Zooo.......Wat nu Nikon ?

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Bericht door Patrick » ma jul 06 2015 11:08 pm

Dat weet ik allemaal natuurlijk ben. Ik zie de relatie met foto's in de bergen alleen niet zo Ben...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » ma jul 06 2015 11:15 pm

Ehhh, :huh: JUIST in de bergen!
Met die enorme contrasten, zeker als er wolkenluchten zijn, dan kun je met het blote oog vaak nauwelijks omhoog kijken, zo fel wit is dat. En om te voorkomen dat je een grote witte vlek ziet, moet je vaak terug in de belichting, maar dan wordt vaak je voorgrond weer te donker.
Toen ik de stap maakte van de D200 --> D700 zag ik al een enorme vooruitgang in DR. En met de overgang van de D700 --> D800E nog een keer een grote stap voorwaarts.
Maar zelfs nu nog, heb ik regelmatig opnames, vooral in de Alpen op flinke hoogte, daar kan de D800E het moeilijk aan.
Vervolgens zit ik in de nabewerking maar allerlei control points te zetten in de wolken en regel ik die wat terug in helderheid om overstralen te voorkomen. Maar dan nog ben ik niet helemaal content met het resultaat.

Naar mijn weten is er op dit moment niet iets veel beters dan de D800E (hooguit de D810) qua DR in combinatie met de hoge resolutie. :?:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jul 06 2015 11:18 pm

Waar Patrick op doelt met vergelijkbare sensor Sony versus Nikon is slechts een marginaal dynamisch verschil van 1/3 stop.
Niet iets om je daar druk over te maken:
http://www.dxomark.com/Cameras/Compare/ ... ___917_792" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Cyrus
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Cyrus » ma jul 06 2015 11:28 pm

De Sony A7R komt met 14,1EV héél dicht bij de 14,3EV van de D800E, fotofinish dus.... D810 "doet" 14,8EV. De A7RII zal dicht in de buurt van de D810 zitten, maar dat zal nog door metingen bevestigd moeten worden.

Maar inderdaad: de 36MP sensor van de D800, D810 en Sony A7R is ongeévenaard qua dynamisch bereik bij deze resolutie
Groeten,
Edwin

flickr - website

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » ma jul 06 2015 11:39 pm

M.a.w. dan schiet ik er niks mee op dus... :think: zou ik willen/kunnen overstappen
Voorlopige conclusie (?): op dit moment is er niet iets veel beters dan de D800E/810 qua DR?
Zeker niet als je kleiner/compacter/handzamer wil?!

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma jul 06 2015 11:51 pm

Welke objectieven sjouw je meestal de bergen op? Als we naar Sony kijken vanwege het voor jou erg belangrijke dynamisch bereik dan kan er zo'n beetje elk stuk glas op dat je bedenken kan, mits fullframe.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » ma jul 06 2015 11:55 pm

Ik neem vrijwel altijd mee:
  • -24-70mm zoom
    -60mm macro of soms zelfs de 200mm macro
    -105 of 135mm MF AI-s
En dat weegt nogal, zo bij elkander. :wink:

+ zonnekappen + CPLs + accus + GPS + statief + ... + ...

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma jul 06 2015 11:58 pm

Valt me nog mee eerlijk gezegd. Ik heb vroeger wel meer meegesleept. Meestal een of twee dagen, daarna wordt ik het zat en pak ik gerichter in.

Deze keer, ik zit volgende maand in het Salzkammergut in Oostenrijk, gaat de Fujifilm X-E2 met 10-24 f4 en iets als een 60mm macro mee de berg op. Gok ik, ik neem meer dan dat mee die kant op dus ik kan variëren. Volgens mij kom ik daar prima mee uit en het weegt beduidend minder dan een D700 met 24-70 f2.8...

John'47
Forumlid
Forumlid

Bericht door John'47 » di jul 07 2015 7:44 am

@Captainhook
Ik heb een D800e gehad en gebruik nu een D810, en de door jou veronderstelde verbetering is er wel degelijk en bovendien werkt het heel vanzelfsprekend. De manier waarop de camera contrasten lijkt mee te wegen is voor mij de grote verbetering gebleken. Je hebt er meestal geen omkijken meer naar. Mijn ervaring is niet zozeer in de bergen, maar wel met grote contrasten tussen lampen en donkere hoeken en tussen zon en diepe schaduw. Het geadverteerde verschil in scherpte tussen de 800e en de 810 vind ik niet de moeite, maar ik druk ook nooit af op enorme formaten.
Nikon D810, Sony RX1R II. 

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jul 07 2015 8:19 am

Zo verwonderlijk is dat niet, elke nieuwe generatie camera zal beter zijn dan zijn voorganger.
Maar dat geldt voor elk cameramodel van een ander merk evenzeer.
Interessant om juist dan de resultaten en testen van de op haar beurt weer nieuwere sensor van de laatste Sony A7R II te vergelijken.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » di jul 07 2015 9:02 am

Zit ik nog steeds met de vraag: als ik nou kwalitatief iets minstens even goed (liefst nog beter) dan de D800E wil, met al z'n heavy glaswerk erbij, EN lichter EN compacter...
Wat is er dan beschikbaar als alternatief?

Tot nu toe zie ik niks wat in de buurt komt. Ja, een D810, maar dat blijft even groot en zwaar. :problem:
M.a.w. weinig alternatieven voor m'n huidige Nikon gear. Of mis ik iets?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jul 07 2015 9:22 am

Ja, je mist iets.
Met je Nikon reflex ben je aangewezen aan het assortiment objectieven wat alleen op een Nikon past.
Dat zijn doorgaans objectieven met een sterker retrofocus ontwerp en zwaarder in bouw dan nodig. Hoewel een grote keus, toch beperkt.
Bij andere mirrorless camera's heb je een veel grotere keus om juist kleinere compacte lensjes eruit te pikken.
Als je bij Nikon dan kiest om juist meer compacte manuele objectieven te gebruiken bijv. de door jouw gebruikte 105 of 135mm AI(s) lens, heb je bij een Nikon reflex nogal wat moeite om snel en goed fatsoenlijk te kunnen scherp stellen met die manuele lenzen. Dat is bij andere camera's door zoiets als "focus peaking" een fluitje van een cent. Zelfs zodanig goed, dat dit simpele gegeven IMO reeds een dealbreaker kan zijn om überhaupt nog met Nikon verder te gaan.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » di jul 07 2015 9:27 am

@Lèon: ik heb geen moeite met scherpstellen hoor. :angel:

Ik zoek iets beters dan een D800E (vooral qua resolutie en DR) dat lichter en kleiner zou moeten zijn... Oh ja, en ik ben allergisch voor CA effecten van diverse soorten (ook duur Nikon) glaswerk. :)
En anderen gaven al aan dat qua DR er vrijwel niks is, beter dan een D800E/810. :roll:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jul 07 2015 9:48 am

CaptainHook schreef:@Lèon: ik heb geen moeite met scherpstellen hoor. :angel:
In het land der blinden is eenoog koning. :lol:
Als je alternatieve hulpmiddeltjes als focus peaking voor manuele scherpstelling niet hebt geprobeerd weet je niet beter.
Het ligt natuurlijk wel aan het soort onderwerpen. Voor een landschapje heb je tijd genoeg om met welke camera dan ook scherp te stellen.
Dus daar zit het hem dan niet in. Wil je ergens "straatfotografie" doen kom je met een Nikon echter al gauw slecht uit met kleinere compacte manuele lenzen.

Voor wat betreft dat dynamic range, zit je met de nieuwe Sony waar dit draadje de aanleiding voor is nu juist ook goed.
En qua scherpte onder minder gunstige lichtomstandigheden uit de hand ook. Want je kunt de jou geliefde 105 / 135mm AIs objectieven dan gewoon met vibratie reductie gebruiken. Die objectieven zijn echter niet vrij van CA / LoCA
Streef je dat na, heb je met zo'n Sony in ieder geval meer keus aan objectieven om die types eruit te kiezen die daar goed in zijn.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » di jul 07 2015 11:57 am

CaptainHook schreef:@Lèon: ik heb geen moeite met scherpstellen hoor. :angel:

Ik zoek iets beters dan een D800E (vooral qua resolutie en DR) dat lichter en kleiner zou moeten zijn... Oh ja, en ik ben allergisch voor CA effecten van diverse soorten (ook duur Nikon) glaswerk. :)
En anderen gaven al aan dat qua DR er vrijwel niks is, beter dan een D800E/810. :roll:
Even "out of the box" gedacht, is een (setje) Sigma Merrill camera('s) iets voor je? Link https://blaubacphoto.wordpress.com/tag/ ... 1-merrill/ en nog een link https://luminous-landscape.com/sigma-dp3-review/

Plaats reactie

Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”