Welke lens voor new born/ baby fotografie

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
Plaats reactie
oalammers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Welke lens voor new born/ baby fotografie

Bericht door oalammers » ma jul 27 2015 8:15 am

Beste allemaal,

In december verwacht wij ons eerste kindje. Nu wil ik natuurlijk als het kindje thuis is ook mooie foto's maken van hem of haar.
Zijn er tips voor bepaalde lenzen die hier geschikt voor zijn? Denk zelf dat het een aardige lichtgevoelige lens moet zijn...
Ik ben zelf in het bezit van een D5200 met een 18-55, 18-105 en de 55-300mm lenzen.

Mijn budget is ca. 400 euro.

Ik zie jullie tips graag tegemoet. Alvast bedankt voor jullie reacties.
Laatst gewijzigd door oalammers op ma jul 27 2015 9:12 am, 1 keer totaal gewijzigd.

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Welke lens voor new born/ baby fotografie

Bericht door plincky » ma jul 27 2015 8:53 am

35mm f1.8G of de 50mm f1.8G Zijn mooie en betaalbare objectieven met een uitstekend resultaat. Voor een DX sensor als de 5200 zou ik voor de 35mm gaan.

Een budget is echter wel handig in dit soort vraagstellingen.

oalammers
Forumlid
Forumlid

Bericht door oalammers » ma jul 27 2015 9:12 am

Dank je voor je reactie. Was inderdaad handig geweest om mijn budget te vernoemen.
Mij budget is ca. 400 euro. Ik zal het ook nog even in mijn oorspronkelijke bericht zetten.

FritsS
Forumlid
Forumlid

Bericht door FritsS » ma jul 27 2015 9:57 am

Ik had geen idee dat je voor een baby een speciale lens nodig had. :frown:
Maar als het kind, zoals vaak voorkomt, 's nachts wordt geboren, heb je aan een 1,4 - 50 mm nog te weinig. :roll:

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » ma jul 27 2015 10:27 am

Beste Frits, geen idee, maar ik heb 3 kinderen en alleen zijn gewoon overdag geboren hoor.
Verder lijkt het me dat ze wel een lampje aan doen tijdens een bevalling.

Maar ik denk dat in dit geval een 35mm 1.8 het beste is wat betreft mogelijkheden en prijs/prestatie.
Groetjes,
Jaap

oalammers
Forumlid
Forumlid

Bericht door oalammers » ma jul 27 2015 10:28 am

Je hebt er ook geen speciale lens voor nodig. Het is niet dat ik de geboorte wil vastleggen op de gevoelige plaat.
Ik ben luchtvaartfotograaf en heb weinig ervaring met portretten of in dit geval leuke foto's van ons aankomende kindje. Het materiaal heb ik dan ook niet.
Vandaar dat ik om tips vraag wat ik het beste kan aanschaffen.

FritsS
Forumlid
Forumlid

Bericht door FritsS » ma jul 27 2015 10:40 am

oalammers schreef:Je hebt er ook geen speciale lens voor nodig. Het is niet dat ik de geboorte wil vastleggen op de gevoelige plaat.
Ik ben luchtvaartfotograaf en heb weinig ervaring met portretten of in dit geval leuke foto's van ons aankomende kindje. Het materiaal heb ik dan ook niet.
Vandaar dat ik om tips vraag wat ik het beste kan aanschaffen.
En je schrijft dat je een D5200 hebt met lenzen van 18 tot 300 mm. Wat had je dan nog willen kopen? Als je meer licht nodig hebt, moet je gewoon daarvoor zorgen lijkt mij.

oalammers
Forumlid
Forumlid

Bericht door oalammers » ma jul 27 2015 10:49 am

Ik kan me zo voorstellen dat een 35 mm lens zoals bovenstaande heren beschrijven mooiere resultaten opleveren dat een zoom lens.
Er zit waarschijnlijk ook beter glas in. Ook kan je met de lichtgevoelige 35mm een mooiere bokeh krijgen.
Je kan inderdaad alles fotograferen met de lenzen die ik heb alleen of dit de meest gunstige lenzen zijn voor dit werk denk ik niet.

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » ma jul 27 2015 11:28 am

Zucht...
Ja natuurlijk heb je geen speciale lens nodig voor een baby te fotograferen. Je kan het immers ook met je telefoon doen...... waarom zou je eigenlijk een aparte camera hebben?
FritsS schreef:Als je meer licht nodig hebt, moet je gewoon daarvoor zorgen lijkt mij.
Ja idd..... je zorgt er dus voor dat je meer licht in je camera laat door een lichtsterk objectief aan te schaffen.
Het is nogal een verschil of je op de zoomlens f4 fotografeert of dat je 1.8 kan hebben... niet alleen het licht maar ook het scherptegebied. (DOF) Je kan en wilt niet altijd flitsen en je kan ook niet altijd een raam erbij verzinnen met zonlicht. Ook kan het zijn dat je een iets snellere sluitertijd zou willen omdat baby's en kinderen wat sneller kunnen bewegen en je ze niet altijd kan poseren. Tevens zijn de primes meestal wel iets scherper.

Beetje een vreemde opmerking dat je dan voor meer licht moet zorgen..... kan je ook gaan zeggen dat je alleen maar 1 prime objectief nodig hebt en je dan maar naar je onderwerp moet lopen om het onderwerp dichter of groter op je foto te krijgen. Dan heb je ook helemaal geen zoom nodig...

Waarom denk je dat al die objectieven bestaan Frits?

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door a vgastel » ma jul 27 2015 11:33 am

50 inderdaad voor portret, maar voor straatfotografie is de 35 mm leuker dan de 50
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 28&t=50032" onclick="window.open(this.href);return false;
Er is hier over genoeg info te vinden op het forum.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 28&t=56026" onclick="window.open(this.href);return false;
Ben eerder een voor stander van 50mm en 85 mm bij zo iets maar dat is ieders mening , eventueel over weeg ook een externe flits.

edit
http://www.kittehscupcakes.nl/50mm-versus-35mm-lens/" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » ma jul 27 2015 12:31 pm

Een 2e hands 85mm 1.8 valt mooi binnen je budget en is en prachtige portret lens.

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » ma jul 27 2015 12:36 pm

Ja dat wel, alleen wel een beetje lang op DX. Is wel echt een portret objectief en kan je moeilijk voor dagelijkse andere dingen gebruiken. min scherpstelafstand is ook niet echt handig. (Vind ik persoonlijk) ik heb de 85 ook en prachtig ding. Maar de 35 en 50 zijn wat makkelijker voor algemeen gebruik denk ik.

oalammers
Forumlid
Forumlid

Bericht door oalammers » ma jul 27 2015 12:38 pm

Bedankt alvast voor al jullie reacties! Ik heb nu wat om te gaan beslissen wat ik wil!
Twijfel nu vooral tussen de 35 en 50 mm.
Ik ben bang dat je bij 35mm toch soms te dicht bij het onderwerp moet komen... Denk dat je met de 50mm ook nog goed wat details kan laten zien zoals bijvoorbeeld de voetjes en handen...

FritsS
Forumlid
Forumlid

Bericht door FritsS » ma jul 27 2015 12:43 pm

Ik ben benieuwd naar je foto's. Ik wens je vrouw een voorspoedige bevalling trouwens.

oalammers
Forumlid
Forumlid

Bericht door oalammers » ma jul 27 2015 12:48 pm

Hartelijk dank Frits!

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”