welke snelheid geheugenkaart?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
CaptainHook

Re: welke snelheid geheugenkaart?

Bericht door CaptainHook » wo jul 15 2015 8:23 pm

Roepen dat Kingston, Transcend, Sandisk of whatever plots een slecht merk zou zijn, is weer het bekende broodje-aap-geruchten-ik-heb-het-op-internet-gelezen-verhaal. :silent:

De genoemde namen behoren tot de meest verkochte merken. Op zich is het dan logisch dat daar ook meer slechte verhalen over te vinden zijn. Procentueel gezien is de uitval ongeveer uniform.

Vergeet echter niet dat er ook steeds meer fake geheugenkaartjes op de markt zijn.
Ook Kingston wordt veelvuldig vervalst.
En dan gebeurt het vooral dat hoge capaciteitskaartjes in werkelijkheid veel minder capaciteit 'bevatten'. En dat gaat dus pas fout als een bepaalde hoeveelheid data is geschreven. :!:

http://www.kingston.com/en/support/product_verification" onclick="window.open(this.href);return false;
https://thecounterfeitreport.com/produc ... Cards.html" onclick="window.open(this.href);return false;
bekend is b.v. het verhaal dat 64GB producten tot aan 8GB correct functioneren en daaroverheen niet meer. :!:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo jul 15 2015 8:52 pm

Er zijn toch echt wel wat mindere kaarten op de markt met problemen, zonder dat het fake is.

Onderwerp een nieuw kaartje altijd aan een "stresstest" voordat je die daadwerkelijk gaat gebruiken voor "echte" opnamen. Rolt een slecht kaartje er zo uit.
Dat is continue opnamen maken in de hoogste snelheid van de camera, camera aan, camera uit, camera aan, RAW met JPG, zonder JPG, alleen JPG en misschien wel 200 opnamen maken als een mitrailleur. Dan vallen minder goede kwaliteit kaartjes direct door de mand.

Controleer de opnamen erna wel op de PC of je ze daadwerkelijk kunt openen. Corrupte bestanden geven foutmeldingen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Robert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Robert » wo jul 15 2015 9:37 pm

Kijk in je handleiding van je camera welke kaarten er getest en goed bevonden zijn.
Transcend staat er niet bij.
groeten Robert

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » wo jul 15 2015 10:23 pm

Dat is waar.
Maar het is ook waar dat handleidingen al verouderd zijn op het moment dat je de camera koopt. En in de handleiding die ik net van Nikon gedownload heb is pagina 434 e.v. ("goedgekeurde geheugenkaarten") niet anders dan in mijn gedrukte exemplaar van 3 jaar geleden.

Je zou toch verwachten dat voortschrijdende inzichten (als gevolg van nieuwere geheugenproducten) hun weerslag krijgen in nieuwere versies van handleidingen... :think:

Overigens zou Nikon zonder al te veel kosten best af en toe de eigenaren per email op de hoogte kunnen stellen van deze (en andere) voortschrijdende inzichten.
Laatst gewijzigd door JaapV op do jul 16 2015 1:21 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Robert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Robert » wo jul 15 2015 10:26 pm

Helaas worden de handleidingen op dat gebied niet actueel gehouden.
En er zijn ongetwijfeld veel meer goede geheugenkaartjes dan de vermelde.
Maar waarom zou je een ander merk kiezen als je twijfelt?
groeten Robert

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » wo jul 15 2015 10:54 pm

Er staan verscheidene merken in, maar ook verscheidene types per merk. De titel in de handleiding is "goedgekeurde geheugenkaarten". Niet "goedgekeurde merken van geheugenkaarten". Van elk merk staat specifiek een aantal types genoemd. Niet alle types.
Ik heb destijds voor mijn D90 al eens getwijfeld of ik een bepaald type wel zou gebruiken. Het merk (Sandisk) stond in de lijst, maar het type niet. Het was een nieuwer type. Helaas weet ik niet meer welk.
Het heeft overigens geen probleem opgeleverd in het gebruik.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » wo jul 15 2015 11:10 pm

Het is zelfs nog sterker:
De in de handleidingen (die al jaaaaaaren oud zijn) opgesomde modellen zijn vaak specifieke types, die anno nu niet eens meer leverbaar zijn!

Techniek schrijdt voort! Van iedere fabrikant c.q. gerelabeld product komen continu nieuwere, verbeterde (?) types op de markt, en de vorige types belanden gelijk in de uitverkoop... :think:
Het gaat er gewoon om dat je niet kunt roepen merk X is altijd slecht of merk Y is altijd goed. Want ook daar zit veel spreiding. Dat gebeurt nou eenmaal met massaproducten.

Er is trouwens een goed tooltje om flash memory te testen op integriteit:
http://www.heise.de/download/h2testw.html" onclick="window.open(this.href);return false;
dit tooltje wordt veel gebruikt om memory cards/sticks op rottigheid te testen en/of valse exemplaren te ontmaskeren. :idea:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do jul 16 2015 12:46 am

De gebruiksaanwijzingen van een Nikon camera kunnen dan wel verouderd zijn in de opgave van geheugenkaarten, op de website van Nikon wordt het wel degelijk (redelijk) up-to-date gehouden welke kaarten voldoen.

Kies je camera: https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... a_id/61518" onclick="window.open(this.href);return false;

Als voorbeeld mijn D700. De handleiding vermeld niet meer dan maximaal 8 GB (voor Sandisk en Lexar).
De lijst bij Nikon op de website gaat tot 64 GB
Vriendelijke groet, Léon Obers

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » do jul 16 2015 1:17 am

Kijk! Precies waar ik op hoopte. Ik had geen idee dat de\ze pagina bestond... :oops:
Bedankt Léon!
Groet, Jaap

MarcTelkamp
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door MarcTelkamp » do jul 16 2015 7:53 am

Bedankt mensen. Sandisk it is !

(Te koop: Kingston 64GB SD-kaart voor weinig)

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”