welke lens op d3 deel 2

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6
valentijn86

welke lens op d3 deel 2

Bericht door valentijn86 » do nov 15 2007 9:17 pm

hallo mensen
bedankt voor jullie tip
ik had allee niet verwacht dat zo veel mensen op zal antwoorden op mijn vraag.
vind allen jammer dat die gesloten is. wel flauw hoor. :(
dit zijn mijn optie wat ik in mijn gedachten had.
12-24m 17-55mm 18-200mmvr 105 mmvr 70-200mmvr (wat ik al heb 80-400mm)
maar over een super telelens ben k nog niet helemaal uit, omdat je nu ok al de vr telelens heb van 500mmvr en 600m vr van nikon.
of de sigma 300-800mm
omdat ik maar met 2 camara wil lopen.
je heb ook van fotograven dimeer dan twe hebben, waarom vraag ik altjd me af.
ik zo gewoon zo doen 1 voor tele en de andere als standaart lens.
wie van jullie gebruik er mer dan 2 en wat is dan de reden.
tja over mijn nicknaam is gewoon mijn achter naam en huisnr.
en ja met valentijnsdag krijg ik altijd wat van mensen.
ze zegen dan dat ik dubbel jarig bent.

valentin86

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » do nov 15 2007 9:23 pm

DX objectieven (12-24, 17-55, 18-200) op een FX camera ligt niet zo voor de hand, maar kan wel.

valentijn86

Bericht door valentijn86 » do nov 15 2007 9:27 pm

hoe zo niet als ik vragen mag

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

D3 met glas of D300

Bericht door George Fennes » do nov 15 2007 9:31 pm

Hallo Valentijn, leuk dat je even reageert.
Ik zou als je een D3 gaat kopen kiezen voor FF objectieven.
De Nikkor 17-55mm 2.8 is een DX.
Nu kan je wel DX objectieven op een D3 zetten, maar dan ben je heel wat pixels kwijt en gebruik je maar een gedeelte van je sensor.
De nieuwe 24-70mm 2.8 zou dan een veel betere keus zijn die is wel FF.
De 105mm VR en de 70-200mm VR zijn ook een goede keus.
Of je zou voor de D300 moeten gaan, moet ook een dijk van een camera zijn en kan je veel van je hudige objectieven op kwijt.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do nov 15 2007 9:35 pm

valentijn86 schreef:hoe zo niet als ik vragen mag
DX-ers zijn speciaal ontworpen voor het kleinere formaat DX sensor.
Lees maar eens wat er op de Nikon site staat.
Heel veel forumbijdragen gaan hierover.
Ik denk dat het goed is dat je dat allemaal eens naleest voor je een d3 gaat kopen.

DX Nikkor objectieven zijn ontworpen voor de sensor van (ongeveer) 24 x 16 mm die wordt gebruikt door alle Nikon SLR-camera's. Deze objectieven komen tegemoet aan de behoefte van de gebruikers aan optica van hoge kwaliteit met een bredere beeldhoek voor digitale SLR-fotografie. Het sensorformaat van 24x16 mm wordt ook wel het Nikon DX-formaat genoemd.

De kleinere beeldcirkel van DX Nikkor objectieven biedt allerlei interessante mogelijkheden op het gebied van optisch ontwerp, zoals een zeer grote brandpuntsafstand, grotere zoom en kleinere en lichtere behuizingen, die voorheen uitermate duur of ingewikkeld te verkrijgen waren met het traditionele kleinbeeldformaat. DX Nikkor objectieven bieden betere prestaties voor gebruikers van digitale SLR-camera's van Nikon, terwijl de gegevensdoorvoer snel en efficiënt blijft.
Figuur 1
Figuur 2

Aangezien DX Nikkor objectieven zijn ontworpen voor het kleinere sensorformaat van 24x16 mm, zijn de fysieke afmetingen van het objectief kleiner. In figuur 2 ziet u een DX Nikkor 12-24 mm op een D1X (zwart objectief), waarbij u tevens ziet hoe groot een objectief met dezelfde brandpuntsafstand zou zijn als dit was ontworpen voor een kleinbeeldcamera (groen objectief).

De F-vatting van Nikon is een universele objectiefvatting die wordt gebruikt door alle Nikon SLR-camera's. Dit betekent dat de DX Nikkor objectieven en de Nikkor kleinbeeldobjectieven fysiek uitwisselbaar zijn. De beeldcirkel van een DX Nikkor objectief is echter kleiner dan die van een objectief dat is ontworpen voor het kleinbeeldformaat, aangezien het oppervlak van een Nikon DX-sensor kleiner is dat van een kleinbeeldfilm.

valentijn86

Bericht door valentijn86 » do nov 15 2007 9:40 pm

zo erg heb ik daar nooit in verdiept.
ik dacht gewoon elke dx en lens kan op camera.

valentijn86

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do nov 15 2007 9:41 pm

Lijkt mij wel zinvol voordat je dit topmodel gaat aanschaffen.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » do nov 15 2007 9:47 pm

Over de telelenzen zou ik je willen adviseren eens te kijken in een winkel waar ze ze verkopen.

Ik ken bijvoorbeeld een (overigens heel vriendelijke) kerel die een 300-800 van Sigma heeft. Het is dan ook een boom van een vent en dat is hard nodig ook met dat ding. Hij weegt namelijk 6 kilo. Voor de Nikon objectieven geld iets soort gelijks, erg zwaar en ver van je af.

Veel success met het uitzoeken, het zal een mooi setje worden :)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

GdP

Bericht door GdP » do nov 15 2007 9:48 pm

Op de Nikon site staan alle DX objectieven apart vermeld. Die objectieven moet je dus niet gebruiken op je D3, want dan ben de het voordeel van de D3 kwijt. Alle andere Nikon objectieven passen wel.

http://www.nikon.nl/family/nl_NL/catego ... oad/4.html

Met vr .gr.,

Gerrit

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do nov 15 2007 9:50 pm

Ben je er nog Valentijn?
Niet weer onderduiken als de vorige keer hoor! :D

valentijn86

Bericht door valentijn86 » do nov 15 2007 9:52 pm

oke thanks voor jullie info

valentijn86

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

kennis van zaken is belangrijk

Bericht door George Fennes » do nov 15 2007 9:53 pm

Hoi Eleni, ik had een oud draadje nog even door zitten kijken en daarin opperde Evertfoto om een foto-doe clubje op te willen richten.
Misschien is het en idee om even contact met Evert op te nemen en alles goed door te spreken wat de mogelijkheden en beperkingen van de verschillende camera's zijn met hun respectieve objectieven.
Hetgeen je wil kopen heeft een waarde van vele duizenden euro's en het zou jammer zijn als je dingen gaat combineren die niet echt lekker op elkaar werken.
Je kan ook in Alkmaar naar Cameraland gaan en daar je vragen deponeren en je laten voorlichten over alles wat je wil weten.
Het zijn daar ook erg vriendelijke mensen die met raad en daad je bij zullen staan.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do nov 15 2007 11:02 pm

Als je zo graag je geld uit wilt geven kan ik je wel mijn rek. nummer geven hoor. Je hebt 0 verstand van lenzen en je wilt het hele toparsenaal van Nikon gaan aanschaffen? Sorry, maar dan kom je bij nog steeds niet echt serieus over.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Arabia
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Arabia » do nov 15 2007 11:08 pm

Opgezetfan schreef:Als je zo graag je geld uit wilt geven kan ik je wel mijn rek. nummer geven hoor. Je hebt 0 verstand van lenzen en je wilt het hele toparsenaal van Nikon gaan aanschaffen? Sorry, maar dan kom je bij nog steeds niet echt serieus over.
:shock: :shock: :shock: heerlijk!!

Groet'n
Lawrence
Woorden zeggen veel te vaak wat ik niet bedoel...

Matchless

Bericht door Matchless » do nov 15 2007 11:25 pm

Er zijn ook mensen die geen verstand van auto's hebben en niet boven de 100 km/u rijden, maar zich toch een dure sportauto kunnen veroorloven. Maakt toch niet uit. Als Valentijn een D3 wil kopen, maar er kennelijk nog niet helemaal in thuis is, kunnen wij hem helpen de juiste keuze te maken. Daar is dit forum toch voor ?

Als ik geld over had voor een D3, zou ik hem ook wel willen hebben. Ik weet alleen dat dit voor mij waarschijnlijk niet de juiste camera is i.v.m de DX cropfactor. Dus daarom zal ik waarschijnlijk een D300s gaan kopen (ik wacht nog een jaartje :lol: ).

Nu even mijn raad aan Valentijn: Verdiep je in de verschillen tussen de D3 en de D300. De levertijd zal nog even duren, maar laat je goed voorlichten, want de D3 is toch stukken duurder dan de D300. En inderdaad met jouw objectieven lijkt me de D300 een wat voor de hand liggende keus en voor het prijsverschil kun je dan een hoop leuk spul erbij kopen.

Succes.

Gesloten

Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”