Familie portret

AnnevdB
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Familie portret

Bericht door AnnevdB » di aug 18 2015 10:58 pm

Goede dag allen

Ik word steeds vaker gevraagd om foto's te maken van de mensen om mij heen, Maar omdat ik vind dat ik het nog niet goed genoeg beheers (en in opdracht fotograferen eigenlijk dood eng vind) wijs ik dat steeds af.
Nu heb ik een aantal gezinnen die een leuk familie portret willen maar met wat voor objectief kan ik dat eigenlijk het best doen....? wat kan ik daarvoor aanschaffen. momenteel schiet ik heel veel met mijn 50mm 1.8. met de Nikon D5200

Ik zie uit naar jullie reacties!!!
Laatst gewijzigd door AnnevdB op wo aug 19 2015 10:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Familie portret

Bericht door Léon Obers » di aug 18 2015 11:30 pm

En die 50mm 1.8 gebruik je die op een full frame camera of DX?
Vriendelijke groet, Léon Obers

Sandor Gora
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Sandor Gora » wo aug 19 2015 12:14 am

gewoon doen!
als "kiekjesman" en liefhebber van familiegroepsfoto's denk ik:
- een vraag is geen opdracht, zeker als je het onbetaald/ voor de lol doet
- lens maakt niet uit, als ze er allemaal maar opstaan
- gebruik een statief
- oefen even met partner/goeie vriend voordat de groep zich opstelt
- zoek een rustige achtergrond
- maak een paar foto's achter elkaar (zodat je later eventueel die ene met z'n ogen dicht/scheve mond achteraf uit een andere foto kunt shoppen)
- adviseer de familie om nu alvast de namen erbij te zetten; niet voor nu maar voor over tig jaar!

Afbeelding
foto uit 1942 door Nico Hornsveld
centraal: het 50-jarig bruidspaar
"say cheese" was nog niet ingeburgerd
en ik was bij mijn stokoude moeder nog net op tijd om alle namen te vragen!
met vriendelijke groeten,
Sándor Góra

http://www.gora.nl

JJG
Forumlid
Forumlid

Bericht door JJG » wo aug 19 2015 3:45 am

Even offtopic maar wat een fantastisch mooie foto :)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo aug 19 2015 6:07 am

Sandor Gora schreef: - lens maakt niet uit, als ze er allemaal maar opstaan
Dat is echt veel te simplistisch gesteld.

Je voorbeeld van die mooie ouderwetse foto zou erg onhandig gemaakt kunnen worden met bijv. een 50mm op een DX camera.
Dan moet je als fotograaf veel te ver van die mensen afstaan om nog fatsoenlijk aanwijzingen te kunnen geven en te communiceren.
Dan verliezen de gefotografeerden ook het persoonlijke contact met de fotograaf in de interactie om tot een goede plaat te komen.
(Aan het perspectief te zien van die oude opname is het gebruikte objectief redelijk naar de groothoek kant).

Een te sterke groothoek is echter ook af te raden. Daarmee worden personen meer naar de rand / hoek "opgerekt" weergegeven.
Bij het bewuste voorbeeld van die oude foto valt dat nog net wat op bij dat jongetje rechts onder.
Het kan nog "net", maar was beter geweest als die bij het gebruikte objectief centraler in beeld had gezeten.

Het is dus juist erg belangrijk om het juiste objectief te kiezen bij familie portretfoto's.
Het is niet voor niets dat ik bij mijn eerste reactie vroeg op welk type camera de 50mm werd gebruikt.
Doorgaans kom je het beste uit met een "normale" beeldhoek. (Circa 35mm bij DX formaat of 50mm bij FX formaat).

Als het door omstandigheden met de ruimte die je hebt al wat af moet wijken, slechts een relatief kleine marge naar de groothoek kant toe, en naar de tele-kant.
- Voor FX formaat niet korter dan 40 mm, niet langer dan pakweg 60 mm
- Voor DX formaat geldt dan circa 28mm als ondermarge, tot pakweg 40 mm in bovenmarge,
(50mm als het slechts enkele personen zijn).

Sandor Gora
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sandor Gora » wo aug 19 2015 10:32 am

dank voor je uitleg!
geen idee welke apparatuur ome Nico had;
wel weet ik dat ik het als kind altijd zo'n wonder vond dat hij alles en iedereen opstelde,
daar uitgebreid de tijd voor nam en dan op het laatst zelf "in de foto sprong".
dus dat moet met een tijdontspanner geweest zijn (remote bestond nog niet).
dankzij ome Nico hebben wij aardig wat familiegroepsfoto's en dat is -zeker na zoveel jaren- heel leuk.
daarom vooral mijn advies: doen!
met vriendelijke groeten,
Sándor Góra

http://www.gora.nl

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo aug 19 2015 10:37 am

Zelf heb ik veel "groepsfoto's gemaakt (niet zozeer familie-portretten). Groepen bestaande uit pakweg 20-200 personen.
Bij die hele grote groepen een megafoon erbij voor aanwijzingen (mijn stem zou anders te schor worden) :lol:

AnnevdB
Forumlid
Forumlid

Bericht door AnnevdB » wo aug 19 2015 10:08 pm

Léon Obers schreef:
Sandor Gora schreef: - lens maakt niet uit, als ze er allemaal maar opstaan
Dat is echt veel te simplistisch gesteld.

Je voorbeeld van die mooie ouderwetse foto zou erg onhandig gemaakt kunnen worden met bijv. een 50mm op een DX camera.
Dan moet je als fotograaf veel te ver van die mensen afstaan om nog fatsoenlijk aanwijzingen te kunnen geven en te communiceren.
Dan verliezen de gefotografeerden ook het persoonlijke contact met de fotograaf in de interactie om tot een goede plaat te komen.
(Aan het perspectief te zien van die oude opname is het gebruikte objectief redelijk naar de groothoek kant).

Een te sterke groothoek is echter ook af te raden. Daarmee worden personen meer naar de rand / hoek "opgerekt" weergegeven.
Bij het bewuste voorbeeld van die oude foto valt dat nog net wat op bij dat jongetje rechts onder.
Het kan nog "net", maar was beter geweest als die bij het gebruikte objectief centraler in beeld had gezeten.

Het is dus juist erg belangrijk om het juiste objectief te kiezen bij familie portretfoto's.
Het is niet voor niets dat ik bij mijn eerste reactie vroeg op welk type camera de 50mm werd gebruikt.
Doorgaans kom je het beste uit met een "normale" beeldhoek. (Circa 35mm bij DX formaat of 50mm bij FX formaat).

Als het door omstandigheden met de ruimte die je hebt al wat af moet wijken, slechts een relatief kleine marge naar de groothoek kant toe, en naar de tele-kant.
- Voor FX formaat niet korter dan 40 mm, niet langer dan pakweg 60 mm
- Voor DX formaat geldt dan circa 28mm als ondermarge, tot pakweg 40 mm in bovenmarge,
(50mm als het slechts enkele personen zijn).

Beste Léon Obers,
Dank voor deze ruime uitlag
Momenteel heb ik de Nikon D5200.
een van de gezinnen zijn met 2 volwassenen en 2 kleine kinderen ze willen graag wat foto's in verschillende opstellingen hebben

Nikon D5200

AnnevdB
Forumlid
Forumlid

Bericht door AnnevdB » wo aug 19 2015 10:21 pm

Sandor Gora schreef:gewoon doen!
als "kiekjesman" en liefhebber van familiegroepsfoto's denk ik:
- een vraag is geen opdracht, zeker als je het onbetaald/ voor de lol doet
- lens maakt niet uit, als ze er allemaal maar opstaan
- gebruik een statief
- oefen even met partner/goeie vriend voordat de groep zich opstelt
- zoek een rustige achtergrond
- maak een paar foto's achter elkaar (zodat je later eventueel die ene met z'n ogen dicht/scheve mond achteraf uit een andere foto kunt shoppen)
- adviseer de familie om nu alvast de namen erbij te zetten; niet voor nu maar voor over tig jaar!

[ Afbeelding ]
foto uit 1942 door Nico Hornsveld
centraal: het 50-jarig bruidspaar
"say cheese" was nog niet ingeburgerd
en ik was bij mijn stokoude moeder nog net op tijd om alle namen te vragen!

Wanneer ik het doe moet het ook goed zijn :)
(niet alleen omdat het een opdracht is en ik er betaald voor ga worden)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo aug 19 2015 11:42 pm

AnnevdB schreef:
Léon Obers schreef: (50mm als het slechts enkele personen zijn).
een van de gezinnen zijn met 2 volwassenen en 2 kleine kinderen ze willen graag wat foto's in verschillende opstellingen hebben

Nikon D5200
Met die enkele personen is 50 mm nog wel inzetbaar bij DX formaat.
Maar met kinderen, en wat communiceren met kinderen, beter proberen redelijk dichtbij te zijn. Heb je ook een zoomlens?
Maak daar dan gebruik van, kun je de prettigste werkafstand zelf bepalen, en van daaruit de uitsnede bepalen door verandering van brandpunt met in- of uitzoomen. (Binnen de marges die ik eerder gaf).

jettiny
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jettiny » wo aug 19 2015 11:53 pm

Als ik groepen moet fotograferen dan pak ik mijn 17-50 mm van Tamron op brandpunt 30/35 mm.
Diafragma op F11 of daaromtrent afhankelijk van de grootte van de groep.
Ivm het scheef wegtrekken van gezichten en het aan de randen weglopen van de scherpte maak ik de foto's altijd wat ruimer en maak een uitsnede van de foto. Tevens ook handig voor de compositie wat aan te passen indien nodig.

Vrgr
Tiny

MarcoEos70D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MarcoEos70D » do aug 20 2015 9:09 am

Ik gebruik ook altijd mijn 17-55 als ik groepsfoto's maak (op cropcamera). Dan heb je de flexibiliteit om al naar gelang de hoeveelheid mensen wat te spelen met je focuslengte. Bij grotere groepen heb ik wat meer afstand en ga ik richting de 20mm, bij kleinere groepen/ groepjes zit ik meer tussen de 30 en 40mm. Ik neem meestal ook een wat ruimere uitsnede dan nodig, dan kan je later nog wat spelen met de uiteindelijke compositie.

En, als je een externe flitser hebt, probeer er eens wat mee te experimenteren. Ik ben alles behalve een "goeie flitser", maar gebruik 'm toch regelmatig bij groepsfoto's buiten. Geeft soms net wat beter licht op de gezichten.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » do aug 20 2015 9:31 am

Ik denk dat je ook goed moet nadenken over de omstandigheden waaronder je die foto's wil gaan maken. Is dat bij de mensen thuis in de huiskamer, buiten op een groot open veld, of juist in een donker bos. Kan je een goede afstand pakken tot je onderwerp.
En dan is het afhankelijk welk effect je wil neerzetten. Ik heb prachtige groepsfoto's gezien genomen met ultra-groohoek, maar ook met tele. Ik pak zelf bij groepen meestal mijn 24-70, maar scheelt per omstandigheid.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do aug 20 2015 10:51 am

Remco v/d Sanden schreef:Ik heb prachtige groepsfoto's gezien genomen met ultra-groohoek,
Kan ik me niet voorstellen als de mensen die erop staan ook maar een beetje kritisch zijn.
Ultra groothoek geeft nu eenmaal opgerekte personen voor de mensen die op de buitenrand / hoeken zitten.
Op zichzelf "als buitenstaander" kan zo'n opname er als geheel dan wel aardig uitzien, alleen de mensen zelf om wie het gaat (en dan met name die op de buitenrand / hoek) vinden zichzelf als "opgerekt persoon" meestal niet zo geslaagd. Daar zijn mensen doorgaans net wat te ijdel voor. Die willen er als het effe kan op zijn "voordeligst" opstaan. Uiteindelijk gaat het er toch om, dat de personen die erop staan tevreden zijn.

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » do aug 20 2015 11:09 am

Uit puur technisch oogpun heb je volkomen gelijk Léon, alleen zit er natuurlijk een verschil tussen een technisch prefect beeld en een beeld waar je klanten tevreden mee zijn, zeker tegenwoordig.

Zoals dit voorbeeld, zeker niet volgens de oude waarden en eisen van een groepsportret, maar tegenwoordig zeker geen foto's die je weggooit als fotograaf.

http://terrymckaigphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

Plaats reactie

Terug naar “Portret, studio en mode”