Foto's maken in het donker / nacht
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Foto's maken in het donker / nacht
Mijne dames en heren,
Ik heb een camera en wel een Nikon D50 en heb daar altijd leuke foto's mee gemaakt. Nu ben ik een absolute leek wat kennis van fotografie betreft.
Het idee kwam bij mij boven drijven om van de Sail schepen s'avonds wat foto's te maken. In het verleden heb ik wel eens wat geprobeerd met vuurwerk maar daar kwam niets van terrecht.
Er is vast wel iemand op het forum die mij kan vertellen / uitleggen hoe ik mijn camera daarvoor moe instellen.
Heel graag duidelijke uitleg met een stap voor stap functie zodat ik daarmee aan de slag kan.
Ik ben benieuwd en verheug mij op de ontwikkelingen die komen gaan.
Ik heb een camera en wel een Nikon D50 en heb daar altijd leuke foto's mee gemaakt. Nu ben ik een absolute leek wat kennis van fotografie betreft.
Het idee kwam bij mij boven drijven om van de Sail schepen s'avonds wat foto's te maken. In het verleden heb ik wel eens wat geprobeerd met vuurwerk maar daar kwam niets van terrecht.
Er is vast wel iemand op het forum die mij kan vertellen / uitleggen hoe ik mijn camera daarvoor moe instellen.
Heel graag duidelijke uitleg met een stap voor stap functie zodat ik daarmee aan de slag kan.
Ik ben benieuwd en verheug mij op de ontwikkelingen die komen gaan.
- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Foto's maken in het donker / nacht
Al eens aan googel gedacht info genoeg over te vinden , ook hier op het forum.
Ook hier word veel gedaan aan deze en lezen is weten en dan proberen en doen.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... .php?f=102" onclick="window.open(this.href);return false;
Basiscursus
http://zoom.nl/artikel/cursussen/20508- ... rafie.html" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.google.nl/search?q=Foto%27s ... NmzjzAg%3D" onclick="window.open(this.href);return false;
Voorstellen
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... m.php?f=16" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook hier word veel gedaan aan deze en lezen is weten en dan proberen en doen.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... .php?f=102" onclick="window.open(this.href);return false;
Basiscursus
http://zoom.nl/artikel/cursussen/20508- ... rafie.html" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.google.nl/search?q=Foto%27s ... NmzjzAg%3D" onclick="window.open(this.href);return false;
Voorstellen
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... m.php?f=16" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
-
- Forumlid
Aan Google denk ik altijd als eerste, maar waar is dan dit forum voor?
Ik heb al veel gelezen maar begrijp het gewoon niet. Dus daarom heb ik gevraagd hoe en op welke wijze ik mijn toestel moet instellen.
Meer vraag ik niet!
Ik heb al veel gelezen maar begrijp het gewoon niet. Dus daarom heb ik gevraagd hoe en op welke wijze ik mijn toestel moet instellen.
Meer vraag ik niet!
- Highlander
- Forumbeheerder
Het is een beetje moeilijk om een instelling te geven vooraf, als je niet weet hoe de condities daar te plekke zijn.
Hoeveel licht heb je ??, waar komt het licht vandaan ??, is er ook verlichting op de schepen ?? varen ze, of liggen ze stil ??
Maar ook niet onbelangrijk wat voor foto wil je maken ?? wordt het een tegen licht foto ??, of moet alles er helder en scherp op staan ??.
En wat voor materiaal heb je,tot hoever kun je de iso opschroeven zonder last te krijgen van te veel ruis ??, hoe lichtsterk is jou objectief ??, gebruik je statief ??
Je ziet dat het maken van een foto en zeker in het donker nogal afhankelijk is van verschillende factoren.
Hoeveel licht heb je ??, waar komt het licht vandaan ??, is er ook verlichting op de schepen ?? varen ze, of liggen ze stil ??
Maar ook niet onbelangrijk wat voor foto wil je maken ?? wordt het een tegen licht foto ??, of moet alles er helder en scherp op staan ??.
En wat voor materiaal heb je,tot hoever kun je de iso opschroeven zonder last te krijgen van te veel ruis ??, hoe lichtsterk is jou objectief ??, gebruik je statief ??
Je ziet dat het maken van een foto en zeker in het donker nogal afhankelijk is van verschillende factoren.
- John'47
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Begin eens met wat proefjes. (Je kunt als beginwaarden de exif gegevens nemen die je toestel zelf kiest)
Toestel op statief of op een ander vaststaand oppervlak.
Probeer eens wat (lange) sluitertijden en (ver open) diafragma's bij bijvoorbeeld 400 ISO, een andere keer met een wat hogere gevoeligheid (hoger ISOgetal)
Handinstelling dus, en stel ook je afstand eens met de hand in.
Probeer gewoon eens ' s avonds als t donker is bij jezelf in de straat en bij wat verlichte winkels in de buurt.
Het is een leuke manier van fotograferen, maar je moet er door proberen en oefenen inzicht en ervaring mee opbouwen.
Toestel op statief of op een ander vaststaand oppervlak.
Probeer eens wat (lange) sluitertijden en (ver open) diafragma's bij bijvoorbeeld 400 ISO, een andere keer met een wat hogere gevoeligheid (hoger ISOgetal)
Handinstelling dus, en stel ook je afstand eens met de hand in.
Probeer gewoon eens ' s avonds als t donker is bij jezelf in de straat en bij wat verlichte winkels in de buurt.
Het is een leuke manier van fotograferen, maar je moet er door proberen en oefenen inzicht en ervaring mee opbouwen.
Nikon D810, Sony RX1R II.
-
- Forumlid
Instellen op 400 ISO dat begrijp ik en kan ik.
Moet ik hierbij ook de instellingen met het draaiwieltje (M A S P) enz nog aanpassen en op welke stand zetten?.
Of kan ik gewoon met ISO 400 s'avonds wat proberen.
Als ik maar een begin heb om te testen.
Moet ik hierbij ook de instellingen met het draaiwieltje (M A S P) enz nog aanpassen en op welke stand zetten?.
Of kan ik gewoon met ISO 400 s'avonds wat proberen.
Als ik maar een begin heb om te testen.
-
- Maandopdrachten
- Ervaringsniveau: ***
De A-stand gebruik je om je diafragma meer of minder open te zetten (meer of minder scherp op je foto te krijgen); f/16 is meer scherp, f/4 is minder scherp.
De S-stand als je controle wilt houden over je sluitertijd (minder belangrijk bij avond/nachtfoto's hoewel je waarschijnlijk wel met beweging te maken krijgt bij Sail)
De M-stand als je je diafragma en sluitertijd zelf wilt regelen en
de P-stand gebruik je als je alles aan je camera wilt overlaten. Die kiest dan een sluitertijd en diafragma.
Ik zou beginnen met de A-stand en kijken wat de verschillende diafragma's bij een foto doen. Wel alles vanaf statief zoals al gezegd.
De S-stand als je controle wilt houden over je sluitertijd (minder belangrijk bij avond/nachtfoto's hoewel je waarschijnlijk wel met beweging te maken krijgt bij Sail)
De M-stand als je je diafragma en sluitertijd zelf wilt regelen en
de P-stand gebruik je als je alles aan je camera wilt overlaten. Die kiest dan een sluitertijd en diafragma.
Ik zou beginnen met de A-stand en kijken wat de verschillende diafragma's bij een foto doen. Wel alles vanaf statief zoals al gezegd.
Laatst gewijzigd door josti op zo aug 16 2015 1:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
Avond/nachtfoto's zul je proefondervindelijk moeten belichten. De belichtingsmeter kan niet goed uit de voeten met de grote contrasten (licht/donker). Dus daarom de M-stand gebruiken, zoals John ook al schrijft. Mijn D50 gaat tot 30 sec. belichtingstijd, daarmee moet je bijna in het stikdonker wat kunnen zien. Diafragma 1 stop dicht doen t.o.v. de grootste opening.
Kijk ook naar het histogram van je gemaakte foto. Er zal veel links zitten (donker) en ook rechts (lichtpunten). Het zal van de situatie afhangen of er nog wat tussenin zit.
Groet, Henk
Kijk ook naar het histogram van je gemaakte foto. Er zal veel links zitten (donker) en ook rechts (lichtpunten). Het zal van de situatie afhangen of er nog wat tussenin zit.
Groet, Henk
Laatst gewijzigd door henkk op zo aug 16 2015 4:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
-
- Maandopdrachten
Excuus
Even niet opgelet. Is verbeterd nu.

Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
- Brutus
- Clublid
Hou er rekening mee dat schepen ook aan de kade nooit helemaal stil liggen.
Een kleine schommeling van de romp geeft, zeker bij grote zeilschepen een behoorlijke beweging hoger in de masten.
Kan aan de andere kant ook weer een mooi effect op de foto geven, gewoon uitproberen zou ik zeggen.
Succes en schroom niet om het resultaat hier te laten zien!
Een kleine schommeling van de romp geeft, zeker bij grote zeilschepen een behoorlijke beweging hoger in de masten.
Kan aan de andere kant ook weer een mooi effect op de foto geven, gewoon uitproberen zou ik zeggen.
Succes en schroom niet om het resultaat hier te laten zien!
Groet,
Bert
Bert
- John'47
- Forumlid
Ik zou echt alles even manueel instellen, dus niet op A omdat dan je belichtingsmeter van de camera weer eigenwijs gaat doen.
Gewoon zelf wat experimenteren, je hebt t snel in de gaten.
Daarna bij Sail opnieuw alles manueel en dan beginnen met de waarden die je bij jou in de buurt hebt uitgedokterd.
Zie stukje van Henkk
John
Gewoon zelf wat experimenteren, je hebt t snel in de gaten.
Daarna bij Sail opnieuw alles manueel en dan beginnen met de waarden die je bij jou in de buurt hebt uitgedokterd.
Zie stukje van Henkk
John
-
- Forumlid
Gisteravond vanuit de voordeur geschoten op de stand ISO 200, A met F10
Graag tips en adviezen.

Graag tips en adviezen.

- John'47
- Forumlid
als ik je exif gegevens zie, zou ik zeggen: niet f10 maar f 2.8 of f4, ISO 400 en dan een keer 5 seconden en een keer 10 seconden
je kunt dan eens kijken wat er uit komt
wellicht ook proberen de straatlantaarn buiten beeld te houden of iets meer in een hoek van de foto
je kunt dan eens kijken wat er uit komt
wellicht ook proberen de straatlantaarn buiten beeld te houden of iets meer in een hoek van de foto
-
- Forumlid
Voor zover ik het kan beoordelen ik niet verder terug dan F5 .
- Robert
- Clublid
- Contacteer:
Ik neem aan dat je een statief gebruikt.
Als het objectief een VR functie heeft zet je die UIT (op een statief werkt dit tegen).
Diafragma zet ik meestal op F8 of F11 of F5 in jou geval als er wat beweging zit in je onderwerp.
Scherpstellen met de hand door het objectief op M te zetten.
Zoom zo ver mogelijk in en stel scherp. Zoom daarna terug naar je gewenste afstand/compositie zonder de scherpte bij te stellen.
Kies een zo laag mogelijke ISO bv 100 of 200 of wat hoger als er wat beweging zit in je onderwerp.
Ik zet de camera meestal op M en neem een aantal proeffoto's. Is de foto te donker verdubbel de sluitertijd tot je in de buurt komt.
Probeer de belichting zo goed mogelijk te krijgen bij het nemen van de foto's. Bijlichten in de nabewerking levert veel ruis op.
Als je onderwerp sterk beweegt heb je lichtsterker glas nodig met een camera die hogere iso's aan kan.
Als het objectief een VR functie heeft zet je die UIT (op een statief werkt dit tegen).
Diafragma zet ik meestal op F8 of F11 of F5 in jou geval als er wat beweging zit in je onderwerp.
Scherpstellen met de hand door het objectief op M te zetten.
Zoom zo ver mogelijk in en stel scherp. Zoom daarna terug naar je gewenste afstand/compositie zonder de scherpte bij te stellen.
Kies een zo laag mogelijke ISO bv 100 of 200 of wat hoger als er wat beweging zit in je onderwerp.
Ik zet de camera meestal op M en neem een aantal proeffoto's. Is de foto te donker verdubbel de sluitertijd tot je in de buurt komt.
Probeer de belichting zo goed mogelijk te krijgen bij het nemen van de foto's. Bijlichten in de nabewerking levert veel ruis op.
Als je onderwerp sterk beweegt heb je lichtsterker glas nodig met een camera die hogere iso's aan kan.
groeten Robert