Hallo allemaal,
Ik heb twee middagen mijn kamp opgeslagen bij een bloem met daarop nectar-likkende bosmieren. Dat maakte dat die mieren heel rustig bezig waren en dus geschikt "voer" voor macro fotografie. Ik ben zelf wel enthousiast over het eindresultaat, maar feedback over verbeterpunten is zeer welkom! Misschien wat scherper, maar dat is met deze vergrotingsfactor in een winderige omgeving erg lastig. Foto's zijn gemaakt met een Nikon D810 met een 200mm f/4 micro Nikkor, statief, ISO 250, f/16, manual focus, mier is 7mm lang.
Grtz, Tim
Foto's staan in deze links:
http://postimg.org/gallery/2i4gu9yls/ca8bb65e/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://postimg.org/gallery/mnqel13m/14ab4ea6/" onclick="window.open(this.href);return false;
Macro foto's van mieren _ try-out
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Macro foto's van mieren _ try-out
Nikon D810 | 200mm f4 micro Nikkor | 21mm f2.8 Zeiss Distagon | 50mm f1.8G Nikkor | 60mm f2.8 Venus
- jur001
- Clublid
Re: Macro foto's van mieren _ try-out
Hoi Tim,
ik denk dat het resultaat behoorlijk geslaagd is. Als enige opmerking heb ik de scherpte, maar dat had je zelf ook al gezien.
gr
Jurgen
ik denk dat het resultaat behoorlijk geslaagd is. Als enige opmerking heb ik de scherpte, maar dat had je zelf ook al gezien.
gr
Jurgen
Nikon D500 / D700 / Nikkor AF-S 24-120mm f/4G ED VR (FX) / Tokina AT-X Pro SD 12-24mm F4 (IF) DXII / Sigma 100-400mm F5-6.3 DG OS HSM / Nikkor AF-S 35mm f/1.8G DX / Nikkor AF-S 85mm f1.8G FX / Sigma 105mm f/2.8 DG Macro HSM
Flickr: Jurgen
Flickr: Jurgen
-
- Forumlid
Dankjewel Jurgen, het gekke is dat ik het gevoel heb dat ik niet 100% uit die D810 geperst krijg, misschien verwacht ik te veel? Echter als ik een object neem dat stiller blijft zitten vind ik de scherpte beter, zoals bij deze spin: http://postimg.org/gallery/20ub2dw34/6c534558/" onclick="window.open(this.href);return false; vind ik het al beter worden (spinnetje is zo'n 6 mm).
Ik denk dus dat het "simpel" bewegingsonscherpte is. Wat denk jij? Misschien lastig antwoord op te geven? Of wellicht verkeerde bewerking van de NEF files.
Ik denk dus dat het "simpel" bewegingsonscherpte is. Wat denk jij? Misschien lastig antwoord op te geven? Of wellicht verkeerde bewerking van de NEF files.
Nikon D810 | 200mm f4 micro Nikkor | 21mm f2.8 Zeiss Distagon | 50mm f1.8G Nikkor | 60mm f2.8 Venus
- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Om het voor mij als serie interessant te maken zou je meer variatie mogen aanbrengen in standpunt en afstand en meer aandacht mogen besteden aan spannendere composities.
Technisch is het wel goed, een kortere sluitertijd zou de bewegingsonscherpte verminderen.
Technisch is het wel goed, een kortere sluitertijd zou de bewegingsonscherpte verminderen.
-
- Forumlid
Hi!
Thanks, I heb nu uitsnedes gemaakt met aandacht voor de mier, ik heb ook meer verschillende standpunten. Ik zal eens een selectie maken. Verder grappig dat je dat zegt, want ik kwam erachter dat als ik de bloem bevochtig dat de mieren dan aan hun poten beginnen te likken en zich beginnen te wassen. Dat heb ik proberen vast te leggen en zijn oa de rechtopstaande foto's.
Tim
Thanks, I heb nu uitsnedes gemaakt met aandacht voor de mier, ik heb ook meer verschillende standpunten. Ik zal eens een selectie maken. Verder grappig dat je dat zegt, want ik kwam erachter dat als ik de bloem bevochtig dat de mieren dan aan hun poten beginnen te likken en zich beginnen te wassen. Dat heb ik proberen vast te leggen en zijn oa de rechtopstaande foto's.
Tim