Ongeacht of je kiest voor fruit of ramen, elk van de systemen zullen vast prima functioneren.
Over fruit kan ik geen mening geven, daar ik er geen ervaring mee heb.
Wat ik dan zeg zijn aannames en "van horen zeggen"
Een objectief antwoord op de vraag wat voor computer moet ik nemen, hangt voornamelijk af van wat je ermee doet en wat je budget is.
Wat ik lees in je bericht is dat je op zoek bent naar een niet veel eisend systeem, dus hoef je niet heel veel geld uit te geven.
je zou tegenwoordig zelfs kunnen kiezen voor een ChromeBook

Hoewel compatibiliteit daar ook weer een probleem kan vormen, met wat je mogelijkheden (/beperkingen) zijn.
Persoonlijk vind ik het prijsverschil tussen Apple en Windows machines nogal groot.
En ben je qua prijs en compatibiliteit vaak geneigd voor een Windows te kiezen.
Ook omdat je al Windows kent en dan weer iets nieuws moet en/of wil leren. (kan ook iets leuks zijn)
Als je iets simpels wil hebben kan je (niet oneerbiedig bedoeld) zo'n prefab Medion PC bij de Aldi kopen.
Je kan ze tegenwoordig zelfs direcht online kopen (
http://www.medion.com/nl/shop/" onclick="window.open(this.href);return false;) , maar ook bij de MediaMarkt.
Kan je je huidige monitor ed. houden en kan je weer een tijdje vooruit.
Of gewoon een keer een MediaMarkt binnen lopen en kijken, vragen, proberen en vergelijken. Kijken wat jij handig en fijn vind.
Hoeft niet perse een MediaMarkt te zijn, maar omdat ze daar bijna van alles hebben staan is het mooi vergelijken op één plek.
Je kan ook een Mac store binnen lopen en een MyCom oid.
(expres geen van de bovenstaande reacties gelezen, om uit de Apple/Windows discussie te blijven)