Dag mensen
Zoals belooft zou ik erop terug komen.
Op de batterijgrip staat beschreven dat deze geschikt is voor een Nikon D5200. Tijdens een live chat met een medewerker van Nikon is gebleken dat Nikon geen batterijgrip op de markt heeft gebracht voor de D5200. Toch staat de naam Nikon er wel op. Maar dit ff terzijde.
Ik heb de batterij grip open geschroefd en het e.e.a. eens nader bekeken. Op zich best wel spannend zeker als men in de elektronica die er mee gemoeid gaat geïnteresseerd is.
Ik ben met een Multimeter gaan meten. Ben tot de conclusie gekomen dat de accu spanning niet 1 op 1 wordt doorgegeven aan de uitgang van de batterijgrip maar elektronisch wordt doorgegeven. Als men 2 accu's plaatst worden deze gemonitord door de elektronica. Als de werkspanning van accu 1 te ver daalt, zal de elektronica ervoor zorgen dat er wordt overgeschakeld naar de 2e accu.
Bedenk wel ... beide accu's worden belast door de elektronica. Dus ... op langere termijn zullen beide accu's leeg getrokken worden door de elektronica. Omdat elke accu zijn eigen stukje elektronica als monitor heeft. Het is dus een must om de accu's te verwijderen als deze langere tijd niet gebruikt worden.
De elektronica die daarvoor zorgt is een stroom verbruiker welke de accu na een geruime tijd leeg trekt. Aangezien de elektronica geen grote stroom verbruiker is, en dus de stroom naar alle waarschijnlijkheid een aantal milliampère zal zijn wellicht micro ampère (lager) De snelheid van het leegtrekken hangt van de kwaliteit van de elektronica af. In mijn geval wordt een accu na ruim 2 weken leeg getrokken bij niet gebruik.
Het exacte stroom verbruik heb ik niet gemeten daar ik dan kabels moet gaan doorknippen. Dit is een optie waar ik niet gauw voor kies.
Verders bevreemd mij het volgende,
Ik heb 1 accu gebruik met de volgende gegevens:
Spanning 7.2 Volt
Ampère: 1230 mA
Echter de gemeten spanning komt uit op 8.19 Volt belast.
Dit is dus bijna 1 Volt hoger dat wat er op de accu beschreven staat.
Ik heb gemeten 8.19 Volt min 7.2 Volt = 0.99 Volt.
Nu vraag ik mij af waar deze spanning vandaan komt.
Bij de originele accu welke bij de camera werd geleverd staat 7.4 Volt. en daar meet ik een spanning van 7.31 Volt welke dus nauwkeuriger is en zou het rekensommetje met als uitkomst 7.2 Volt wel kloppen.
Beide accu's zijn van Nikon en geschikt voor een D5200. Maar ik heb nog nooit mee gemaakt dat een accu zoals beschreven meer spanning levert dan op de accu zelf staat beschreven. Aangezien ik deze accu vanaf het begin heb gebruik en met deze accu de camera kapot is gegaan vraag ik mij nu af of het te wijten is aan de hogere spanning van de gebruikte accu.
Als beide accu's geplaatst worden blijft de spanning toch op de 8.19 Volt staan. Dit zou beteken dat de elektronica keurig zijn werk doet waarvoor het gemaakt is. Het is een goedkope baterijgrip en zeker niet te vergelijken met een duurdere grip maar voldoet aan mijn behoefte.
Graag hoor ik van jullie !!
Tevens ben ik verder op onderzoek gegaan betreffende de ontspanknop van de batterij grip. Ik heb geconstateerd dat de ontspanknop volledig los staat van alle elektronica als ook de accu. Hier betreft het dus wel om een 1 op 1 aansluiting welke gelijk is aan een bekabelde remote afstandsbediening.
Ik heb deze via de bijgeleverde kabel aangesloten. De camera wordt zonder verdere problemen geactiveerd.
Ik heb eens mijn gedachtegang laten gaan over een batterijgrip. Als ik het goed heb is deze driedelig.
1) Meer stabiliteit bij het vasthouden van de camera
2) Het gebruik van 2 accu's gelijke tijd
3) Extra ontspanknop
Aangezien men met 1 accu een aantal honderden foto's kan schieten, heb ik besloten om de schacht te demonteren. Hierdoor wordt de accu niet meer belast door de elektronica van de batterijgrip en, waar het mij uiteindelijk om draaide, heeft men toch de meerwaarde van stabiliteit van de camera als ook de extra ontspanknop voor het verticaal fotograferen. De accu zit standaard in de camera geplaatst en is gesloten door het klepje. De batterijgrip zit weer gemonteerd op de camera waarbij aangepaste antislip dopjes op de grip zijn gemonteerd zodat deze stevig vast zit tegen de behuizing van de camera
Ik ben ervan bewust dat de garantie van de batterij grip door mijn handelen verlopen is. Ik wilde antwoorden hebben op mijn vragen hetgeen ik nu ook verkregen heb. De grip koste maar een aantal tientjes en is zonder problemen weer in de originele staat terug te brengen.
Hopelijk heb ik mijn verhaal een beetje begrijpelijk uitgelegd.
Mtvrgrt kees