Gebruik trigger met Sb910
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Gebruik trigger met Sb910
Ik fotografeer met een D800 en een SB910.
Nu wil ik snelle sluitertijden (boven 1/250) met de flitser los van de camera gebruiken.
Met de flitser op de camera lukt dat wel maar niet met de flitser los.
Ik gebruik de trigger Hahnel Combi TF.
Ligt het aan de trigger?
Nu wil ik snelle sluitertijden (boven 1/250) met de flitser los van de camera gebruiken.
Met de flitser op de camera lukt dat wel maar niet met de flitser los.
Ik gebruik de trigger Hahnel Combi TF.
Ligt het aan de trigger?
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Gebruik trigger met Sb910
Beste Enno,
Welkom.
Ik ken de combinatie niet, maar ik kan me voorstellen dat je voor FP-flits meer communicatie tussen kamera en flitser nodig hebt dan de ontwerpers bij Hahnel bedacht hebben.
Stuur ze eens een mailtje.
Groeten, Gijs
PS ook binnen de vele Nikon kamera/flits combinaties is FP flits soms een ondergeschoven kindje, vandaar dat sommige handboeken voor flitsers zo dik zijn.
Welkom.
Ik ken de combinatie niet, maar ik kan me voorstellen dat je voor FP-flits meer communicatie tussen kamera en flitser nodig hebt dan de ontwerpers bij Hahnel bedacht hebben.
Stuur ze eens een mailtje.
Groeten, Gijs
PS ook binnen de vele Nikon kamera/flits combinaties is FP flits soms een ondergeschoven kindje, vandaar dat sommige handboeken voor flitsers zo dik zijn.
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op ma jul 27 2015 7:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Waarom zou je de flitser niet als remote inschakelen en de pop-up flitser van de D800 instellen als commander en daarmee dus gebruik maken van het CLS (Creative Light System) van Nikon.
Hierover staan veel YouTube video's.
Zo heb je niets te doen met trigger setjes etc.
Het enige "nadeel", je camera en flitser moet elkaar enigzins zien om te kunnen communiceren (infrarood).
Mocht je toch een triggerset willen aanschaffen ...... ik ben er toevallig zelf ook net naar aan het kijken ....... en mijn oog is gevallen op de Yongnuo YN622 N Tx, een transmitter met mogelijkheden om op de trigger instellingen te doen voor je flitsers, dat scheelt weer menu acties. De set kan High Speed Sync aan met sluitertijden tot 1/8000. Bereik van 100 meter. Moet genoeg zijn toch?
Misschien bovenstaande opties eens bestuderen?
Succes in ieder geval.
Hierover staan veel YouTube video's.
Zo heb je niets te doen met trigger setjes etc.
Het enige "nadeel", je camera en flitser moet elkaar enigzins zien om te kunnen communiceren (infrarood).
Mocht je toch een triggerset willen aanschaffen ...... ik ben er toevallig zelf ook net naar aan het kijken ....... en mijn oog is gevallen op de Yongnuo YN622 N Tx, een transmitter met mogelijkheden om op de trigger instellingen te doen voor je flitsers, dat scheelt weer menu acties. De set kan High Speed Sync aan met sluitertijden tot 1/8000. Bereik van 100 meter. Moet genoeg zijn toch?
Misschien bovenstaande opties eens bestuderen?
Succes in ieder geval.
Nikon D7100 + MB-D15 Batterygrip | Nikon D3100 + Batterygrip
Nikkor 18-55 VR | Tamron 17-50mm 2.8 VC | Nikkor 35mm 1.8 | Nikkor 80-200 AF-S 2.8
Nikon SB-910
Manfrotto Compact MKC3-H01
Blackrapid Sport
WWW.MIORTOK.EU
Nikkor 18-55 VR | Tamron 17-50mm 2.8 VC | Nikkor 35mm 1.8 | Nikkor 80-200 AF-S 2.8
Nikon SB-910
Manfrotto Compact MKC3-H01
Blackrapid Sport
WWW.MIORTOK.EU
-
- Forumlid
Hartelijk bedankt voor jullie reacties!
Ik denk ook dat er meer nodig is dan wat de Hahnel trigger kan.
Tot 1/320 lukt het maar dan niet meer.
Misschien komt het omdat deze trigger geen TTL ondersteuning heeft? (Ik bedenk ook maar wat)
Met de vaste flitser van de D800 lukt het om de externe flitser te doen flitsen ook met een snellere tijd dan 1/320. Daarbij flits mijn Sigma EF 500 DG super ook. Wat ik heb gedaan is de vaste flitser af dekken. Dat werkt.
Een sluitertijd tot 1/8000 moet idd genoeg zijn.
Wat ik graag wil doen kan ik nu doen.
Groet,
Enno
Nikon D800 met batterygrip, Nikon D300 met batterygrip
NIKKOR AF-S 24-70MM F2.8G ED, Nikon AF-S 50mm F/1.4G
Sigma 70-200mm F2.8 EX DG Macro HSM II, Sigma 105mm f/2.8 EX DG MACRO
SIGMA 10-20mm f/4.0-5.6 EX DC HSM
Nikon SB 910, Sigma EF 500 DG Super
Ik denk ook dat er meer nodig is dan wat de Hahnel trigger kan.
Tot 1/320 lukt het maar dan niet meer.
Misschien komt het omdat deze trigger geen TTL ondersteuning heeft? (Ik bedenk ook maar wat)
Met de vaste flitser van de D800 lukt het om de externe flitser te doen flitsen ook met een snellere tijd dan 1/320. Daarbij flits mijn Sigma EF 500 DG super ook. Wat ik heb gedaan is de vaste flitser af dekken. Dat werkt.
Een sluitertijd tot 1/8000 moet idd genoeg zijn.
Wat ik graag wil doen kan ik nu doen.

Groet,
Enno
Nikon D800 met batterygrip, Nikon D300 met batterygrip
NIKKOR AF-S 24-70MM F2.8G ED, Nikon AF-S 50mm F/1.4G
Sigma 70-200mm F2.8 EX DG Macro HSM II, Sigma 105mm f/2.8 EX DG MACRO
SIGMA 10-20mm f/4.0-5.6 EX DC HSM
Nikon SB 910, Sigma EF 500 DG Super
- Léon Obers
- Forumlid
Nee, dat komt omdat je buiten de normale flits synchronisatietijd uitkomt.EnnoAchterhof schreef: Tot 1/320 lukt het maar dan niet meer.
De tijd dat je bij een "spleetsluiter" als volledig open zonder gedeeltelijke afscherming van de beeldsensor nog kunt flitsen.
Een kwestie van high speed FP-flits instellingen. Dat is een techniek van repeterende flitspulsen (stroboscopisch flitsen) in een heel hoge frequentie gedurende de afloop van de spleetsluiter. Zowel camera, flitser als trigger moeten daar op afgestemd zijn. Als één van die onderdelen die functie niet heeft, is het niet mogelijk.
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... /a_id/2759" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
Beste Leon,
De high speed instellingen lukt allemaal. De D800 en de SB 910 weken goed samen, ook bij sluitertijden boven de normale flits-synchronisatietijd.
Nu wil ik met de trigger de flitser(s) laten flitsen, maar dat lukt niet. Het zal aan de trigger liggen.
De flitsers laten flitsen met de flitser op de camera lukt wel.
Groet,
Enno
De high speed instellingen lukt allemaal. De D800 en de SB 910 weken goed samen, ook bij sluitertijden boven de normale flits-synchronisatietijd.
Nu wil ik met de trigger de flitser(s) laten flitsen, maar dat lukt niet. Het zal aan de trigger liggen.
De flitsers laten flitsen met de flitser op de camera lukt wel.
Groet,
Enno
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
Ik heb een leuk setje te koop staan die het wel kan 

- Léon Obers
- Forumlid
Dat schrijf ik !!EnnoAchterhof schreef: Nu wil ik met de trigger de flitser(s) laten flitsen, maar dat lukt niet. Het zal aan de trigger liggen.
"Als één van die onderdelen die functie niet heeft, is het niet mogelijk."
- weimaraner
- Clublid
- Contacteer:
Of kan je met de trigger de flitser nu helemaal niet meer aten flitsen?
Dan heb je de SB910 misschien nog op "remote" staan, m.a.w. ingesteld als flitser voor het Nikon CLS systeem?
Want dan werkt ie inderdaad niet met een trigger - daarvoor moet je 'm gewoon op de normale stand aanzetten.
Dan heb je de SB910 misschien nog op "remote" staan, m.a.w. ingesteld als flitser voor het Nikon CLS systeem?
Want dan werkt ie inderdaad niet met een trigger - daarvoor moet je 'm gewoon op de normale stand aanzetten.
-
- Forumlid
Weimaraner, wat bedoel je met op de normale stand zetten..
- Léon Obers
- Forumlid
Niet volgens CLS. (Kijk in de flitsmenu's van camera en flitser).
Een "domme" triggerset is altijd te gebruiken met de flitser in manuele mode, of bij flitsers met een eigen foto-celletje (zoals een SB910) tevens met de voorkeuze diafragma-instelling (A).
Een "domme" triggerset is altijd te gebruiken met de flitser in manuele mode, of bij flitsers met een eigen foto-celletje (zoals een SB910) tevens met de voorkeuze diafragma-instelling (A).
- weimaraner
- Clublid
- Contacteer:
De "aan" schakelaar heeft een aantal standen: Off, On, Remote en Master.
Als je met CLS werkt (dus de SB910 aanstuurt met je opklapflitser) moet de SB910 op "Remote" staan.
Werk je echter met een trigger dan moet de flitser op "On" staan.
Als je met CLS werkt (dus de SB910 aanstuurt met je opklapflitser) moet de SB910 op "Remote" staan.
Werk je echter met een trigger dan moet de flitser op "On" staan.
-
- Forumlid
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb al wat geprobeerd en ga nog weer aan de slag om het één en ander uit te zoeken.
Groet,
Enno
Ik heb al wat geprobeerd en ga nog weer aan de slag om het één en ander uit te zoeken.
Groet,
Enno
-
- Forumlid
Ik ben er uit
Nadat ik heel veel YouTube filmpjes heb bekeken en, mn naar filmpjes waar de Yongnuo YN622 N Tx werd behandeld, is me een hele hoop duidelijk geworden.
Ik heb 1 controller en 2 triggers besteld in sinds gisteren in huis. Het is een degelijk set en werkt prima.
Alles wat ik graag uit wil proberen werkt. Wat ik wil doen kon niet met de Hahnel triggerset.
Ik kan nu echt aan het oefenen.

Nadat ik heel veel YouTube filmpjes heb bekeken en, mn naar filmpjes waar de Yongnuo YN622 N Tx werd behandeld, is me een hele hoop duidelijk geworden.
Ik heb 1 controller en 2 triggers besteld in sinds gisteren in huis. Het is een degelijk set en werkt prima.
Alles wat ik graag uit wil proberen werkt. Wat ik wil doen kon niet met de Hahnel triggerset.
Ik kan nu echt aan het oefenen.