lightroom en photoshop cc
- Yannic
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
lightroom en photoshop cc
Beste,
Ik heb gister een nieuwe ssd in mijn macbook pro gestopt van mid 2010. nu zit ik te twijfelen of ik een adobe cc lidmaatschap koop met Lightroom en photoshop. ik heb vorig jaar Lightroom 5 gekocht en was benieuwd wanneer ik die lidmaatschap koop dan die licentie kwijtraak van lr5 die ik in de winkel heb gekocht. Ik kan ook wel alleen voor fotoshop kiezen maar die cloud opslag is wel verleidelijk.
Yannic
Ik heb gister een nieuwe ssd in mijn macbook pro gestopt van mid 2010. nu zit ik te twijfelen of ik een adobe cc lidmaatschap koop met Lightroom en photoshop. ik heb vorig jaar Lightroom 5 gekocht en was benieuwd wanneer ik die lidmaatschap koop dan die licentie kwijtraak van lr5 die ik in de winkel heb gekocht. Ik kan ook wel alleen voor fotoshop kiezen maar die cloud opslag is wel verleidelijk.
Yannic
Nikon D7100 | Nikon D7000 | Nikon 50 mm af-s 1.8 | nikon 10.5 mm | Nikon 17-55 | Sigma 70-200 os | Nikon SB-700 | SB-900
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Re: lightroom en photoshop cc
Je LR5 license raak je niet kwijt, die heb je gekocht. Dat is de sleutel die bij het pakket zit. Je zult hem alleen niet meer gebruiken voor een nieuwere (cloud) versie van LR hebt. Maar je zou die LR5 license nog gewoon moeten kunnen gebruiken.
Ik denk zelfs dat LR5 naast de CC versie kan bestaan, maar daar ben ik na de laatste upgrade (die verving) niet 100% zeker van.
Ik denk zelfs dat LR5 naast de CC versie kan bestaan, maar daar ben ik na de laatste upgrade (die verving) niet 100% zeker van.
Spul waarmee je foto's maakt...
- Yannic
- Forumlid
- Contacteer:
Ik ga denk even contact opnemen met adobe om te vragen hoe dat zit, want ik ik heb volgens mij eerder hier voorbij zien komen. Waar werd aangegeven dat je die licentie dan juist wel kwijtraakt. maar wist dat niet meer zeker vandaar dat ik het vroeg.ReneG schreef:
Nikon D7100 | Nikon D7000 | Nikon 50 mm af-s 1.8 | nikon 10.5 mm | Nikon 17-55 | Sigma 70-200 os | Nikon SB-700 | SB-900
- ReneG
- Clublid
- Contacteer:
Het kan zijn dat de nieuwste versie van CC de oude vervangt (ik verwacht het niet, ik denk dat hij alleen CC versies vervangt). Maar over het kwijtraken van een gekochte licentie heb ik nog niets gehoord. Lijkt me ook sterk.
Je kunt overigens meen ik sowieso de CC versie langs de reguliere versie installeren als trial. Dus ik denk niet dat hij CC5 zal uninstallen of de license zal opheffen.
Je kunt overigens meen ik sowieso de CC versie langs de reguliere versie installeren als trial. Dus ik denk niet dat hij CC5 zal uninstallen of de license zal opheffen.
Indien je, net als ik, niet zo overtuigd ben van de Creative Cloud, dan raad ik je aan om LR6 te kopen.
Dit kan, of kon, gelukkig nog als upgrade van LR5, zie hier: https://www.adobe.com/be_nl/products/ca ... moid=KLXMI, staat als voorlaatste.
Klik op "kopen" en dan bij "Ik koop: Volledig" klik je op het pijltje vlak naast het woord "Volledig". De Upgrade zit 'verborgen' onder Volledig, als dat nog werkt natuurlijk!
Anders, is een Volledig best betaalbaar want voor € 131,99 heb je net geen 1 jaar abonnement op CC, die je € 12,09 x 12 maanden = € 145,08 kost...
Zo blijf je toch nog een beetje onafhankelijk, ook wanneer, zoals mij overkwam, de télékabel door een graafmachine (wegenwerken) werd doorgesneden, of de modem het laat afweten, of de server van de provider gehackt wordt, of voetbal op internet TV, of what ever...
Dit kan, of kon, gelukkig nog als upgrade van LR5, zie hier: https://www.adobe.com/be_nl/products/ca ... moid=KLXMI, staat als voorlaatste.
Klik op "kopen" en dan bij "Ik koop: Volledig" klik je op het pijltje vlak naast het woord "Volledig". De Upgrade zit 'verborgen' onder Volledig, als dat nog werkt natuurlijk!
Anders, is een Volledig best betaalbaar want voor € 131,99 heb je net geen 1 jaar abonnement op CC, die je € 12,09 x 12 maanden = € 145,08 kost...
Zo blijf je toch nog een beetje onafhankelijk, ook wanneer, zoals mij overkwam, de télékabel door een graafmachine (wegenwerken) werd doorgesneden, of de modem het laat afweten, of de server van de provider gehackt wordt, of voetbal op internet TV, of what ever...

- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
Ik lees nu drie dingen die ik niet goed begrijp:
1 - Welke verleidelijke cloud-opslag bedoel je, bij Adobe? Daar ben ik best benieuwd naar!
2 - Welk voordeel zou iemand ervaren om, tegelijk met een CC-abo op Ps en Lr 2015, óók nog de oudere Lr5 versie op de computer te hebben?
3 - "Onafhankelijk": ik weet zeker dat ik nog prima offline met Lr kan werken als ik een aantal weken geen internet zou hebben.
1 - Welke verleidelijke cloud-opslag bedoel je, bij Adobe? Daar ben ik best benieuwd naar!
2 - Welk voordeel zou iemand ervaren om, tegelijk met een CC-abo op Ps en Lr 2015, óók nog de oudere Lr5 versie op de computer te hebben?
3 - "Onafhankelijk": ik weet zeker dat ik nog prima offline met Lr kan werken als ik een aantal weken geen internet zou hebben.
Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
- JJG
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Wanneer je LR CC gebruikt download je de software gewoon en kan je daarmee offline werken. In het geval van geen verbinding met het wereldwijde web dan uiteraard geen toegang tot de Cloud ( als je dat bedoelde? )philippe schreef: Zo blijf je toch nog een beetje onafhankelijk, ook wanneer, zoals mij overkwam, de télékabel door een graafmachine (wegenwerken) werd doorgesneden, of de modem het laat afweten, of de server van de provider gehackt wordt, of voetbal op internet TV, of what ever...
Als ik je goed begrijp, beste JJG, dan maakt het niet uit of je al dan niet met Adobe CC verbonden bent om voluit te kunnen werken met LR6.JJG schreef:Wanneer je LR CC gebruikt download je de software gewoon en kan je daarmee offline werken. In het geval van geen verbinding met het wereldwijde web dan uiteraard geen toegang tot de Cloud ( als je dat bedoelde? )philippe schreef: Zo blijf je toch nog een beetje onafhankelijk, ook wanneer, zoals mij overkwam, de télékabel door een graafmachine (wegenwerken) werd doorgesneden, of de modem het laat afweten, of de server van de provider gehackt wordt, of voetbal op internet TV, of what ever...
Waarom dan al die moeite om een abonnement te hebben op Adobe CC, afgezien dat je eventueel wat cloud opslag ruimte zou hebben? Zou dan, buiten het feit dat je een Cloud voor een of andere redenen zou hebben, LR zo maar werken zonder internet aansluiting.
Stel nu, je hebt een CC abonnement en je betaald het netjes iedere maand, en om een of andere redenen val je zonder internet gedurende zeg maar 3 weken (heb ik meegemaakt tijdens een reportage in de Moyen Atlas in Marokko), dan zou alles gewoon door werken?
Omgekeerd dan, je hebt een CC abonnement, netjes maandelijks betaald, en de servers van Adobe met al de rimram erop vallen uit (een terreur aanslag), dan kunnen de abonnees gewoon doorwerken?
Als je dan de lijn door trekt, dan is dit abonnement gedoe gewoon bedoeld om de software die je, zoals gezegd, op jou eigen computer hebt staan, te MOGEN gebruiken.
M.a.w., Adobe bepaald dan, rechtstreeks (of onrechtstreeks) via een door jou betaald abonnement, wat je met een wel bepaalde inhoud op jou computer (in casu de geïnstalleerde LR6 software) al dan niet mag doen, vreemd...

Hieruit zou men kunnen concluderen dat Adobe niet kijkt naar jou gebruik van haar software op jou computer, maar alleen haar bankrekening in de gaten houd. En eens jou permanente betaal opdracht ophoud, Adobe dan in jou computer binnen komt om de LR6 'schakelaar' uit te zetten.
Blijft die software dan staan of haalt Adobe deze dan tegelijk weg?
Om het met een boutade te zeggen, ik koop liever mijn woonst dan het te huren, in beide gevallen ben je jou centen kwijt, maar bij aankopen hou je aan 't einde van de rit nog wel iets over en niemand bepaald wat je al dan niet doet...
Welkom in het nieuwe verdienmodel van software producenten.
Lease maatschappijen hebben dit concept al iets eerder bedacht
Ajuus
Emiel
Lease maatschappijen hebben dit concept al iets eerder bedacht

Ajuus
Emiel
WEBsite: https://docs.com/emiel-stroeve
- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
@philippe: waarom stel je al die vragen aan gebruikers van Lr & Ps CC als je hoe dan ook niet van plan bent om er zelf in te stappen?
Om ze ervan te overtuigen dat ze een verkeerde keus gemaakt hebben?
Dat gaat je niet lukken, maar dat wist je toch al.
P.S.: je slaat de plank mis over de werking, de kosten en de voor- en nadelen. Dat jij het niet weet is niet erg, maar dit topic zal bijvoorbeeld gelezen worden door mensen die zich op mogelijkheden oriënteren. Omdat jij over fotografie wel e.e.a. te doceren hebt zullen die je tekst mogelijk aandachtig lezen en dus fout worden voorgelicht. Laat je niet leiden door misplaatste vooroordelen.

P.S.: je slaat de plank mis over de werking, de kosten en de voor- en nadelen. Dat jij het niet weet is niet erg, maar dit topic zal bijvoorbeeld gelezen worden door mensen die zich op mogelijkheden oriënteren. Omdat jij over fotografie wel e.e.a. te doceren hebt zullen die je tekst mogelijk aandachtig lezen en dus fout worden voorgelicht. Laat je niet leiden door misplaatste vooroordelen.
Laatst gewijzigd door JaapV op vr jul 10 2015 9:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Jaap
-
- Forumlid
Jongens wat een spookverhalen. Even voor de duidelijkheid: een doos met Lightroom is een licentie voor gebruik van een versie (dus er is geen verplichting m.b.t. upgrades). Het is een levenslange licentie, maar je bent niet de eigenaar van de software. In geval van Creative Cloud is de licentie versie onafhankelijk en beperkt tot de duur van het lidmaatschap. Naast deze beperkte licentie heb je als gebruiker het recht op een aantal online services voor het delen van content met andere gebruikers en/of met andere devices.
De Creative Cloud applicaties kunnen op meerdere machines worden geïnstalleerd, maar activatie is beperkt tot 2 (gelijktijdig). Het is platform onafhankelijk, dus zowel Mac als Windows. Na initiële activatie is er een controle ping, eenmaal in de 30 dagen. Indien niet mogelijk, krijg je een periode van 7 dagen om alsnog online te gaan en deze ping te laten uitvoeren.
Terug naar de initiële vraag, Je perpetual (doos) versie van Lightroom zal niet worden vervangen door een Creative Cloud versie en zal ernaast staan. Aanschaf van een Creative Cloud membership heeft geen invloed op je eerdere licentie, die was immers al "levenslang".
De Creative Cloud applicaties kunnen op meerdere machines worden geïnstalleerd, maar activatie is beperkt tot 2 (gelijktijdig). Het is platform onafhankelijk, dus zowel Mac als Windows. Na initiële activatie is er een controle ping, eenmaal in de 30 dagen. Indien niet mogelijk, krijg je een periode van 7 dagen om alsnog online te gaan en deze ping te laten uitvoeren.
Terug naar de initiële vraag, Je perpetual (doos) versie van Lightroom zal niet worden vervangen door een Creative Cloud versie en zal ernaast staan. Aanschaf van een Creative Cloud membership heeft geen invloed op je eerdere licentie, die was immers al "levenslang".
- ReneG
- Clublid
- Contacteer:
Je vergeet een paar dingen, en het gaat ook niet om die cloud opslag. Wat je er extra bij krijgt:philippe schreef:... dan maakt het niet uit of je al dan niet met Adobe CC verbonden bent om voluit te kunnen werken met LR6.
Waarom dan al die moeite om een abonnement te hebben op Adobe CC, afgezien dat je eventueel wat cloud opslag ruimte zou hebben? Zou dan, buiten het feit dat je een Cloud voor een of andere redenen zou hebben, LR zo maar werken zonder internet aansluiting. Stel nu, je hebt een CC abonnement en je betaald het netjes iedere maand, en om een of andere redenen val je zonder internet gedurende zeg maar 3 weken (heb ik meegemaakt tijdens een reportage in de Moyen Atlas in Marokko), dan zou alles gewoon door werken? Omgekeerd dan, je hebt een CC abonnement, netjes maandelijks betaald, en de servers van Adobe met al de rimram erop vallen uit (een terreur aanslag), dan kunnen de abonnees gewoon doorwerken?
- Photoshop CC (en dat is als je het kunt gebruiken zeker de moeite waard, en voor da geld krijg je die capabilities niet. Of niet legaal tenminste).
- Updates en nieuwe features die je niet krijgt in LR6 en waar je anders voor moet upgraden.
- Een aantal extra als een grote font library etc (die ik eerst dacht niet nodig te hebben maar nu toch regelmatig gebruikt).
- En nog wat kleinigheden.
Verder houdt je software er niet helemaal mee op als je stopt met het abonnement. Photoshop idd. wel, maar LR blijft in beperkte vorm werken. Je kunt geen foto's meer bewerken maar je kunt nog gewoon bij je libraries, foto's exporteren naar JPEG etc. Ook als je niet betaald, zolang je je (dan gratis) account maar aanhoudt.
Het is een verdienmodel. Je bindt klanten voor langere tijd aan je qua betalen, in plaats van dat ze eenmalig betalen en die (op een gegeven moment oudere) versie blijven gebruiken. Winst dus bij mensen die dat voorheen deden. En ook een beetje winst omdat die mensen ook hun Photoshop (CC) keurig geregistreerd hebben in plaats van ergens "gratis" van het net te plukken.
Voor dat Photoshop betaal je ook nog een beetje, want in dit model is de gebruiker die voorheen keurig bij elke nieuwe versie de upgrade aanschafte iets duurder uit per jaar. Maar daar krijg je dus ook een en ander voor terug, waaronder functies die de standalone versie niet heeft.
Ik ben ook nog niet helemaal overtuigd. De extra's die de cc versie biedt heb ik niet persé nodig, denk ik en het idee elke maand een tientje over te moeten maken in plaats van zelf te kunnen beslissing of en wanneer ik investeer in een nieuwe versie voelt ook wat "benauwend" aan.
Toch zit ik er wel aan te denken, zeker als er binnenkort misschien toch een nieuwe computer komt.
Voor dat Photoshop betaal je ook nog een beetje, want in dit model is de gebruiker die voorheen keurig bij elke nieuwe versie de upgrade aanschafte iets duurder uit per jaar. Maar daar krijg je dus ook een en ander voor terug, waaronder functies die de standalone versie niet heeft.
Ik ben ook nog niet helemaal overtuigd. De extra's die de cc versie biedt heb ik niet persé nodig, denk ik en het idee elke maand een tientje over te moeten maken in plaats van zelf te kunnen beslissing of en wanneer ik investeer in een nieuwe versie voelt ook wat "benauwend" aan.
Toch zit ik er wel aan te denken, zeker als er binnenkort misschien toch een nieuwe computer komt.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
- ReneG
- Clublid
- Contacteer:
Als je alleen van LR uitgaat wel ja. Aan de andere kant, mensen die voorheen photoshop moesten upgraden zijn juist veel goedkoper uit (en al helemaal als je zowel Photoshop als LR had). En laten we ook wel wezen, de meeste mensen upgraden hun LR volgens mij voorheen vaak ook wel omdat de kosten van de upgrade voor LR ook niet zo bijzonder hoog waren. En voorheen had men vaak slechts één van de 2 pakketten (Bridge en Photoshop óf LR) om de kosten nog enigzins te drukken. Maar nu heb je als fotograaf alle tools, je hebt altijd direct de nieuwste features en het is volledig legaal, inclusief support. Die support heb ik ook al een keer gebruikt. Ik vind dat persoonlijk wel een prettig idee...jfbat schreef:Voor dat Photoshop betaal je ook nog een beetje, want in dit model is de gebruiker die voorheen keurig bij elke nieuwe versie de upgrade aanschafte iets duurder uit per jaar.
Ik ben overigens ook niet onverdeeld gelukkig met dit model, want het is een soort koppelverkoop. Ik heb liever een keuze. Maar in dit geval komt het mij goed uit omdat ik vind dat LR en Photoshop elkaar zeer goed aanvullen. En meer verdiensten betekent ook dat Adobe meer kan investeren in nieuwe features etc. Ik heb ook de indruk dat er tegenwoordig steeds meer en sneller nieuwe features bijkomen, maar dat kan een indruk zijn.
En dat vind ik de +/- 150 euro per jaar dan wel waard, ik had voorheen voor dit alles vele factoren meer moeten betalen. En ik ben net hypocriet genoeg om daar gebruik van te maken.

Het was nooit mijn bedoeling om CC gebruikers te overhalen, zij hebben immers al een beslissing genomen, evenmin waste mijn bedoeling om kandidaat gebruikers, zij het CC of lifetime licence, hun beslissing te beïnvloeden, zeker niet.JaapV schreef:@philippe: waarom stel je al die vragen aan gebruikers van Lr & Ps CC als je hoe dan ook niet van plan bent om er zelf in te stappen?![]()
Allen hebben 30 jaar zelfstandig fotograaf zijn mij de harde les geleerd om zo veel mogelijk onafhankelijk te zijn (binnen de grenzen van het mogelijke), en, zonder belerend te willen zijn, deze met jullie te delen, vooraleer dat allemaal verloren gaat...
Neen hier pleit ik niet om in een gesloten commune alles zelf te produceren, maar een zekere ongebondenheid en een vleugje anarchie kan zeker geen kwaad.
Ontegensprekelijk zal het individu altijd afhankelijk zijn van wat een 'ander' voor hem maakt of doet. Wat het individu wel kan is om dat een beetje te begrenzen.
Om een heel klein voorbeeldje te geven uit het niet zo ver verleden: E6 processing.
Na enkele jaren ben ik beginnen inzien dat zelf kleuren diafilm ontwikkelen twee interessante voordelen had:
- ik had zelf vat op de kwaliteit, ik inspireerde me op de strenge KODAK Q-lab voorschriften (en ging na eentijdje daarop variëren en eindigde met het zelf aanmaken van sommige, niet alle, van de chemicaliën, vond ik leuk).
- ik kon een schepere service bieden aan m'n klanten, op z'n minst wat de timing betrof, ik kon 's nachts ontwikkelen en 's anderendaags vroeg leveren...
Onder andere daarvoor beheerde ik zelf mijn stock wat gebruiksgoederen betrof, en was zo minder afhankelijk van toeleveranciers. Die leveranciers hielden in stock wat zijn het beste verkochten an wat hen het meeste opbracht, nogal vanzelfsprekend. Alleen kwam dat niet altijd overeen met wat ik, en sommige van m'n professionele colleges, nodig hadden.
Een klein voorbeeldje, de E-6 chemicaliën waren meestal niet voorradig, soms moet ik 2 weken wachten, idem voor de Polaroid sheet film (54).
Dus deed ik het zelf en zorgde voor de nodige rotatie.
Nu trek ik die lijn door naar het digitale, en zie soms net dezelfde dingen gebeuren, dus die anticipeer ik ook maar...