kaart van de foto af of je maakt een foto met en een foto zonder grijskaart.
edit: Tuihanti was mij net voor zie ik.
Je zou zelfs bij de macro opnames een grijskaart kunnen gebruiken die je mee fotografeert met het onderwerp. Op die manier heb je een referentie voor de correctie achteraf en crop je de kaart van de foto af of je maakt een foto met en een foto zonder grijskaart.
edit: Tuihanti was mij net voor zie ik.
Laatst gewijzigd door a90 op vr jun 26 2015 9:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
-
- Clublid
- Berichten: 4525
- Lid geworden op: vr nov 21 2008 9:29 am
- Locatie: Ellecom
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Macrofotografie met flits: waarom altijd kleurzweem ?
Hij geeft toch echt duidelijk een probleem met menglicht aan, dus met alleen een kleurkaart ben je er dan nog niet...
Fin.
Re: Macrofotografie met flits: waarom altijd kleurzweem ?
Hoe dominant is je flitslicht dan t.o.v. het daglicht?
Als je toch gaat flitsen doe dat dan ook totaal dominerend en gewoon bij 1/250e sluitertijd. Dan heb je geen mix licht meer bij f11 en ISO 200. Waarom zou je het moeilijker maken dan nodig is. Daarbij zorgt een hogere sluitertijd ook voor scherpere beelden.
Op de CCP zitten in de bovenste 2 rijen verschillende patches die je met de pipet kunt aanklikken om het nog wat warmer of koeler te maken. Daar kun je me spelen.
Daglicht is variabel en verschilt gedurende de dag. Een vaste daglichtinstelling zal dan ook verschillen laten zien. 'S morgens heb je een andere WB dan om 12.00h. De auto WB is redelijk maar all over the place en nooit helemaal echt neutraal.
Een exacte WB haal je er niet uit. Wel een in de buurt zijnde WB want slecht is de auto WB nou ook weer niet. . Als je de WB dan op daglicht zet kijkt het wel prettiger op je chimp-scherm want alle platen zien er gelijk uit.. Als het echt moet kloppen dan heb je echt een grijskaart nodig waarmee je een precieze custom WB in de camera kunt maken. Dat is kloppend met het licht op dat moment van de dag. Het is een keuze hoe ver je daar in wilt gaan.
Ik vind het heel vreemd dat je in de WB daglicht en Flits zo veel verschil hebt. Het zou juist gelijk moeten zijn omdat een flitser daglicht geeft van rond de 5600 graden Kelvin. Is er mogelijk iets gebeurd met de fijneafstemming van de WB standen?
Dat zou de verschillen kunnen verklaren. Misschien is het goed om dat eens na te kijken?
Je flitser geeft een WB van ongeveer 5600, mijn D300s heeft bij de daglicht stand zon een WB van 5200gr.K. LR zet bij de daglicht stand zon de temp op 5500gr.K. Dus zo exact is de WB eigenlijk ook niet eens als je zonder grijskaart werkt. Dag licht zit dan ook ergens tussen de 5000gr.K (koeler) en de 6000gr.K. (warmer).
Dan nog het volgende: elk objectief en sensor beïnvloedt de kleuren ook. Dat is ook niet neutraal en verschilt per merk en type.
Daarbij verlies je ook kleurintensiteit en saturatie. Om dat te corrigeren kun je cameraprofielen aanmaken met een CCP (Color Checker Passport).Als je het niet altijd super exact nodig vindt kun je ook voor elk objectief een profiel maken in de volle zon en in de schaduw. Voor je macoglaswerk ook nog met je flitsers. Die kun je dan telkens weer opnieuw gebruiken. Dan heb je de CCP enkel nog nodig bij o.a. menglicht of op momenten waar je het exact goed wilt hebben.
Ik zou hoe dan ook eerst even kijken of de fijn afstemming van de WB instellingen zoals daglicht zon en schaduw of flitsen even goed nakijken. Zet ze dan eerst maar eens allemaal neutraal in het midden op het kruispunt.
Misschien helpt het.
P.S. ik heb het steeds over de CCP omdat ik die zelf gebruik maar er zijn ook andere merken.
Als je toch gaat flitsen doe dat dan ook totaal dominerend en gewoon bij 1/250e sluitertijd. Dan heb je geen mix licht meer bij f11 en ISO 200. Waarom zou je het moeilijker maken dan nodig is. Daarbij zorgt een hogere sluitertijd ook voor scherpere beelden.
Op de CCP zitten in de bovenste 2 rijen verschillende patches die je met de pipet kunt aanklikken om het nog wat warmer of koeler te maken. Daar kun je me spelen.
Daglicht is variabel en verschilt gedurende de dag. Een vaste daglichtinstelling zal dan ook verschillen laten zien. 'S morgens heb je een andere WB dan om 12.00h. De auto WB is redelijk maar all over the place en nooit helemaal echt neutraal.
Een exacte WB haal je er niet uit. Wel een in de buurt zijnde WB want slecht is de auto WB nou ook weer niet. . Als je de WB dan op daglicht zet kijkt het wel prettiger op je chimp-scherm want alle platen zien er gelijk uit.. Als het echt moet kloppen dan heb je echt een grijskaart nodig waarmee je een precieze custom WB in de camera kunt maken. Dat is kloppend met het licht op dat moment van de dag. Het is een keuze hoe ver je daar in wilt gaan.
Ik vind het heel vreemd dat je in de WB daglicht en Flits zo veel verschil hebt. Het zou juist gelijk moeten zijn omdat een flitser daglicht geeft van rond de 5600 graden Kelvin. Is er mogelijk iets gebeurd met de fijneafstemming van de WB standen?
Dat zou de verschillen kunnen verklaren. Misschien is het goed om dat eens na te kijken?
Je flitser geeft een WB van ongeveer 5600, mijn D300s heeft bij de daglicht stand zon een WB van 5200gr.K. LR zet bij de daglicht stand zon de temp op 5500gr.K. Dus zo exact is de WB eigenlijk ook niet eens als je zonder grijskaart werkt. Dag licht zit dan ook ergens tussen de 5000gr.K (koeler) en de 6000gr.K. (warmer).
Dan nog het volgende: elk objectief en sensor beïnvloedt de kleuren ook. Dat is ook niet neutraal en verschilt per merk en type.
Daarbij verlies je ook kleurintensiteit en saturatie. Om dat te corrigeren kun je cameraprofielen aanmaken met een CCP (Color Checker Passport).Als je het niet altijd super exact nodig vindt kun je ook voor elk objectief een profiel maken in de volle zon en in de schaduw. Voor je macoglaswerk ook nog met je flitsers. Die kun je dan telkens weer opnieuw gebruiken. Dan heb je de CCP enkel nog nodig bij o.a. menglicht of op momenten waar je het exact goed wilt hebben.
Ik zou hoe dan ook eerst even kijken of de fijn afstemming van de WB instellingen zoals daglicht zon en schaduw of flitsen even goed nakijken. Zet ze dan eerst maar eens allemaal neutraal in het midden op het kruispunt.
Misschien helpt het.

P.S. ik heb het steeds over de CCP omdat ik die zelf gebruik maar er zijn ook andere merken.
- gijs sandberg
- Clublid
- Berichten: 6964
- Lid geworden op: zo dec 05 2004 9:53 am
- Locatie: Zuid Holland
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Macrofotografie met flits: waarom altijd kleurzweem ?
Maarten,
re: op auto staat of op flitslicht
Heb je de instelling gemeten witbalans al geprobeerd (in engelstalig Nikon jargon Preset white-balance) ?
Groeten, Gijs
re: op auto staat of op flitslicht
Heb je de instelling gemeten witbalans al geprobeerd (in engelstalig Nikon jargon Preset white-balance) ?
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- ATOR
- Clublid
- Berichten: 2850
- Lid geworden op: zo jul 11 2010 2:38 pm
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Macrofotografie met flits: waarom altijd kleurzweem ?
Het is geen witbalans- of nabewerkingsprobleem maar zoals Djunclesam al zegt een menglicht probleem.
Als je een licht gele of magenta kleurzweem krijgt dan is je flitslicht te blauw of te groen, dat zijn de complementaire kleuren van geel en magenta. De enige manier om dat op te lossen is door kleuren-gels te gebruiken op je flitsers. Een setje full, half en quarter CTO gels (Color Temperature Orange) lijkt me de beste oplossing.
De kleurverschillen die je krijgt met twee kleuren licht kun je niet oplossen met een grijskaart, CCP of in nabewerking*.
* Het kan wel maar dat is erg veel werk, je zou dan twee gecorrigeerde afbeeldingen moeten maken voor elke lichtbron en die dan handmatig met een masker bij elkaar moeten voegen precies in de verhouding zoals de twee kleuren licht het beeld lokaal verlichten.
Als je een licht gele of magenta kleurzweem krijgt dan is je flitslicht te blauw of te groen, dat zijn de complementaire kleuren van geel en magenta. De enige manier om dat op te lossen is door kleuren-gels te gebruiken op je flitsers. Een setje full, half en quarter CTO gels (Color Temperature Orange) lijkt me de beste oplossing.
De kleurverschillen die je krijgt met twee kleuren licht kun je niet oplossen met een grijskaart, CCP of in nabewerking*.
* Het kan wel maar dat is erg veel werk, je zou dan twee gecorrigeerde afbeeldingen moeten maken voor elke lichtbron en die dan handmatig met een masker bij elkaar moeten voegen precies in de verhouding zoals de twee kleuren licht het beeld lokaal verlichten.