Oost-Kazachstan
- JvdKooij
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Oost-Kazachstan
Vincent,
ook jij mag je commentaar geven hoor, zoals ik al tegen Erik zei, ik kan goed met kritiek omgaan zolang die onderbouwd is.
en landschappen forograferen is inderdaad niet mijn specialiteit (voor zover ik die heb trouwens)
ook jij mag je commentaar geven hoor, zoals ik al tegen Erik zei, ik kan goed met kritiek omgaan zolang die onderbouwd is.
en landschappen forograferen is inderdaad niet mijn specialiteit (voor zover ik die heb trouwens)
Groetjes,
Jaap
Jaap
Ehhh, ff voor de duidelijkheid; mijn op-/aanmerkingen zijn op verzoek van de TS zelf hoor.djunclesam schreef:Ben benieuwd hoe TS beoordeeld wil worden hier.
Enne, als je je afvraagt HOE iemand beoordeeld wil worden, dan is het geen (objectief) beoordelen meer... dan worden het MeLikeTooVeryFunnyClickHereToBePopular reacties a la gezichstboek...

-
- Clublid
- Contacteer:
Was ook geen reactie op jou maar als vraagstelling vóór het geven van mijn eigen meningCaptainHook schreef:Ehhh, ff voor de duidelijkheid; mijn op-/aanmerkingen zijn op verzoek van de TS zelf hoor.

Soms laten mensen ook vakantie foto's zien gewoon om te laten zien hoe mooi het ergens was en niet met de insteek om fototechnisch beoordeeld te worden. Daar heb ik al vaker 'ruzie' over gekregen maar TS kennende was de kans op dat laatste niet zo groot

Laatst gewijzigd door Vincent op ma jul 13 2015 11:32 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Fin.
- JvdKooij
- Forumlid
- Contacteer:
Heren, Heren
Vanavond krijgen jullie beiden de nef bestanden en wat mij betreft mogen jullie foto's gewoon in dit draadje erbij geplaatst worden met commentaar en dergelijke.
kunnen we er allemaal wat van leren volgens mij.

Vanavond krijgen jullie beiden de nef bestanden en wat mij betreft mogen jullie foto's gewoon in dit draadje erbij geplaatst worden met commentaar en dergelijke.
kunnen we er allemaal wat van leren volgens mij.
Groetjes,
Jaap
Jaap
- Saskia Janssen
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
leuk om eens wat van zo'n land te zien!
Die laatste lijkt wel in de grand canyon te zijn gemaakt
Die laatste lijkt wel in de grand canyon te zijn gemaakt

Ik heb de NEFs van Jaap ontvangen en op zijn verzoek er wat mee 'gedaan'.
Eerste wat me opviel is gebrek aan scherpte. Of dat door het gebruikte objectief komt of door de combinatie met de camera c.q. beperkte lichtomstandigheden kan ik niet 1-2-3 zeggen.
Ok, #1. Volgens de EXIF is deze opname 20s belicht. Dat is ook wel te zien aan het feit dat de sterren al beginnen te strepen.
Jaap gaf aan dat het donker was, maar nog wel enigszins licht. M.a.w. dat mag wel wat meer drama hebben. Heb wat meer nachtelijk gevoel erin gebracht.

DSC_8433 by Erik Haak, on Flickr
Eerste wat me opviel is gebrek aan scherpte. Of dat door het gebruikte objectief komt of door de combinatie met de camera c.q. beperkte lichtomstandigheden kan ik niet 1-2-3 zeggen.
Ok, #1. Volgens de EXIF is deze opname 20s belicht. Dat is ook wel te zien aan het feit dat de sterren al beginnen te strepen.
Jaap gaf aan dat het donker was, maar nog wel enigszins licht. M.a.w. dat mag wel wat meer drama hebben. Heb wat meer nachtelijk gevoel erin gebracht.

DSC_8433 by Erik Haak, on Flickr
Laatst gewijzigd door CaptainHook op ma jul 13 2015 11:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
#2.
Hier is maximaal telebereik gebruikt zo te zien. En dat merk je goed. Beeld is niet scherp; waarschijnlijk trillende luchtlagen (?)
Geprobeerd de bergen op de achtergrond zoveel mogelijk op te halen en diverse vlekken weg te poetsen (niet alles):

DSC_8854 by Erik Haak, on Flickr
Uiteraard is het verschil redelijk 'sterk' in vergelijking met de originele geposte exemplaren. Heb ik vooral gedaan om te laten zien hoe een paar minuten nabewerking al een groot verschil kan maken.
Hier is maximaal telebereik gebruikt zo te zien. En dat merk je goed. Beeld is niet scherp; waarschijnlijk trillende luchtlagen (?)
Geprobeerd de bergen op de achtergrond zoveel mogelijk op te halen en diverse vlekken weg te poetsen (niet alles):

DSC_8854 by Erik Haak, on Flickr
Uiteraard is het verschil redelijk 'sterk' in vergelijking met de originele geposte exemplaren. Heb ik vooral gedaan om te laten zien hoe een paar minuten nabewerking al een groot verschil kan maken.

- ATOR
- Clublid
- Contacteer:
Wat een geweldige, afwisselende en superweidse uitzichten had je op deze reis zeg. Wat een mooi land!
Ik dacht dat het een klein landje was maar met net zoveel mensen als in Nederland hebben ze daar meer ruimte dan heel West-Europa
Ik dacht dat het een klein landje was maar met net zoveel mensen als in Nederland hebben ze daar meer ruimte dan heel West-Europa

- Etienne2
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Adembenemend.
Mvg.
Mvg.
http://www.fotografie-etienne.be" onclick="window.open(this.href);return false;
#3.

DSC_8893 by Erik Haak, on Flickr
Dit is overigens juist weer een zeer scherpe en strakke opname. M.a.w. het kan dus wel.
Blijkbaar levert het 20mm objectief vol open niet zulke scherpe foto's, terwijl deze, op f/13, wel strak is.
Hier heb ik met opzet geen sensorvlekken weggewerkt. Dan valt vooral op hoeveel het er zijn en dat juist in zo'n strakke blauwe lucht ze erg opvallen.
Bij deze foto is er niet zoveel bijzonders gewijzigd; iets meer kleuraanpassing dan het origineel. Lastige bij zoiets is, dat ik niet kan putten uit mijn herinnering daar ter plaatse qua beleving/kleur(intensiteit).

DSC_8893 by Erik Haak, on Flickr
Dit is overigens juist weer een zeer scherpe en strakke opname. M.a.w. het kan dus wel.

Hier heb ik met opzet geen sensorvlekken weggewerkt. Dan valt vooral op hoeveel het er zijn en dat juist in zo'n strakke blauwe lucht ze erg opvallen.
Bij deze foto is er niet zoveel bijzonders gewijzigd; iets meer kleuraanpassing dan het origineel. Lastige bij zoiets is, dat ik niet kan putten uit mijn herinnering daar ter plaatse qua beleving/kleur(intensiteit).

Bij deze foto is goed te zien dat er veel meer info in de lucht zit. Nadeel is wel dat je dan ook de sensorvlekken beter gaat zien...
De lichtspeling vind ik wel fraai hier, juist die lichte plek aan de rechterkant geeft een fraai verloop.
Het busje in het midden heb ik een klein beetje qua helderheid en contrast opgelicht, zodat 'ie een klein beetje meer opvalt.
De overgang tussen lucht en de horizon behoeft nog wat meer (nettere) afwerking en (uiteraard) sensor vlekken wegwerken.
Ik wilde in eerste instantie dit beeld croppen, zodat het busje wat meer naar rechtsvoor zou verhuizen, maar dan verlies je die fraaie lichte tint in de lucht.

DSC_9475 by Erik Haak, on Flickr
Nog een opmerking wat betreft de bewerking van de lucht; het is natuurlijk altijd afhankelijk van hoe je het jezelf kunt herinneren (of wil herinneren). Zo weet ik uit eigen ervaring dat als je b.v. de hele vakantie een polariserende zonnebril hebt opgehad, je de luchtpartijen heel anders herinnert dan iemand zonder een polariserende zonnebril op...
Bij deze foto is goed te zien dat er veel meer info in de lucht zit. Nadeel is wel dat je dan ook de sensorvlekken beter gaat zien...

De lichtspeling vind ik wel fraai hier, juist die lichte plek aan de rechterkant geeft een fraai verloop.
Het busje in het midden heb ik een klein beetje qua helderheid en contrast opgelicht, zodat 'ie een klein beetje meer opvalt.
De overgang tussen lucht en de horizon behoeft nog wat meer (nettere) afwerking en (uiteraard) sensor vlekken wegwerken.
Ik wilde in eerste instantie dit beeld croppen, zodat het busje wat meer naar rechtsvoor zou verhuizen, maar dan verlies je die fraaie lichte tint in de lucht.

DSC_9475 by Erik Haak, on Flickr
Nog een opmerking wat betreft de bewerking van de lucht; het is natuurlijk altijd afhankelijk van hoe je het jezelf kunt herinneren (of wil herinneren). Zo weet ik uit eigen ervaring dat als je b.v. de hele vakantie een polariserende zonnebril hebt opgehad, je de luchtpartijen heel anders herinnert dan iemand zonder een polariserende zonnebril op...

- JvdKooij
- Forumlid
- Contacteer:
lucht is mooi Erik.
Wel vind ik de onderkant nu iets te donker.
De foto is 's morgens vroeg gemaakt.
overigens heb ik bij het maken van de foto de achtergrond in de gaten gehouden, dat het lijnenspel daar klopt en verder geen rekening gehouden met de bus.
Wel een goede opmerking over het objectief, dat had ik net voor de vakantie aangeschaft en verder nog niet geprobeerd maar diafragmeren is dus wel noodzaak.
Leuk om jouw bewerkingen te zien
Wel vind ik de onderkant nu iets te donker.
De foto is 's morgens vroeg gemaakt.
overigens heb ik bij het maken van de foto de achtergrond in de gaten gehouden, dat het lijnenspel daar klopt en verder geen rekening gehouden met de bus.
Wel een goede opmerking over het objectief, dat had ik net voor de vakantie aangeschaft en verder nog niet geprobeerd maar diafragmeren is dus wel noodzaak.
Leuk om jouw bewerkingen te zien

Groetjes,
Jaap
Jaap
- Richard
- Serverbeheerder
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Die lucht is een wereld van verschil
Inderdaad hoe bepaal je de juiste voorgrond kleur.

Inderdaad hoe bepaal je de juiste voorgrond kleur.
Met vriendelijke groet,
Richard
Richard
-
- Forumlid
Een prachtig gebied speciaal voor groothoek freaken. 

- ATOR
- Clublid
- Contacteer:
Een aantal van de foto's van de serie hebben erg veel magenta en blauw. Als je overal een grijskaartje had meegeschoten zou het veel eenvoudiger zijn om de serie een meer coherente look te geven.
Ik zou meer voor zoiets gaan:

Ik zou meer voor zoiets gaan: