nieuwe AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR
Re: nieuwe AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR
Ad B:
Wat jij noemt een "zoomcreep stopknop" is volgens mij een voorziening die er voor zorgt dat een ingestelde brandpuntsafstand vastgehouden wordt. Dit ongeacht of de zoombeweging intern of extern gaat.
Ik ken de 24-120mm niet, maar zou het kunnen dat je alsnog het scherpstellen met het zoomen verwart?
Wat jij noemt een "zoomcreep stopknop" is volgens mij een voorziening die er voor zorgt dat een ingestelde brandpuntsafstand vastgehouden wordt. Dit ongeacht of de zoombeweging intern of extern gaat.
Ik ken de 24-120mm niet, maar zou het kunnen dat je alsnog het scherpstellen met het zoomen verwart?
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Je vertaalt het fout. Er staat alleen maar dat de "uittrek" is gemeten vanaf de vatting.JvdKooij schreef:En ja, ik weet welke kant uitschuift maar Nikon noemt het zelf zo, kijk maar even bij je 24-120: http://imaging.nikon.com/lineup/lens/zo ... /index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar wordt netjes aangegeven dat hij uitschuift.
Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
- bredewoldski
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
IF betekend volgens mij toch dat de frontlens en zonnekap niet draaien tijdens het scherpstellen.
Ben wel benieuwd hoe de lens presteert tov de Sigma 150-600mm S
Ben wel benieuwd hoe de lens presteert tov de Sigma 150-600mm S
- Pearldrop
- Forumlid
Met zon groot zoom bereik heeft " internal zoom" geen nut. Je zou dan een objectief krijgen zo lang als hij is als hij op max zoom staat. Want daarbinnen heeft hij die ruimte nodig om te zoomen. Bij mijn 17-35 die heeft interne zoom en je ziet het voorste lens element naar voren komen als je inzoomt.
- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
Nee hoor: scherpstellen zonder dat de lengte van het objectief verandert. Dat zegt niets over draaien.bredewoldski schreef:IF betekend volgens mij toch dat de frontlens en zonnekap niet draaien tijdens het scherpstellen.
http://www.nikon.nl/nl_NL/product/nikko ... lossary#if" onclick="window.open(this.href);return false;
Groet, Jaap
IF betekent Internal Focusing.
Niets meer en niets minder.
Er waren en zijn ook zat objectieven met "klassieke scherpstelling", dus external focusing, waarvan de frontlens en zonnekap niet draaiden. Als regel de professionelere objectieven.
Niets meer en niets minder.
Er waren en zijn ook zat objectieven met "klassieke scherpstelling", dus external focusing, waarvan de frontlens en zonnekap niet draaiden. Als regel de professionelere objectieven.
- Ad B
- Forumlid
Hoi,
In mijn ogen is dat knopje een puur, simpel mechanisch knopje, die een mechanische beweging tegenhoudt.
Emdeklerk, mijn fotografieervaring mag ik wel dermate voldoende noemen, dat ik het verschil tussen zoomen en scherpstellen wel weet. Deze termen haal ik ook niet door elkaar.
Diegenen die dat wél doen, dienen maar weer eens vooraan te beginnen met fotografie
.
Ad B
Nee, nog niemand die mij overtuigt, dat deze lens niet uitschuift.emdeklerk schreef:Ad B:
In mijn ogen is dat knopje een puur, simpel mechanisch knopje, die een mechanische beweging tegenhoudt.
Emdeklerk, mijn fotografieervaring mag ik wel dermate voldoende noemen, dat ik het verschil tussen zoomen en scherpstellen wel weet. Deze termen haal ik ook niet door elkaar.
Diegenen die dat wél doen, dienen maar weer eens vooraan te beginnen met fotografie

Ad B
---
- Ad B
- Forumlid
Hoi,
De Nikon 24-70, alle goede 70-200 F4 en F2.8 lenzen en als voorbeeld ook de Sigma 100-300 F4.
Mijn Nikon 70-200 F4 VR is maar amper langer dan mijn Nikon 24-120 F4 VR in uitgeschoven toestand.
Het zou voor Nikon dé zet geweest zijn zijn om zich in de kijker te zetten, enkele stappen beter te zijn.
Ad B
Er zijn voldoende lenzen die wél intern zoomen, ook grotere...Pearldrop schreef:Met zon groot zoom bereik heeft " internal zoom" geen nut. Je zou dan een objectief krijgen zo lang als hij is als hij op max zoom staat. Want daarbinnen heeft hij die ruimte nodig om te zoomen. Bij mijn 17-35 die heeft interne zoom en je ziet het voorste lens element naar voren komen als je inzoomt.
De Nikon 24-70, alle goede 70-200 F4 en F2.8 lenzen en als voorbeeld ook de Sigma 100-300 F4.
Mijn Nikon 70-200 F4 VR is maar amper langer dan mijn Nikon 24-120 F4 VR in uitgeschoven toestand.
Het zou voor Nikon dé zet geweest zijn zijn om zich in de kijker te zetten, enkele stappen beter te zijn.
Ad B
---
-
- Forumlid
Heb die ook met een 1.4 teleconverter en die combinatie is toch een heel stuk lichter!renrij schreef:Ik heb net de 300mm f4 PF en ben daar zeer blij mee. Ga wel straks de testen in de gaten houden wat dit objectief "presteert"
- Jaco1
- Forumlid
Het ziet ernaar uit dat deze lens een zoom mechanisme heeft als de oude 80-400, de nieuwe heb ik nooit gehad. Deze bleef ook hangen op de zoomweerstand in de stand waar je hem zette zonder uit te schuiven als je ging lopen oid.
Ziet er strak uit en is ongetwijfeld van HQ plastic wat lekker licht is en een voordeel kan zijn. Wachten op de testen om te zien of hij net zo goed of beter is als de sigma lees ik ergens. Hij moet wel erg goed zijn wil hij tussen de 200 en 500mm wijd open beter zijn als de sigma. Even uit mijn hoofd heeft de sigma op 500mm ook een max aperture van rond de f/5.6 en op 200mm f/5.3. Ik ben benieuwd, als je op zoek bent naar zo'n zoom zou ik denk ik ook wachten op wat labtesten en tot hij in de winkel beschikbaar is alvorens een keus te maken. Van de sigma weten we ondertussen al genoeg, die is top-notch tussen de 150 en 500mm.
Ziet er strak uit en is ongetwijfeld van HQ plastic wat lekker licht is en een voordeel kan zijn. Wachten op de testen om te zien of hij net zo goed of beter is als de sigma lees ik ergens. Hij moet wel erg goed zijn wil hij tussen de 200 en 500mm wijd open beter zijn als de sigma. Even uit mijn hoofd heeft de sigma op 500mm ook een max aperture van rond de f/5.6 en op 200mm f/5.3. Ik ben benieuwd, als je op zoek bent naar zo'n zoom zou ik denk ik ook wachten op wat labtesten en tot hij in de winkel beschikbaar is alvorens een keus te maken. Van de sigma weten we ondertussen al genoeg, die is top-notch tussen de 150 en 500mm.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Link https://photographylife.com/nikon-200-5 ... nouncement met interessante info over dit nieuwe objectief inclusief MTF grafieken.
- Pearldrop
- Forumlid
Wellicht wel, maar niet voor dat geld denk ik.Ad B schreef:Hoi,Er zijn voldoende lenzen die wél intern zoomen, ook grotere...Pearldrop schreef:Met zon groot zoom bereik heeft " internal zoom" geen nut. Je zou dan een objectief krijgen zo lang als hij is als hij op max zoom staat. Want daarbinnen heeft hij die ruimte nodig om te zoomen. Bij mijn 17-35 die heeft interne zoom en je ziet het voorste lens element naar voren komen als je inzoomt.
Ad B
- Pearldrop
- Forumlid
IF betekent internal focus, dat houdt in dat aan de buitenkant niets beweegt met focussen. Volgens mij zijn er geen (nikon) lenzen met de aanduiding IF waar aan de buitenkant wel iets meebeweegt.JaapV schreef:Nee hoor: scherpstellen zonder dat de lengte van het objectief verandert. Dat zegt niets over draaien.bredewoldski schreef:IF betekend volgens mij toch dat de frontlens en zonnekap niet draaien tijdens het scherpstellen.
http://www.nikon.nl/nl_NL/product/nikko ... lossary#if" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Pearldrop op do aug 06 2015 2:14 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
- Matthijs
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Denk ééns aan de Sigma 105mm (zonder OS) en ik geloof dat de oude Tamron 90mm (zonder VC) dat ook heeft.Pearldrop schreef:Volgens mij zijn er geen if lenzen waar aan de buitenkant wel iets meebeweegt.JaapV schreef:Nee hoor: scherpstellen zonder dat de lengte van het objectief verandert. Dat zegt niets over draaien.bredewoldski schreef:IF betekend volgens mij toch dat de frontlens en zonnekap niet draaien tijdens het scherpstellen.
Of de Nikkor 40mm Micro, Nikkor 18-55mm ect...

- Pearldrop
- Forumlid
nieuwe AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR
Sigma en tamron ken ik niet, hebben die ook de aanduiding IF? Die andere die je noemt zijn geen lenzen met IF