Hulp nodig bij bewerken foto moerasandoorn

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
moerman
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Hulp nodig bij bewerken foto moerasandoorn

Bericht door moerman » ma jul 20 2015 3:07 pm

Beste forumleden,

Ik heb laatst twee foto's gemaakt van een moerasandoorn die door de zon mooi in een spotlight werd gezet. Ik heb de opname met groothoek vanuit een lage positie genomen. Achteraf vind ik de foto best geslaagd, maar blijf met een "is dit het nou" gevoel zitten. Ik heb een snelle aanpassing in photoshop gedaan om de achtergrond te blurren en dat geeft al meer wat ik wil. Dit kan ik nog veel netter, het gaat om het idee.
Ik heb aan jullie een paar vragen:
- Ik heb twee foto's gemaakt uit vrijwel hetzelfde standpunt, ik vind de eerste de beste, wat vinden jullie?
- Had ik bij het maken van de foto het beter iets anders kunnen aanpakken?
- Hoe kan ik deze foto verbeteren zonder dat het onnatuurlijk gaat aandoen?

origineel nummer 1
Afbeelding

origineel nummer 2
Afbeelding

bewerkt nummer 1
Afbeelding

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Wout
D7100, D90, Nikon 10-24, Nikon 18-105, Nikon 2.8/70-200 VR, Tamron 2.0/60 mm macro

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Hulp nodig bij bewerken foto moerasandoorn

Bericht door ATOR » ma jul 20 2015 4:21 pm

Het is erg herkenbaar dat je iets prachtigs ziet en dat de foto ervan er mwah uitziet. Ik denk omdat het komt doordat je hersens ter plekke veel beter zijn in het isoleren van het onderwerp door alles wat stoort buiten te sluiten. Bij een 2D plaatje werkt dat niet meer, daar moet je keihard werken om hetzelfde gevoel te krijgen.

Het gaat om de bloem in de spotlight. Ideaal zou alles wat er verder op de foto staat dat moeten versterken en er de aandacht naartoe leiden. Nu is er veel te zien wat afleid van je bloem. De achtergrond is te druk, de achtergrondbloemen zorgen ervoor dat de bloem niet mooi afsteekt, de lucht leidt af van het spotlight gevoel en is het lichtste gedeelte van de foto waardoor de aandacht er automatisch naartoe gaat.

- De eerste vind ik ook het beste omdat daar het profiel van de bloem meer los komt van de achtergrond

- Je geeft zelf al min of meer het antwoord op wat je anders kunnen doen bij het fotograferen: je had het diafragma verder open moeten zetten. Verder had je ergens kunnen gaan staan zodat de achtergrond de bloem ondersteunt. Misschien een heel stuk hoger zodat je de grond met lichtcirkel als enige achtergrond van de bloem hebt.

- Als je een heel precies masker zou kunnen maken kun je de achtergrond verder blurren en wat donkerder maken. Als je realistisch wil blijven werkt het goed om er wat referentiefoto's naast te hebben. Je zou thuis even een plant in een vergelijkbare pose kunnen zetten en hem kunnen fotograferen met vol open diafragma.

Als het een plaats is waar je regelmatig komt dan zou ik even naar de precieze tijd waarop je deze foto gemaakt hebt kijken en er op die zelfde tijd betere foto's van gaan maken. Net zolang tot je op de achterkant van je camera iets ziet wat recht doet aan wat je daar in het echt ziet. Het kost meestal minder tijd om ter plekke wat harder te werken dan om het in de nabewerking goed te krijgen.

iJoost

Bericht door iJoost » ma jul 20 2015 6:01 pm

Volgende keer nog meer er bovenop. 'T is groothoek he... ;-)

En niet in het midden of als je dat wel wilt dan de foto verticaal nemen.
Horizon heb je trouwens ook bijna in het midden, zie ik. Maar dat komt meeste kans vanzelf wel goed als je er meer bovenop gaat zitten.

moerman
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door moerman » ma jul 20 2015 8:59 pm

Ik zie in de exif dat ik 10 mm f9 heb gebruikt. Als ik de lens vol open had gebruikt was de achtergrond inderdaad vast wel wat waziger, alhoewel dit met een 10 mm ook niet erg opschiet. Volgende keer aan denken! Dichterbij was lastig, ik was al voorovergebogen over de modder, met live view om het beeld te bepalen maar met slecht zicht op het scherm. Gezien de omstandigheden ben ik best blij met de foto. Maar het kan beter ...
D7100, D90, Nikon 10-24, Nikon 18-105, Nikon 2.8/70-200 VR, Tamron 2.0/60 mm macro

Sandor Gora
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sandor Gora » ma jul 20 2015 9:33 pm

uiteraard niet gehinderd door hoe het er "in het echt" uitzag, heb ik wat geknutseld met LR:
schaduwen -100
witte tinten -80
zwarte tinten -80
luminantie blauw -50, magenta +100
uitsnede 1:1 met gouden spiraal rechtsboven (op de bloeiaar)

Afbeelding

nb: de jpg is wat te "klein" om te bewerken, ik krijg randverschijnselen;
probeer zelf eens te knutslen in LR met het origineel?
met vriendelijke groeten,
Sándor Góra

http://www.gora.nl

moerman
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door moerman » di jul 21 2015 11:38 am

Die 'gouden spiraal' kende ik nog niet, dank je. Weer wat om mij in te verdiepen. De plaatsing van de bloem en de horizon is zo inderdaad beter geworden. Wat mijn vrouw noemde is dat ook een probleem is dat de bloem en de planten in de achtergrond even hoog zijn. Hier kan ik ook nog wat aan doen met photoshop.

Dat van de resolutie van de jpg snap ik niet helemaal, ik heb hem in photobucket staan in 6000x4000 en de directe link in de post gezet. Ik dacht dat iedereen dan de foto op volle resolutie kon krijgen. Maar blijkbaar zie ik wat over het hoofd. Lukt het hiermee wel: ?
http://i345.photobucket.com/albums/p389 ... g~original" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandor Gora
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sandor Gora » wo jul 22 2015 11:29 am

geen idee hoe dat met uploaden en downloaden van de foto zit, kan ook aan mij liggen, hoor.
hij is bij mij 1024 x 683. ik doe er verder niks meer aan, was maar om een idee te geven wat je zelf allemaal kunt doen als je net niet tevreden bent.
met vriendelijke groeten,
Sándor Góra

http://www.gora.nl

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”