Op zich heb ik een snel en stabiel systeem. Zelfs GB grote bestanden verwerken met b.v. PS CS6 gaat flitsend, maar die conversieslagen van ViewNX2 duren een eeuwigheid

Voor de duidelijkheid, het betreft hier D800E RAW files. Met de oudere D100, D200 en D700 RAW files speelt het snelheidsprobleem vrijwel geen rol.
Gebruik ViewNX2 eigenlijk als een soort browser op m'n directory structuren met RAW files (tegen de 50.000 bestanden). Het is meestal de eerste stap die ik loslaat op m'n NEF files, nadat ze van de DSLR --> computeropslag zijn gekopieerd. En nee, daar wil ik eigenlijk niks aan veranderen.
Doe dan voornamelijk belichtingsaanpassingen, CA correcties en WB instellingen. Vervolgens een conversie naar hoge resolutie TIFF. En met die TIFFs doe ik al andere acties. Zoals pano stitching, HDR gepiel, Photoshop werk, e.d. De kwaliteit van de RAW conversie mbv ViewNX2 naar TIFF bevalt me prima. Heb ook wel eens RawTherapee getest, maar die vind ik toch wat minder.
Ja, ik heb zelfs regelmatig LR geprobeerd (heb zelfs een officiële licentie van LR4). Maar dat hele library geneuzel kan ik maar niet aan wennen.

Las recentelijk deze review van Capture One Pro 8.3.2
http://www.dpreview.com/articles/161979 ... are-review" onclick="window.open(this.href);return false;
en dacht laat ik die eens proberen.

Bij een eerste blik dacht ik; gatsie nee he, weer dat library geneuzel.
Maar de snelheid verbaasde me enorm. Wow, dat ging als een speer, in vergelijking met ViewNX2. Komt uiteraard vooral door de GPU ondersteuning die het heeft. (zowel Display als Processing OpenCL hardware Acceleration)
Heb ff een testdirectory gevuld met 125 NEFjes (ruim 7GB aan RAW data) en deze zowel met ViewNX2 als met Capture One Pro 8 geconverteerd.
ViewNX2 heeft hiervoor ruim 16 minuten nodig.
Capture One Pro 8 doet dit zelfde in amper 3 minuten!
M.a.w. een enorme snelheidswinst.

De output TIFF files zijn niet exact even groot; maar dat kan liggen aan wat detailinstellingen.
Opvallend is dat alle C1Pro8 TIFFs exact dezelfde bestandsgrootte krijgen; 105,975Mb per stuk
Terwijl de ViewNX2 TIFFs een klein beetje variëren tussen de 106,100 en 106,402Mb per stuk. Niet veel verschil, maar toch.

Tijdens de conversierun zie ik de CPU belasting bij het gebruik van ViewNX2 regelmatig tussen de 50-80% variëren.
Terwijl C1Pro8 niet eens boven de 30% komt. Maar ondertussen wel de GPU op de GraKa aan het werk zet.
Volgende stap is kijken of de RAW conversie op zich bevalt, en dan bedoel ik vooral de kwaliteit ervan.
Ander nadeel: Capture One Pro 8 is niet goedkoop...

Nog een groot (?) nadeel; weer dat library geneuzel. Weer een dubbele manier om je bestanden te bewaren.
Want DAT vind ik het grootste nadeel; ik wil eigenlijk niet iets buiten het reguliere originele NEF file in het opslagsysteem wat afhankelijk is van een database (achtige) constructie. Daar kleven namelijk altijd nadelen aan wil je iets gaan verplaatsen c.q. reorganiseren.
Nu, in de workflow met ViewNX2, ben ik nergens aan gebonden.

Iemand anders soortgelijke ervaringen?
En/of suggesties voor een vervanger voor de kwalitatief goede RAW conversie van ViewNX2, zonder afhankelijkheid van een database/library, maar die wel SNEL is?
Nee, de nieuwere ViewNX-I is (nog) geen volwaardig alternatief. (alhoewel er voor september 2015 weer wat belangrijke verbeteringen zijn aangekondigd)
"A version of ViewNX-i incorporating editing tools similar to those included in ViewNX 2 is planned for later release; at this point, release is planned sometime around September."
Hopelijk doen ze dan wat aan de snelheid.