Kleur van gemaakte foto's
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Kleur van gemaakte foto's
Hallo,
Sinds kort ga ik er regelmatig op uit om foto's te maken met mijn recent aangeschafte Nikon D3300. (Tamron 18-270).
Tis voornamelijk nog uitproberen. Ik ben echter niet helemaal tevreden met de kleur van de door mij gemaakte foto's.
Ik bewerk e.e.a. wel na met Corel Paintshop maar dit zou toch ook anders moeten kunnen?
Ik zou ook mooie kleuren moeten kunnen krijgen zonder dat ik mijn foto's eerst moet bewerken.
De foto's welke ik maak met mijn oude compact camera komen wat dit betreft beter uit de verf.
Tips??
Sinds kort ga ik er regelmatig op uit om foto's te maken met mijn recent aangeschafte Nikon D3300. (Tamron 18-270).
Tis voornamelijk nog uitproberen. Ik ben echter niet helemaal tevreden met de kleur van de door mij gemaakte foto's.
Ik bewerk e.e.a. wel na met Corel Paintshop maar dit zou toch ook anders moeten kunnen?
Ik zou ook mooie kleuren moeten kunnen krijgen zonder dat ik mijn foto's eerst moet bewerken.
De foto's welke ik maak met mijn oude compact camera komen wat dit betreft beter uit de verf.
Tips??
- Ingmar
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Kleur van gemaakte foto's
Arjan,
De kristallen bol is weer eens beslagen
...schiet je raw of jpeg en heb je wat voorbeelden ?
Grtz,
Ingmar
De kristallen bol is weer eens beslagen

Grtz,
Ingmar
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
-
- Forumlid
Ik schiet grotendeels JPEG. Ook wel wat in Raw geschoten. Maakt volgens mij niet veel verschil.
Ik heb nog geen foto's online staan. Dat zal ik binnenkort eens doen.
Ik heb nog geen foto's online staan. Dat zal ik binnenkort eens doen.
- Brutus
- Clublid
Hallo Arjan,
Da's net zo'n vraag als "mijn auto doet het niet, weet jij hoe dat komt?".
Als je de auto niet hebt gezien kan je daar geen zinnig woord over zeggen.
Plaats eens een paar foto's op het forum en vertel erbij wat je anders zou willen.
Misschien komen we dan een stap verder.
Da's net zo'n vraag als "mijn auto doet het niet, weet jij hoe dat komt?".
Als je de auto niet hebt gezien kan je daar geen zinnig woord over zeggen.
Plaats eens een paar foto's op het forum en vertel erbij wat je anders zou willen.
Misschien komen we dan een stap verder.
Groet,
Bert
Bert
-
- Forumlid
@Brutus
Das een vergelijking van niks. Maar goed. Zoals ik hierboven al heb beschreven zal ik wat foto's on line plaatsen.
Das een vergelijking van niks. Maar goed. Zoals ik hierboven al heb beschreven zal ik wat foto's on line plaatsen.
- Brutus
- Clublid
Mijn welgemeende excuses voor het feit dat ik je behulpzaam wilde zijn en dat mijn bericht dat van jouw heeft gekruist.
Ik zal je niet meer lastig vallen met vergelijkingen of anderszins.
Ik zal je niet meer lastig vallen met vergelijkingen of anderszins.
Groet,
Bert
Bert
- Ingmar
- Clublid
Vind er wel een kern van waarheid in de metafoor van Brutus, hij zegt bedoelt er hetzelfde mee als ik denk ik.....
Maar goed, als je foto's plaatst zorg dan wel dat de Exif data erbij staat, danwel dat hij toegankelijk is via de link naar de foto's.
Jpeg is overigens een formaat dat niet echt qua kleur-correctie goed te bewerken is omdat er al veel informatie die in de raw wel zat reeds overboord is gegooid bij de compressie naar Jpeg
Grtz,
Ingmar
Maar goed, als je foto's plaatst zorg dan wel dat de Exif data erbij staat, danwel dat hij toegankelijk is via de link naar de foto's.
Jpeg is overigens een formaat dat niet echt qua kleur-correctie goed te bewerken is omdat er al veel informatie die in de raw wel zat reeds overboord is gegooid bij de compressie naar Jpeg
Grtz,
Ingmar
Grtz Ingmar
- pveenstra
- Clublid
- Contacteer:
Dat jpegs zo uit de camera per camera heel verschillend zijn, is een bekend verschijnsel. Het beeld wordt door de sensor opgenomen, maar daarna door de software in de camera bewerkt. Dat geldt dus ook voor de kleur. In je Nikon kan je daar invloed op uitoefenen. Voor de opname met de witbalans. Dit heeft vooral te maken met de lichtomstandigheden van je object Na de opname met opties als levendig, neutraal, etc. Dat heeft vooral te maken met smaak. Daar zou ik het in zoeken.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Peter Veenstra
-
- Forumlid
Hartelijk dank. Eerst maar eens een tijdje in RAW schieten en kijken hoe dat uitpakt.
- Ingmar
- Clublid
Is wel wat meer werk, maar weet zeker dat je er geen spijt van zult krijgen.
Grtz Ingmar
- a90
- Forumlid
Naar mijn mening moet een camera toch echt wel in staat zijn om in de standaard stand fatsoenlijke foto's te leveren los van JPG of RAW. RAW is leuk maar niet ter compensatie van onjuiste kleuren die in de basis niet kloppen.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
-
- Forumlid
Dat dacht ik eigenlijk ook. Zeker omdat ik met mijn compact camera hele frisse heldere foto's maak.
- iefie
- Forumlid
Staat hij toevallig op Argb?
ief
ief
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
- MarcoEos70D
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Is je compact toevallig een Canon?
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Marco Weening Fotografie
Marco Weening Fotografie
- Alex
- Clublid
Als je de foto's (JPEG's) anders, lees; beter in jouw ogen, uit de camera wilt exporteren dan zal je in het menu veranderingen moeten doen;
-verzadiging
-levendigheid
-verscherping
etc.
De RAW methode is tijdrovend maar geeft je volledige en betere controle achteraf van o.a bovengenoemde instellingen
-verzadiging
-levendigheid
-verscherping
etc.
De RAW methode is tijdrovend maar geeft je volledige en betere controle achteraf van o.a bovengenoemde instellingen