NEFS terugbrengen naar origineel in Capture NX
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
NEFS terugbrengen naar origineel in Capture NX
Hallo,
kan iemand mij helpen met het volgende? Ik heb een aantal NEFS in Capture bewerkt met een batch process. Maar nu wil ik alle bestanden weer terug zetten naar het origineel. Hoe kan ik dit doen zonder elke file handmatig te openen en terug te zetten op "Origineel".
kan iemand mij helpen met het volgende? Ik heb een aantal NEFS in Capture bewerkt met een batch process. Maar nu wil ik alle bestanden weer terug zetten naar het origineel. Hoe kan ik dit doen zonder elke file handmatig te openen en terug te zetten op "Origineel".
- a90
- Forumlid
Re: NEFS terugbrengen naar origineel in Capture NX
Kun je de parameters die je hebt gezet niet eenvoudigweg weer terugzetten in eenzelfde batchproces ?
Bijvoorbeeld de eerste batch had contrast + 10 en in de corrigerende batch doe je het contrast weer naar 0 ? Of gaat het over verschillende batches en processen die je hebt uitgevoerd en wil je nu alles weer gereset hebben ?
Bijvoorbeeld de eerste batch had contrast + 10 en in de corrigerende batch doe je het contrast weer naar 0 ? Of gaat het over verschillende batches en processen die je hebt uitgevoerd en wil je nu alles weer gereset hebben ?
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
-
- Forumlid
- Contacteer:
Zou een oplossing kunnen zijn, maar wat als ik in 1 directory verschillende aanpassingen heb uitgevoerd?
Er moet toch zoiets zijn om alle NEFS weer terug te zetten naar het origineel?
Er moet toch zoiets zijn om alle NEFS weer terug te zetten naar het origineel?
- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
Dit zou voor mij geen probleem zijn, omdat ik ex camera altijd al tegelijk een backup kopie naar een aparte schijf laat wegschrijven.
Dat was (en is misschien nog steeds) een optie bij Transfer in ViewNX. Nu doe ik hetzelfde in Lightroom.
Het helpt je nu niet, maar is wel een tip voor de toekomst.
Dat was (en is misschien nog steeds) een optie bij Transfer in ViewNX. Nu doe ik hetzelfde in Lightroom.
Het helpt je nu niet, maar is wel een tip voor de toekomst.
Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
- Richard
- Serverbeheerder
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Lightroom accepteert het als de afbeelding alleen lezen is, alleen lezen directory / map houd lightroom niet van
Mijn NEF's zijn me heilig.
In Darktable kan je altijd terug naar het origineel, dat bewerkt Darktable niet.
Zoals Jaap zegt: voor de volgende keer.

Mijn NEF's zijn me heilig.
In Darktable kan je altijd terug naar het origineel, dat bewerkt Darktable niet.
Zoals Jaap zegt: voor de volgende keer.
Met vriendelijke groet,
Richard
Richard
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
Kopieer de instellingen van een onbewerkte NEF.
Selecteer alle te resetten bestanden en plak de instellingen. Kies overschrijven instellingen.
Dan krijg je weer een serieverwerking en wordt alles gereset.
Selecteer alle te resetten bestanden en plak de instellingen. Kies overschrijven instellingen.
Dan krijg je weer een serieverwerking en wordt alles gereset.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Het voorstel van henkk in de reactie hier net voor werkt niet, omdat elk NEF-bestand unieke paramaters heeft aangaande witbalans e.d. (Hoe wil je bijv. een "automatische witbalans" in batch terugzetten ?).
Landerd@
Bewaar je de originele NEF's niet?
Advies om altijd van je originele onbewerkte opnamen zoals ze uit de camera komen, een back-up te maken.
Met name als je bestanden ook nog eens in andere software gaat bewerken dan die van Nikon is dat belangrijk. Die willen bewerkte NEF's vaker weigeren dan dat je lief is. Dan maak je je workflow wel heel afhankelijk van alleen Nikon software. En dat ook nog van dit moment. Wat over twee of vijf jaar als er andere besturingssystemen zijn en Nikon Capture misschien niet eens meer is op te starten?
Voor wat betreft het originele opnamebestand is er in Nikon Capture NX2 één simpele instelling om naar het origineel terug te zetten..
Helaas ben ik het weekend niet thuis om te zien hoe je dat in batch kan bewerkstelligen.
Het bestand is achteraf wel wat groter dan je origineel, omdat er naast de RAW-data zelf een groter / minder gecomprimeerd voorbeeld JPG-bestand wordt ingesloten tegenover je originele bestand.
Landerd@
Bewaar je de originele NEF's niet?
Advies om altijd van je originele onbewerkte opnamen zoals ze uit de camera komen, een back-up te maken.
Met name als je bestanden ook nog eens in andere software gaat bewerken dan die van Nikon is dat belangrijk. Die willen bewerkte NEF's vaker weigeren dan dat je lief is. Dan maak je je workflow wel heel afhankelijk van alleen Nikon software. En dat ook nog van dit moment. Wat over twee of vijf jaar als er andere besturingssystemen zijn en Nikon Capture misschien niet eens meer is op te starten?
Voor wat betreft het originele opnamebestand is er in Nikon Capture NX2 één simpele instelling om naar het origineel terug te zetten..
Helaas ben ik het weekend niet thuis om te zien hoe je dat in batch kan bewerkstelligen.
Het bestand is achteraf wel wat groter dan je origineel, omdat er naast de RAW-data zelf een groter / minder gecomprimeerd voorbeeld JPG-bestand wordt ingesloten tegenover je originele bestand.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
Hmm.
Wat ik probeer werkt wel. Ook terugstellen van automatische witbalans naar waarde bij opname.
Misschien werkt het niet altijd en voor alles maar ik adviseer TS ten minste het eens te proberen.
Wat ik probeer werkt wel. Ook terugstellen van automatische witbalans naar waarde bij opname.
Misschien werkt het niet altijd en voor alles maar ik adviseer TS ten minste het eens te proberen.
- Léon Obers
- Forumlid
Inmiddels weer terug op de thuisplek. Heb het nog geprobeerd, maar in batch feitelijk niet goed terug te zetten naar het onbewerkte origineel.
Helaas manco in de software dat je de beeldversie van het origineel alleen in het bewerkingsmenu kunt terug stellen.
In het menu van batchverwerking gaat het om een instellingenbestand (wat per opname verschillend kan zijn) of "origineel". Maar met deze origineel bedoelt men de versie aan bewerkingen die reeds zijn uitgevoerd (in tegenstelling tot een instellingenbestand waarbij andere settings de eerdere kunnen overschrijven).
Helaas manco in de software dat je de beeldversie van het origineel alleen in het bewerkingsmenu kunt terug stellen.
In het menu van batchverwerking gaat het om een instellingenbestand (wat per opname verschillend kan zijn) of "origineel". Maar met deze origineel bedoelt men de versie aan bewerkingen die reeds zijn uitgevoerd (in tegenstelling tot een instellingenbestand waarbij andere settings de eerdere kunnen overschrijven).
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
Het klopt dat het niet gaat met het serieverwerkingsproces. Ik heb geprobeerd een instellingenbestand 'niets' te maken maar dat werkt niet.
Opmerkelijk genoeg lukt het mij wel met aanpassingen kopiëren (van een onbewerkte NEF) en aanpassingen plakken op het terug te brengen bestand. Een instellingenbestand is daarvoor niet nodig.
Plakken kan ook op een aantal geselecteerde bestanden.
Opmerkelijk genoeg lukt het mij wel met aanpassingen kopiëren (van een onbewerkte NEF) en aanpassingen plakken op het terug te brengen bestand. Een instellingenbestand is daarvoor niet nodig.
Plakken kan ook op een aantal geselecteerde bestanden.
- a90
- Forumlid
Plak je daarmee ook niet instellingen als witbalans ? Dat zou nu juist weer niet handig zijn namelijk.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
Ja die gaat ook terug naar 'zoals opgenomen' (o.i.d.).
Als je niet alles wil terugzetten, zul je het handmatig moeten doen. Of de aanpassingen kopiëren van een bestand waar die ene aanpassing nog wel in zit.
Als je niet alles wil terugzetten, zul je het handmatig moeten doen. Of de aanpassingen kopiëren van een bestand waar die ene aanpassing nog wel in zit.
- Léon Obers
- Forumlid
Nogmaals geprobeerd met "plakken" van de instellingen, maar het klopt niet wat je beweert @henkk.
De witbalans instellingen van alle bestanden krijgen de waarde van wat je eroverheen plakt van het bestand wat je hebt gebruikt = NIET de origineel opgenomen witbalans van de andere opnamen.
Het is wat al direct als probleem is aangegeven in het begin van de draad.
Simpel te controleren door de met de "beplakte instellingen" weggeschreven bestanden in te laden en boven in het menu naar "Origineel" te gaan en de waarde te vergelijken met wat het is tegenover de waarde van dat bestand bij inladen zonder terug te gaan naar "Origineel".
De witbalans instellingen van alle bestanden krijgen de waarde van wat je eroverheen plakt van het bestand wat je hebt gebruikt = NIET de origineel opgenomen witbalans van de andere opnamen.
Het is wat al direct als probleem is aangegeven in het begin van de draad.
Simpel te controleren door de met de "beplakte instellingen" weggeschreven bestanden in te laden en boven in het menu naar "Origineel" te gaan en de waarde te vergelijken met wat het is tegenover de waarde van dat bestand bij inladen zonder terug te gaan naar "Origineel".
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Je kunt toch bij serieverwerking
instellingen toepassen aanvinken en dan in uitklap menu er naast originele instellingen gebruiken.
of zie ik wat verkeerd
instellingen toepassen aanvinken en dan in uitklap menu er naast originele instellingen gebruiken.
of zie ik wat verkeerd
- Léon Obers
- Forumlid
Helaas werkt dat niet zoals jij denkt dat het werkt. Reeds besproken in eerdere reactie meer naar boven toe:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 38#p789738" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 38#p789738" onclick="window.open(this.href);return false;