donkere foto's

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
piet koek
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

donkere foto's

Bericht door piet koek » ma jul 06 2015 6:57 pm

hallo,

sinds een jaar ben ik een beetje bezig met foto's maken, begonnen bij de motorsport gewoon omdat ik als
monteur verder weinig te doen had en het leek me altijd wel gaaf. sinds een tijdje maak ik ook foto's in de kroeg waar ik werk en bij wat evenementen van vrienden. niks apparts ofzo.
maar krijg vaak tehoren dat m'n foto's nogal donker zijn. als ik dan op mijn telefoon kijk en de helderheid van mijn beeldscherm op het helderste zet zie ik vaak toch alles prima! op mijn computerscherm staat alles gewoon op de standaard instellingen. zouden jullie je meningen eens kunnen geven? mijn broertje bouwt voor zijn hobby website's en heeft er voor mij dus ook een gemaakt waardat ze op staan. het kan toch niet zo zijn dat ze donkerder worden bij het uploaden ofzo?

http://www.piet-paparazzi.nl/fotos.php? ... rty%20pics" onclick="window.open(this.href);return false;

mvg piet

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: donkere foto's

Bericht door Vincent » ma jul 06 2015 7:51 pm

Dat is toch echt ongeveer 2 stops onderbelicht. Histrogrammen zeggen niet alles maar liegen nooit :wink: (en dat ene piekje op 2/3 komt ook nog eens door de tekst in de foto)

Afbeelding

Dus als deze foto er op jouw scherm wel goed uit ziet dan zou ik ook even naar je scherminstellingen kijken!
Fin.

piet koek
Forumlid
Forumlid

Bericht door piet koek » ma jul 06 2015 10:29 pm

okee ik ben nog lerende dus hoe zou ik zoiets kunnen terugvinden tijdens het fotograferen?

ervanuitgaande dat ik met mijn normale kit foto's maak. het belichten enzo begrijp ik wel, maar zodra ik met mijn flitser ga werken klopt dat dus nietmeer doordat hij de flits niet meerekend.

nikon d3200
tamron af 18-200 1:3.5-6.3
nikon sb700 flitser

emiel
Forumlid
Forumlid

Bericht door emiel » ma jul 06 2015 11:12 pm

tuurlijk wordt het licht van de flits wel meegenomen, al het invallend licht gaat mee.

misschien is je flits niet krachtig genoeg, een simpele flits werkt maar binnen een paar meter voor de lens, de rest zal dus donker blijven.

piet koek
Forumlid
Forumlid

Bericht door piet koek » ma jul 06 2015 11:18 pm

okee heb zojuist dus een hoop gelezen en ben nog lang niet uitgelezen!
ben me aan het verdiepen in het uitlezen van een histogram, hierbij komt ineens een hoop nieuwe info voorbij! hardstikke fijn, de 17e is er weer wat te doen in de kroeg dus hopelijk dan beter resultaat! als nog meer mensen tips oid hebben is het natuurlijk altijd welkom!

Bravo053
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Bravo053 » ma jul 06 2015 11:43 pm

Misschien kun je wat aanvullende informatie geven met welke instellingen je fotografeert en flitst (flits je manueel of met TTL, direct of indirect?)

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma jul 06 2015 11:53 pm

Goede kans dat je met een behoorlijk hogere ISO waarde moet gaan werken. Wat sowieso aan te raden is bij dit soort fotografie. Probeer eens iets van ISO 800, f4 en 1/40 of iets in die buurt? De sluitertijd lijkt lang maar dat geeft het omgevingslicht de kans om mede door de hogere ISO waarde ook mee te spelen in de foto. Iets wat trouwens in jouw foto al prima oogt.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

piet koek
Forumlid
Forumlid

Bericht door piet koek » ma jul 06 2015 11:58 pm

ik fotografeer altijd in stand M

sluitertijd rond de 1/15 tot 1/50
F3.5 tot 6.3
ISO 400 eerst, maar na zojuist wat geprobeert te hebben ga ik de ISO naar 1600 zetten de volgende keer

de flitser gebruik ik in TTL stand
meestal probeer ik indirect te flitsen.
altijd op REAR
de flitscorrectie had ik eerst altijd in de - staan en deed hier verder vrij weinig mee. maar die wil ik de volgende keer ook iets meer gaan gebruiken!

heb net wat zitten oefenen, en de functie gevonden om de histogram direct op de camera te zien!

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jul 07 2015 12:00 am

Oh, dan ben je al prima bezig wat betreft flitsen. Je belicht alleen nog teveel onder. Dat is waarschijnlijk simpel op te lossen daar je de techniek al beheerst.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

piet koek
Forumlid
Forumlid

Bericht door piet koek » di jul 07 2015 12:10 am

ja ik lees heel erg veel overal vandaar dat ik al ver gekomen ben! verder probeer ik altijd weer wat nieuws.

ik heb ook nog een lichtsterke lens dat is een nikkor 35mm F1.8 maar die werkt iets minder fijn in de kroeg doordat ik daarmee niet kan zoomen.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jul 07 2015 12:39 am

Kunnen zoomen is op zich wellicht niet eens nodig, maar het is ongeveer 52mm (FF) wat wellicht wat lang is in zo'n ruimte. Wel een geweldig fijn objectief!

piet koek
Forumlid
Forumlid

Bericht door piet koek » di jul 07 2015 7:20 am

http://www.cameranu.nl/nl/p34913/nikon- ... -objectief" onclick="window.open(this.href);return false;

deze bedoel ik, ik heb zitten kijken voor een nieuw objectief en kwam al snel bij deze 2 terecht
maar twijfel ofdat die 17-50 2.8 wel genoeg is. ik vind de 18-35 1.8 namelijk wel erg duur

http://www.cameranu.nl/nl/p91184/sigma- ... f#tab-info" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.cameranu.nl/nl/p342314/sigma ... f#tab-info" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door piet koek op di jul 07 2015 7:29 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » di jul 07 2015 7:24 am

Hoger dan iso 3200 zou ik niet gaan met de D3200 dus dan kom je nog een volle stop tekort. Voordeel wel dat je flitser dan ook sterker wordt :wink:

Sluitertijd kan ook nog een stop langzamer maar dan moet je al weten wat je doet en heb je kans op bewogen achtergronden (niet altijd slecht). Onderwerp bevries je dan wel met de flits.

Of de posities van de foto's iets beter uitzoeken. Er zijn altijd wel meer lichte en meer donkere plekken in een disco. Zoek de lichtere plekken op en je hebt die twee stops ook zo te pakken.
Fin.

piet koek
Forumlid
Forumlid

Bericht door piet koek » di jul 07 2015 8:07 pm

zou een ISO van 1600 niet al veel zijn dan?

Michele
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Michele » zo jul 19 2015 6:28 pm

piet koek schreef: ik heb ook nog een lichtsterke lens dat is een nikkor 35mm F1.8 maar die werkt iets minder fijn in de kroeg doordat ik daarmee niet kan zoomen.
Zoomen met de voeten is ook mogelijk (oftewel, stapje naar voren of achteren doen als 't even kan).
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”