Verschil geelfilter digitaal/analoog

Discussies over filters
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Verschil geelfilter digitaal/analoog

Bericht door Léon Obers » za jul 25 2015 6:36 pm

Cyrus schreef:Volgens mij gaat een geelfilter (of een ander kleurfilter) op digitaal niet werken: de sensor maakt altijd een RAW kleuren-opname, vervolgens wordt bij de JPEG-omzetting (in-camera of achteraf via LR, PS etc) de kleurinformatie als het ware op 0 gezet.
Klopt niet. De in camera bewerking van de instelling om een "geel-filter" te gebruiken (bij zwart-wit omzetting in de camera voor een JPG-opname, gebeurt de omzetting van het digitale geelfilter op basis van de kleurinformatie van het kleurenbeeld nog voordat de kleuropname is omgezet naar zwart-wit, niet erna.

Hetzelfde principe als wat ATOR uitlegt in de bewerking erna van RAW-opnamen.
Een plugin als Nik Silver Efex Pro is juist op basis van die kleurinformatie die er bij een kleuropname nog aanwezig is.
Leica is daarmee ooit gruwelijk de fout in gegaan door bij aankoop van een Leica M Monochroom daarbij Nik Silver Efex Pro cadeau te doen.
Tja. Monochroom vastgelegt zoals bij zo'n Leica heeft een digitaal filter zoals specifiek met Nik Silver Efex Pro gebruikt juist geen enkele effect.

Zie eerder reacties daarvan:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 61#p586161" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 26#p568026" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Cyrus
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Cyrus » za jul 25 2015 7:00 pm

Léon Obers schreef: Klopt niet. De in camera bewerking van de instelling om een "geel-filter" te gebruiken (bij zwart-wit omzetting in de camera voor een JPG-opname, gebeurt de omzetting van het digitale geelfilter op basis van de kleurinformatie van het kleurenbeeld nog voordat de kleuropname is omgezet naar zwart-wit, niet erna.
Maar dat zeg ik toch? Een digitale camera werkt tijdens het vastleggen van het beeld altijd in kleur, ook al staat de camera ingesteld op Z/W. Pas bij omzetting van RAW naar JPEG (in-camera of achteraf) wordt de kleurinfo omgezet in grijswaarden,

@ATOR: ik had al zo'n vermoeden maar het zelf nog nimmer geprobeerd met mijn zwart-witfilms.
Groeten,
Edwin

flickr - website

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jul 25 2015 7:36 pm

Je eerdere bericht suggereerde (althans zo begreep ik je wijze van schrijven) dat de waarde eerst naar 0 werd gezet en dan een geelfilter, maar het is net andersom.
Maar goed, als je dat bedoelt is het nu dubbel duidelijk.
Vriendelijke groet, Léon Obers

iJoost

Bericht door iJoost » za jul 25 2015 10:17 pm

Piepenholleke schreef:... een digitaal geelfilter. Gevoelsmatig denk ik dat het niet veel uithaalt aangezien de contrasten in de film niet verwerkt / aanwezig zijn. Ik weet niet of dit een juiste vergelijking is maar bij digitaal spreken we dan over clipping...
Als je het geelfilter "ouderwets" zou hebben gebruikt om het contrast te beteugelen (het uitbleken van de lucht te voorkomen), dan gaat een "digitaal" geelfilter natuurlijk niet werken. Je moet wel eerst met de pixels thuiskomen. In de geclipte pixels is alle detail weg en dat krijg je niet meer terug.

Piepenholleke
Forumlid
Forumlid

Bericht door Piepenholleke » zo jul 26 2015 8:32 am

iJoost,

Dit is precies wat ik bedoel :) .

Wanneer er z/w analoog (zonder geelfilter) wordt gefotografeerd en er geen detail meer in de wolkenlucht op het negatief te zien is en daarna het negatief wordt gedigitaliseerd, zal er uiteraard ook geen detail meer op het digitale "negatief" te vinden zijn. Ik geloof niet dat daar enig filter iets aan kan veranderen omdat eenvoudig de informatie niet aanwezig is.
Met vriendelijke groet,
Huub.

philippe
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door philippe » zo jul 26 2015 12:26 pm

Piepenholleke schreef:iJoost,

Afgelopen week met mijn analoge Mamiya en Minolta op pad geweest. Het was mooi weer met een prachtige wolkenlucht. Tijdens dit "uitje", besefte ik de wolkenlucht bij afwerking op mijn negatieven zou missen. Daarom overweeg ik nog een geelfilter aan te schaffen. Aangezien analoog geen toekomst meer heeft maar wat ik in huis nog wel eens wil gebruiken, zal de kwaliteit (en daarmee natuurlijk ook de aanschafprijs :( ) van het filter goed moeten zijn afgestemd op de kwaliteit van mijn Mamiya objectief. Was daarom benieuwd of dit geelfilter misschien ook nog iets kon betekenen voor het digitale werk.
Sta mij toe, Piepenholleke, om heel even te reageren op twee opmerkingen in jou berichtje.

- Indien een geel filter niet de gewenste resultaten zou brengen, dan kan je nog altijd een oranje- of een roodfilter gebruiken.
Maar mocht je hierover echt alles willen leren, dan raad ik je aan om 'The Negative' van Ansel adams te lezen. In hoofdstuk 5 wordt een en ander netjes van naaldje tot draadje, en met duidelijke en mooie voorbeelden, uitgelegd. :)
En als je echt goede filters wilt, zowel Rodenstock http://www.rodenstock-photo.com/en/color-filters als Schneider (B+W) https://www.schneideroptics.com/ecommer ... x?CID=1556 hebben alles wat je zieltje maar lust! :lol:

- Wat de toekomst van analoog betreft, toegegeven het is echt een niche object geworden.
Maar dit neemt niet weg dat analoog, en voornamelijk Z/W, weer serieus in de lift zit.
Na het spijtige 'verdwijnen' van AGFA (2005), is er heel wat veranderd in het film landschap. Op steven na kleine fabrikanten zijn weer tot leven gekomen. Alleen al in Duitsland is die leemte opgevuld geweest door drie kleine merken, die wel es waar al zeer lang bestonden en wiens productie te verwaarlozen was, maar zij zijn dan kunnen groeien. :o
Het aanbod van Z/W film is nu zodanig uitgebreid dat een 'analog shooter' "l'ambarras du choix" heeft, en, meer dan pakweg 25 jaar geleden, een rijk aanbod voorgeschoteld krijgt.
Enkele voorbeelden: FOMA, ADOX, ROLLEI, ILFORD, KODAK, FUJI, MACO, BERGGER, AGFA-COPEX, IMPOSSIBLE, FERRANIA (ja, ja, die oude Italiaan is 2 jaar geleden herrezen! http://www.filmferrania.it/) en zelfs onze Belgische GEVAERT doet nog een beetje voort, zij het met observatiefilm die dan door aficionados versneden wordt naar de gewone camera formaten.

Wat wilt een mens nog meer! :D

Piepenholleke
Forumlid
Forumlid

Bericht door Piepenholleke » zo jul 26 2015 1:19 pm

Philippe,

Bedankt voor jouw reacties.

Mijn bedoeling is om de foto wat aantrekkelijker te maken en daar hoort volgens mij ook een mooie wolkenlucht bij indien deze aanwezig is op het fotomoment. Dit hoeft van mij geen dramatische wolkenlucht te zijn. Ik heb inderdaad gelezen dat de verschillende kleuren op een z/w film hun specifieke uitwerkingen hebben.
Waar ik wel van opkijk zijn de filmmerken die jij opsomt. Helaas zijn een aantal merken in Nederland moeilijk verkrijgbaar en de firma die deze wel aanbiedt, komt er in de reviews niet al te best af v.w.b. levering van zijn producten. Mijn analoge fotografie beperkt zich nu tot z/w en dan alleen met de apparatuur die ik vanuit het verleden nog in mijn bezit heb waaronder de Mamiya en Minolta. Leuk om de oude "liefde" weer eens te beoefenen.

De filter die ik op het oog heb is van B&W en wordt in mijn directe omgeving nieuw, t.o.v. de adviesprijs, tegen een redelijk bedrag aangeboden.

Voor de rest probeer ik van tijd tot tijd ook mijn digitale fotografie wat uit te breiden. Het grote voordeel van digitaal is: geen chemicaliën meer.

Ferrania heb ik vaak gebruikt in het analoge tijdperk en dan alleen de dia film. Persoonlijk vond ik de kleuren mooi met zijn neiging naar het blauw.
Overigens vraag ik mij af uit hoeveel verschillende fabrieken al deze merken komen. Ik begrijp ook dat het procedé uiteindelijk het karakter van de film bepaalt en niet het merk maar het merk zal bij een bepaalde groep fotografen/gebruikers vertrouwen oproepen.
Met vriendelijke groet,
Huub.

philippe
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door philippe » zo jul 26 2015 7:20 pm

Die Mamiya camera zal wel nog zeer goede resultaten geven, ik heb nog een tweeogige C330 F gehad. Een zeer interessant concept!

De meeste merken die ik hier opnoem produceren zelf hun emulsies, enkele uitzondering niet te na gesproken natuurlijk.
ADOX, bijvoorbeeld, heeft de emulsie proef machines van AGFA opgekocht en deze naar een kleine fabriek nabij Berlijn verhuisd en weer in werking gesteld.
FOMA, uit Hardec-Kralove in Bohemen (Czechie), werkt nog altijd in de gewezen KODAK-Eastman fabriek en gedeeltelijk op de originele machines. Deze fabriek werd in 1945 door het Sovjet regime onteigend en is bijna ongewijzigd blijven draaien tot nu, na het vallen van het Ijzeren Gordijn in 1989, beeld je eens in!
KODAK bouwde in 2005-06 een nieuwe emulsie gieterij, deze is momenteel de meest moderne productie eenheid.
Ferrania, doet een herstart in een gedeelte van de oorspronkelijke fabrieken (sommige dateren van onder Mussolini), ook op de proef machines, deze zijn immers groot genoeg.
MACO, die een eigen producten lijn heeft, maakt ook de Rollei films en de AGFA-COPEX, zij hebben een deel van de AGFA patenten in handen.
BERGGER wordt door Ilford gemaakt naar een eigen recept.

Dit is allemaal zeer boeiend en een teken dat film verre van dood is! :clap:

De chemicaliën zijn nog zeer vlot te verkrijgen, ik haal ze, tezamen met de films, hier: http://www.fotoimpex.de/website/home/.
Er zijn zelfs nieuwe merken ontstaan zoals SPUR, Fotospeed en MOERSCH en zijn daar mooie voorbeelden van. Anderen zoals het roemruchtige ACUFINE en DIAFINE blijken goed te overleven!

Alleen, de ontwikkelaars, zowel voor Z/W film als - papier, deze maak ik zelf. :wink:
Laatst gewijzigd door Remco v/d Sanden op zo jul 26 2015 10:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.

Piepenholleke
Forumlid
Forumlid

Bericht door Piepenholleke » zo jul 26 2015 11:25 pm

Philippe,

Erg interessant deze informatie. Ik kan de opmerking dat de film verre van dood is alleen maar beamen als ik dit lees. Prachtig te lezen dat jij jouw ontwikkelaar zelf samenstelt. Doet bij mij de jeugd herinneringen naar boven komen wanneer mijn vader, als hobbyist, hiermee bezig was.

De C330 is de camera die ik momenteel gebruik alleen is dit de S versie.
Met vriendelijke groet,
Huub.

Plaats reactie

Terug naar “Filters”