Volgende maand ga ik op vakantie in Duitsland en neem uiteraard mijn camera's mee (D7100, D3100). Tijdens mijn vakantie ga ik voornamelijk fietsen (mountainbike) en wandelen, naast deze bezigheden ga ik nog enkele kastelen bezoeken waaronder Burg Eltz. Nu heb ik voor het 'gewone' werk alleen maar mijn 35mm f1.8 opjectief die dan op mijn D3100 gaat, maar heb dan alleen mijn 70-300mm voor mijn D7100. Hiertussen mis ik een groothoekzoom met/of eventueel een zoomlens. Dit is dan voornamelijk voor landschap, interieur, en misschien nog een beetje nachtfotografie.
Om nu maar even hard op te denken met wat ik allemaal zo al in mijn hoofd heb zitten...
Tokina AT-X 11-16mm F2.8 PRO DX II tezamen met Nikkor 24-70mm F2.8. Deze zijn beide 77mm filterdraad, dus hoef dan maar 1 keer de filters aan te schaffen.
Tokina AT-X 11-20mm F2.8 PRO DX tezamen met Nikkor 24-70mm F2.8, voor deze setup moet ik dus twee verschillende filters kopen omdat de Tokina 88mm in doorsnee is.
Tokina AT-X 11-16mm F2.8 tezamen met Nikkor AF-S 17-55mm f/2.8G IF-ED DX, hier ook voor beide het filterdraad op 77mm en de Nikkor is goedkoper.
Andere kandidaat voor de standaard zoom is de Tamron AF SP 24-70 F2.8, deze is 82mm en daar zal ik dan ook weer aparte filters voor moeten aanschaffen.
Mijn budget is momenteel ruim voldoende voor dit alles, en een groothoekzoom heeft voor mijn vakantie meer voorang dan een standaard zoomlens maar lijkt mij zeker niet overbodig. Het is best veel geld dat weet ik, maar vroeg of laat ga ik een van deze objectieven toch binnenhalen omdat ik ze voor mijn werk ook ga gebruiken (heb afgelopen tijd ook al sterk aanwezige NAS

Wat tips, hints om mij de juiste richting in te sturen maken jullie mij zeer happy mee