Deze vraag zal ongetwijfeld al vaak zij gesteld. Ik waag me er toch aan. Welk bewerkingsprogramma kan ik als beginner het best gebruiken voor de foto's van mijn D3300? Gebruikersgemak is natuurlijk een pre. Echter het meest belangrijk blijft het mooier en interessanter maken van de foto.
Mvg
tip voor de beginner.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: tip voor de beginner.
Ik zweer bij Paintshop Pro X7. Betaalbaar, zeer uitgebreide mogelijkheden en prettige menu's.
- Johan v. V.
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Met het gratis programma van Nikon, ViewNX, zou je alvast kunnen oefenen, maar is beperkt in mogelijkheden. Met Lightroom kun je heel veel meer. Ik denk dat dit programma het meest wordt gebruikt. Je kunt er ook heel veel op internet, waaronder tutorials, over vinden. Photofactsacademy heeft er een prachtige videocursus over samengesteld, daar heb ik zelf veel aan gehad.
Laatst gewijzigd door Johan v. V. op zo jul 26 2015 10:56 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen
Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Johan van Veelen
Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Tja, wat versta je onder 'mooier en interessanter maken'?
Het interessant maken gebeurt vooral voor en op het moment dat je de foto maakt.
En, zoals anderen al opperden, Nikons ViewNX2 (of de opvolgers ViewNX-i en ViewNX-D) zijn de eerste stap waarmee zou kunnen beginnen. Gratis te downloaden via de Nikon site.
Kijk wat je daar mee kunt en hoe dat je afgaat. Volgende stap kan zijn om op zoek te gaan naar een, al dan niet betaald, simpel of uitgebreider bewerkinsprogramma. Van vrijwel alles is een x-dagen trial versie te downloaden.

Het interessant maken gebeurt vooral voor en op het moment dat je de foto maakt.
En, zoals anderen al opperden, Nikons ViewNX2 (of de opvolgers ViewNX-i en ViewNX-D) zijn de eerste stap waarmee zou kunnen beginnen. Gratis te downloaden via de Nikon site.
Kijk wat je daar mee kunt en hoe dat je afgaat. Volgende stap kan zijn om op zoek te gaan naar een, al dan niet betaald, simpel of uitgebreider bewerkinsprogramma. Van vrijwel alles is een x-dagen trial versie te downloaden.

- EdvandeZilver
- Forumlid
- Contacteer:
En de opnamen schieten in raw formaat. Dan haal je zoveel meer uit je foto's.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
Dank voor de tips.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
@ frits. Ik heb een proefversie van corel paintshop geïnstalleerd. Bevalt me goed. Wel erg wennen. Wat zijn nou de eerste en meest voorkomende zaken die ik aanpas om een foto doorgaans mooier te maken?